Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

kleine cyclocrosser

luna
Forum-lid

luna 15 jul 2005 15:39

ik ben aan het rondkijken voor een kleine maat crosser. ik heb als racefiets een trek 2000wsd in maat 43cc, daar zitten dan wel 650c wielen in.
ik heb al wel op internet gezocht maar de kleinste maat die ik kan vinden is 48cc.
kan iemand mij meer vertellen, of misschien kan ik een mountainbike ombouwen????

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 15 jul 2005 15:49

Als ik het goed heb kunnen (race)fietsen gebouwd worden vanaf 44 cm (c/c) met een sloping frame. Er zouden dus crossers op de markt moeten zijn in de door jou gezochte maat.
Misschien eens interessant om je licht op te steken bij Empella, zij bouwen o.a. crossframes op maat.
Succes!
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

luna
Forum-lid

luna 18 jul 2005 09:21

ik heb bij empella gekeken en die hebben fietsen vanaf mt 52. op maat gemaakt vind ik eigenlijk wel een beetje te duur.
mijn eerste fiets was een giant ocr mt s (44) en die was echt te groot.
kun je op een gewone racefiets geen crossbanden leggen?

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 18 jul 2005 12:02

Een paar opmerkingen over het gebruik van een racefiets als crossfiets
* Op een gewone racefiets kun je eigenlijk geen crosbanden leggen, de remmen zitten dan in de weg. Bij een normale crosband (30mm) met een gemiddeld profiel loopt de band tegen de remhoef. Een bredere band 32 of 34mm gaat al helemaal niet passen. Als je een iets smaller bandje neemt met weinig profiel (bijvoorbeeld de Michelin sprint of jet) past de band wel op de fiets maar kan het zand/modder niet weg bij de remmen. Andere remmen monteren is geen optie omdat daarvoor niet de juiste nokken op het frame/vork zitten.
*Bij een crossfiets is de liggende achtervork wat langer dan bij een racefiets waardoor je meer ruimte hebt tussen het wiel en de zitbuis waardoor zand/modder niet ophoopt. 
* Bij de meeste crossfietsen het bracket iets hoger dan bij een racefiets om meer ruimte te hebben om over obstakels te kunnen.   
* Bij een crossfiets lopen de kabels boven de bovenbuis. Bij een racefiets vaak onderlangs, dit is niet handig tijdens het dragen van de fiets.
* De geometrie van een crossfiets wijkt af van die van een racefiets (crossfiets is over het algemeen wat meer 'gedrongen').
-> Een alternatief is wellicht om een hybride fiets te kopen (kinder/dames maat ?) en daar een racestuur op te zetten. Overigens de kosten voor het 'op maat' laten maken van een Empella frame is niet veel duurder dan een standaard frame (heb ik van horen zeggen). In feite zoek je geen custom frame, je wil een standaard frame in een incourante maat.
Je zou ook eens een paar wielerclubs kunnen bellen en vragen op welke fietsen de jongsten van de club rijden. Veel renners crossen in de winter om hun conditie op peil te houden. In de omgeving van Breda heb je speciale crossen voor kinderen vanaf zes jaar. De clubs in die omgeving (WV Knooppunt, De jonge renner, Willibrord Wil Vooruit) moeten je verder kunnen helpen denk ik.
Succes, ik hoor graag of je een oplossing kan vinden. Als je nog vragen hebt zie ik het wel en anders mail je maar.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

luna
Forum-lid

luna 18 jul 2005 15:31

harstikke bedankt voor de tips.
ik laat het nog wel horen als ik iets gevonden heb.

Plaats reactie