Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

ideale versnellingsgroep voor een MTB??

joow
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 mar 2005 13:40

joow 27 jun 2005 22:24

Kan iemand me meer uitleg geven over de ideale vernellingsgroep voor een MTB?Zou graag een nieuwe MTB met triple aanschaffen en ben eens benieuwd wat voor cranckstel-en cassette ik moet nemen.Heb gedacht van achteraan een 32 of 34 max te laten monteren.(12-32 of 16-34 of zo)Bij welke groep kom ik dan terecht?En hoeveel moet ik dan nemen voorraan?(53-49-30)?????

timo002
Forum-lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 26 jan 2005 11:09

timo002 27 jun 2005 23:00

ATB is altijd triple.Moet zeggen dat ik trouwens wel eens een Cannondale heb gezien met double blad en triple gripshift versteller met een race voorderrailleur. De ATB komt nog van een zeer bekende race en ATB specialist ook. Begrijp niet hoe iemand een fiets zo afmonteerd, de halfords doet dan nog niet.
Maar daar ging het niet om. Naar mijn weten is bij ATB het niet zo interessant welke tandwielverhouding je hebt, tenminste niet zoals bij racefietsen.Achtercassette is meestal iets van 11-32 / 11-34. Crank's is 48 volgens mij wel de max. 48x36x26 of 44x32x22 bij XT.
Waarvoor ben je van plan om je ATB te gaan gebruiken? Shimano Deore XT en XTR worden beschouwd als wedstrijd groepen dus voor trainings gebruik niet echt aan te raden vanwege wel redelijk snelle slijtage van vooral crank bladen.
LX is de gulden middenweg van Shimano en daarom ook een zeer goede groep. Deore is de beginner's groep voor het professionelere wel wat serieuzere werk. Daaronder (Alivio - Acera - Altus) is niet echt ideaal voor trainings gebruik maar is meer voor de persoon die voor weinig geld een leuke en kwalitatief een beetje fiets wil hebben.
Succes is niet voor altijd, en falen is niet fataal.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 28 jun 2005 00:54

Quoten: Origineel geplaatst door Timo002 op 27 Juni 2005


ATB is altijd triple.Moet zeggen dat ik trouwens wel eens een Cannondale heb gezien met double blad en triple gripshift versteller met een race voorderrailleur. De ATB komt nog van een zeer bekende race en ATB specialist ook. Begrijp niet hoe iemand een fiets zo afmonteerd, de halfords doet dan nog niet.


De profs en gewichtfreaks willen nog wel eens dubbels monteren, en die kopen geen fietsen bij de halfords ;). Misschien dat de triple shifter de beste manier was om samen te werken met de racederailleur (die stapjes zijn volgens mij net anders dan mtb derailleurs en gripshifts hebben vaak meerdere tussenstapjes).
Verder voor een mtb is 44-32-22 vrij standaard. In combinatie met een 11-32  of 11-34 cassette kun je dan overal terecht.

maatchen
Forum-lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 24 aug 2004 13:09

maatchen 28 jun 2005 13:12

Inderdaad, profs rijden vaak met double omdat ze het kleinste blad helemaal niet gebruiken (ik heb zelfs wel meegemaakt dat ze alleen met een groot blad rijden (niet downhill) ).

Als je een standaard fiets van een beetje prijsklasse koopt, dan zit het eigenlijk altijd wel goed met die versnellingen. (Uitgezonderd Double Cannondales, en de hier en daar weer opduikende singlespeed MTB's. Maar dat zie je meteen)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jun 2005 18:35

Achter zou ik nooit een 11-32 of 11-34 cassete nemen, veel te grote stappen tussen de verschillende tandjes. Ik rij al heellang met  Ultegra 12-27 cassete, die schakelt net zo goed als XT, maar dan niet met een pannenkoek die ik toch niet gebruik.
Ik zou altijd voor XT kiezen en niet voor LX, XT is niet zo veel duurder, maar toch beduidend beter. Bijv de V-brakes van XT hebben een paralellogram waardoor de blokjes recht tegen de velg komen, dit  heeft  LX niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40480
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 28 jun 2005 18:42

Bij LX is men van die paralellogram afgestapt. Die had het wel.
Mijn keuze zo LX zijn. XT is leuk en beter, maar eigenlijk voor het gebruik van de meesten hier meer dan voldoende. Gezien de inhoud van de vraag van de topicstarter is hij nog geen ver gevorderde fietser en is XT over the top en zonde van het geld. Je kunt beter nu een leuke LX afgemonteerde fiets kopen en als je die hebt afgereden eens goed kijken wat er bij jou past.
Less is bore

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 28 jun 2005 21:54

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 28 Juni 2005


Achter zou ik nooit een 11-32 of 11-34 cassete nemen, veel te grote stappen tussen de verschillende tandjes. Ik rij al heellang met  Ultegra 12-27 cassete, die schakelt net zo goed als XT, maar dan niet met een pannenkoek die ik toch niet gebruik.
Ik zou altijd voor XT kiezen en niet voor LX, XT is niet zo veel duurder, maar toch beduidend beter. Bijv de V-brakes van XT hebben een paralellogram waardoor de blokjes recht tegen de velg komen, dit  heeft  LX niet.


Die cassette hangt natuurlijk van de omstandigheden af. Voor Nederland is een 12-27 voor de meeste mensen een prima keuze. In het buitenland kan kleiner soms geen kwaad.
Er zijn ook hele goede V-brakes zonder het paralellogram systeem die ook bijzonder goed zijn (bijvoorbeeld de Avid SD-7), dus de nieuwe LX remmen hoeven niet per se veel minder te zijn.Een leuk alternatief voor velgremmen zijn natuurlijk de Magura HS-33 remmen.
Er zijn legio mogelijkheden om de fiets af te monteren. SRAM maakt ook hele mooie spulletjes. SRAM X.7 of X.9 shifters/derailleurs i.c.m. een FSA, Race Face of Truativ crank, SRAM ketting/cassette, HS-33, SD-7 of hyraulische schijfremmen (te veel om op te noemen) en je hebt iets dat zeker niet onder doet voor LX of XT....

Plaats reactie