Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Krakend geluid tijdens trappen

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 12 mei 2011 13:01

Toevallig laatst een kraak er uit gehaald.
Zat bij mn achterwiel. Even casette+as er uit, schoonmaken, beetje vet, en toen was het weg.

hansdarmstrong
Forum-lid

hansdarmstrong 12 mei 2011 13:05

nog 2 kanshebbers:
- zadelpen
- bevestiging linkerpedaal op Crank.

don_fanucci
Forum-lid

don_fanucci 12 mei 2011 15:26

iedereen bedankt voor het meedenken. Ik heb van de week al een nieuwe trapas met lagers gehaald en zal die in het weekend even monteren. Hopelijk lost dat het op. Kostte maar 25 euro, dus kosten zijn te overzien. Mocht dat het niet oplossen dan zal ik de andere tips ook proberen. Heb dit probleem overigens ook meerdere keren met mn mountainbike gehad en het waren toen ook wel eens vreemde dingen, zoals een snelspanner of pedaal. Maar heb nu sterk het idee dat het het trapaslager is ;)

koereur12
Forum-lid

koereur12 14 mei 2011 12:21

Verschillende kraakjes:- Zadelpen invetten, klem invetten, balhoofd vastzetten of invetten, trapas invetten of vervangen achterpad wiel invetten, zadelrail wat olie op spuiten en de cassette en sluitring eraf halen en invetten

tismigget
Forum-lid

tismigget 14 mei 2011 23:55

Mijn kraak zat in de naaf van het achterwiel....

joepie
Forum-lid

joepie 15 mei 2011 00:22

@don_fanucci: en? wat is het resultaat?

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 15 mei 2011 00:30

koereur12 schreef:zadelrail

Dat had ik laatst....krakende zadelrail. Dacht eerst ook aan lagers, maar zadel iets steviger vastdraaien en het probleem was weg.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

don_fanucci
Forum-lid

don_fanucci 15 mei 2011 00:37

Joepie schreef:@don_fanucci: en? wat is het resultaat?

Vandaag mee bezig geweest. Eerst nog even voor de zekerheid om de zadelpen e.d. uit te sluiten deze ingevet (incl. de bevestiging van zadel op zadelpen). Dat verholp het niet.

Daarna de nieuwe trapas gemonteerd. Gekraak was al wel stukken minder, maar nog niet helemaal weg....... :/ Toen nog wat dingen nagelopen en bleek dat de snelspanner van mn achterwiel niet strak genoeg zat. Wat strakker gezet en eindelijk al het gekraak weg ;)

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 15 mei 2011 01:01

don_fanucci schreef:
Joepie schreef:@don_fanucci: en? wat is het resultaat?

Vandaag mee bezig geweest. Eerst nog even voor de zekerheid om de zadelpen e.d. uit te sluiten deze ingevet (incl. de bevestiging van zadel op zadelpen). Dat verholp het niet.

Daarna de nieuwe trapas gemonteerd. Gekraak was al wel stukken minder, maar nog niet helemaal weg....... :/ Toen nog wat dingen nagelopen en bleek dat de snelspanner van mn achterwiel niet strak genoeg zat. Wat strakker gezet en eindelijk al het gekraak weg ;)

Goed dat je het hebt kunnen vinden. Altijd een gedoe zo'n kraakje
Ik had het van de week ook en bij mij zat het in de crank.
Nu weer lekker geruisloos trappen:-)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

martijnm
Forum-lid

martijnm 15 mei 2011 22:20

Bij mij was het laatst mn zadelpen..
kraakte het hardst als ik niet op het zadel zat, dus ik dacht ook eerst aan 10 andere dingen :)

don_fanucci
Forum-lid

don_fanucci 15 mei 2011 23:44

Martijnm schreef:Bij mij was het laatst mn zadelpen..
kraakte het hardst als ik niet op het zadel zat, dus ik dacht ook eerst aan 10 andere dingen :)

hehe, das helemaal vaag idd ;) Bij mij trouwens ook wel, want hij kraakte juist als ik even flink op het zadel ging ploffen (om te testen waar het gekraak vandaan kwam). Maar dat was dus niet het zadel, maar de de quick release van het achterwiel, wat eigenlijk wel weer logisch is, want als je op je zadel gaat zitten komt dat gewicht indirect op het achterwiel en dus de quickrelease ;)

iig herinnert zoiets je er weer aan om altijd montagevet te gebruiken bij ong. alle verbindingen, om vage kraakjes later te voorkomen ;)

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 31 mei 2011 01:22

Gekraak kan ik gewoon niet tegen! Stoort mij altijd enorm.
Laatst ook op mijn nieuwe fiets. Geluid kwam van voorkant. Balhoofd onderzocht, maar was het niet. Dacht vervolgens aan rammelende kabels, maar dit bleek het ook niet te zijn. Daarna meende ik dat het wellicht de snelspanner kon zijn (kwam tegen frame aan), maar ook dit was niet de boosdoener.
Uiteindelijk, als zo vaak te lezen, zat het in de zadelpen (een onnodig extra moertje in ISP zat te los ingeklemd). Zojuist 40km geruisloos over de heuvels gereden. Geweldig en een verademing.
Als je uiteindelijk maar resultaat hebt, vind ik het altijd leuk om dit soort problemen op te lossen. Naast fietsen is bezig zijn met m'n fiets m'n tweede hobby!

Plaats reactie