Als het niet je intentie is vermijdt dan de niet ter zaken doende krachttermen in het vervolg.
Overigens heeft Tour een antwoord op de vraag van CAMPA=SUPER aan jou.
http://www.tour-magazin.de/?p=1530
Max. druk banden
-
- Forum-lid
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 01 okt 2007 14:49
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit
klimgeit
Hoi,
Nah, niet van die lange tenen allemaal zeg.
fdegrove heeft nooit grove taal en is altijd hulpvaardig. Laten we nu niet van 1 opmerking een Alpenreus maken.
Kom op Boefje
Mvg, Zorro
Nah, niet van die lange tenen allemaal zeg.
fdegrove heeft nooit grove taal en is altijd hulpvaardig. Laten we nu niet van 1 opmerking een Alpenreus maken.
Kom op Boefje
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Even een offtopic vraagje:
Ik heb net een crossfiets gekocht (voor de winter) en nu wilde ik er even op gaan testrijden. Maar nu vroeg ik mij af hoeveel druk je in de banden moet doen. Ik weeg zelf 62 kg. Banden zijn Michelin Cyclocross Jet.
Ik heb net een crossfiets gekocht (voor de winter) en nu wilde ik er even op gaan testrijden. Maar nu vroeg ik mij af hoeveel druk je in de banden moet doen. Ik weeg zelf 62 kg. Banden zijn Michelin Cyclocross Jet.
Nog niet genoemd: bandenspanning afhankelijk van de banddiameter. Aangezien druk kracht per opppervlak is, drukt een band minder in als een groter oppervlak de weg raakt. Leuk sommetje:
8 bar is 8 kilogramkracht per vierkante cm. 1 kilogramkracht is 9.81 (=10) Newton. Stel 70% van je gewicht drukt op je achterwiel. Ik weeg 80 kilo, mn fiets 10. Dan raakt toch nog zo'n kleine 8 cm2 de grond. Nu heb ik even gegoogled naar plaatjes van Magnus BackStedt, maar ik lijk er toch nauwelijks iets van te zien.
Een velg kan met dunnere banden meer druk hebben dan van dikke. Dikke banden hebben meer oppervlak en zullen dus bij dezelfde druk meer kracht naar buiten uitoefenen, en dus de velgranden harder uit elkaar trekken.
Een binnenband in een buitenband zou eigenlijk niet moeten kunnen ontploffen, de kracht die de biba van binnen te verduren krijgt wordt tegengehouden door de buba. Of het lapje rubber moet niet tegen dat samenpersen kunnen, maar dat lijkt me sterk. De eneige manier dat een biba stuk kan gaan lijkt me dat hij gedraaid of geklemd zit.
Ik realiseer me net dat een band je helemaal niet draagt doordat de spanning (=druk) hoger wordt als je er kracht op uitoefent, maar doordat het contactoppervlak groter wordt. Hmmm
8 bar is 8 kilogramkracht per vierkante cm. 1 kilogramkracht is 9.81 (=10) Newton. Stel 70% van je gewicht drukt op je achterwiel. Ik weeg 80 kilo, mn fiets 10. Dan raakt toch nog zo'n kleine 8 cm2 de grond. Nu heb ik even gegoogled naar plaatjes van Magnus BackStedt, maar ik lijk er toch nauwelijks iets van te zien.
Een velg kan met dunnere banden meer druk hebben dan van dikke. Dikke banden hebben meer oppervlak en zullen dus bij dezelfde druk meer kracht naar buiten uitoefenen, en dus de velgranden harder uit elkaar trekken.
Een binnenband in een buitenband zou eigenlijk niet moeten kunnen ontploffen, de kracht die de biba van binnen te verduren krijgt wordt tegengehouden door de buba. Of het lapje rubber moet niet tegen dat samenpersen kunnen, maar dat lijkt me sterk. De eneige manier dat een biba stuk kan gaan lijkt me dat hij gedraaid of geklemd zit.
Ik realiseer me net dat een band je helemaal niet draagt doordat de spanning (=druk) hoger wordt als je er kracht op uitoefent, maar doordat het contactoppervlak groter wordt. Hmmm
-
- Forum-lid
- Berichten: 806
- Lid geworden op: 04 okt 2007 20:57
ik rij altijd met +7 bar in mijn achterwiel en met beide fietsen (1900 en 1100 km) geen enkel probleem gehad, rij met vittoria rubies buiten en conti's binnen. dat binnenbandje had of de samenstelling van een condoompje of er is iets anders fout gegaan? compressor gebruikt misschien?
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr
Auto's hebben soms wel 300 kg druk op de voorbanden en de druk in de band is toch maar +/- 2.2 bar. Mijn zwager is boer, hij heeft zo'n hele grote mestkar met van die hele grote banden, dat ding weegt iets van 15 ton als hij vol zit en in de banden zit maar een druk van 1 bar! Het gaat dus niet alleen om de druk in de band maar ook om het contactoppervlak. Hier moet de juiste verhouding in gevonden worden.
Autobanden moeten een beetje bolle wangen hebben voor een goede wegligging. Wel is het zo dat als je meer druk in de banden brengt dat het contactoppervlak kleiner wordt en je minder weerstand hebt. Maar dit gaat wel ten koste van de wegligging. Wegligging is voor mij als fietser wel belangrijk maar ik wil ook comfortabel rijden. Volgens mij is de druk per vierkante cm altijd hetzelfde als de bandenspanning hetzelfde blijft omdat het contactoppervlak varieert.
Als dit zo is dan zou je dus inderdaad per persoon een eigen bandendruk moeten hebben en ook nog eens afhankelijk van het type band. )
Autobanden moeten een beetje bolle wangen hebben voor een goede wegligging. Wel is het zo dat als je meer druk in de banden brengt dat het contactoppervlak kleiner wordt en je minder weerstand hebt. Maar dit gaat wel ten koste van de wegligging. Wegligging is voor mij als fietser wel belangrijk maar ik wil ook comfortabel rijden. Volgens mij is de druk per vierkante cm altijd hetzelfde als de bandenspanning hetzelfde blijft omdat het contactoppervlak varieert.
Als dit zo is dan zou je dus inderdaad per persoon een eigen bandendruk moeten hebben en ook nog eens afhankelijk van het type band. )