Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Hartslagwaardes

crowdie
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mar 2005 18:07

crowdie 15 jul 2005 00:49

Hoi allemaal,
Nadat ik mezelf een beetje heb ingelezen in het trainen met hartslagmeter vroeg ik me af welke grenswaardes jullie gebruikten, aangezien er op het internet nogal wat tegenstrijdige informatie te vinden is! Ik vond bijvoorbeeld op de site van wielervrienden de waardes 60-70% bij duurtraining 1 en 70-75% voor duurtraining 2. Dat zou betekenen dat ik bij duurtraining 1 tussen de 116 en 135 zou moeten zitten. Dit lijkt me erg laag en dan heb ik ook helemaal niet het gevoel dat ik getraind heb. Kan het misschien ook zijn dat ik mijn max. hartslag niet goed gemeten heb? Ik kom uit op 193, theoretisch zou dit 202 moeten zijn... Die 193 heb ik bereikt door de cauberg op het buitenblad op te fietsen, maar bij eerdere pogingen kwam ik nog niet boven de 190 uit.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 15 jul 2005 01:14

Je moet bij wielervrienden.be deze methode gebruiken:
Voor het bepalen van de trainingsintensiteit kun je dan zelf een percentage van de Hf res. nemen aan de hand van de methode van Karvonen.Bv. Hf max is 180, Hf rust is 60, intensiteitspercentage is 70% (ofwel 70/100, of 0,7).Dan is de Hf res.: 180 - 60= 120 en moet de Hf tijdens de training zijn: 60+ (0,7x120) = 144.Je kunt aanhouden voor:Hersteltraining + extensieve duurtraining: ongeveer 60%Normale duurtraining: ca. 70%Intensieve duurtraining: ca. 80%Tempoduurtraining: 75 à 80%Intervaltraining extensief: ca. 85%Interval intensief: in de buurt van de maximale Hf.Krachtuithoudingstraining: ca. 85%color=#800080Voor uitleg zie artikel: Trainingsvormen 
Voor mij zou duurtraining 1 dan uitkomen op:
Max HF=190Rust HF=45HFres=190-45=145
60% is dan 45 + (0,6 * 145) = 13270% is dan 45 + 0,7 * 145) = 147
Als ik zo kijk heb jij deze methode niet gebruikt en zit daar het probleem.
(overigens komt deze duurtraining 1 bij mij aardig in de buurt van de D1 zone met de fietscoach methode, daar moet je uitgaan van je omslagpunt).
Je kunt denk ik beter een werkelijke max. hartslag gebruiken dan de theoretische hartslag. Zorg dan wel dat je die betrouwbaar meet, goed opwarmen, langzaam opbouwen en dan voluit een klim op sprinten.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 16 jul 2005 15:51

Ik gebruik het meest nauwkeurig: je zones bepalen op basis van je lactaatwaardes van je bloed. Lactaattestje afleggen, zodat je heel nauwkeurig je verschillende hartslagzones en overslagpols kan bepalen. Kan voor een goede 50€ gebeuren.

Daarnaast moet je een beetje slim met je zones omgaan, wetende dat je hartslagzones bergop wat hoger liggen (5 à 10 slagen per minuut), bij hoge temperatuur ook wat kunnen stijgen, kunnen veranderen op grote hoogte, bij vermoeidheid, stress... Combineer vastgestelde zones wat met gevoelswaardes.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

olinet
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 aug 2005 17:56

olinet 03 aug 2005 14:35

Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 16 Juli 2005

Ik gebruik het meest nauwkeurig: je zones bepalen op basis van je lactaatwaardes van je bloed. Lactaattestje afleggen, zodat je heel nauwkeurig je verschillende hartslagzones en overslagpols kan bepalen. Kan voor een goede 50€ gebeuren.Daarnaast moet je een beetje slim met je zones omgaan, wetende dat je hartslagzones bergop wat hoger liggen (5 à 10 slagen per minuut), bij hoge temperatuur ook wat kunnen stijgen, kunnen veranderen op grote hoogte, bij vermoeidheid, stress... Combineer vastgestelde zones wat met gevoelswaardes.

Wat is dan voor een beginner de beste en de simpelste manier om te trainen ? op basis van hartslagen ? trapfrequentie ? of lactaatwaarden ? andere suggesties ?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 03 aug 2005 20:22

Quote: Origineel geplaatst door Olinet op 03 Augustus 2005
Wat is dan voor een beginner de beste en de simpelste manier om te trainen ? op basis van hartslagen ? trapfrequentie ? of lactaatwaarden ? andere suggesties ?



Intensiteit van de training moet je voornamelijk op basis van hartslagzones bepalen (die op hun beurt het meest precies door lactaatwaardes vastgelegd worden). Daarnaast kan je soms nog combineren met een factor trapfrequentie, voor souplesse (hoog) of krachttraining (laag).

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

olinet
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 aug 2005 17:56

olinet 08 aug 2005 11:21

Bedankt

Plaats reactie