Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Avontuurlijke mtb-trektocht in Israel

barbara
Forum-lid

barbara 24 jun 2005 13:39

Ik ben aan het polsen of er animo is onder avontuurlijk ingestelde mountainbikers om in de week van 18-26 februari naar Israël af te reizen en van de Dode Zee (in het Noorden van de woestijn) naar Eilat te fietsen.
E.e.a. is afhankelijk van het weer (als er in de winter veel regen is gevallen, dan kan het zijn dat de wadi’s nog vol met water staan en dan kan er niet worden gefietst), de politieke situatie (hoewel er absoluut geen sprake is van een oorlogssituatie in de woestijn is Israël een instabiel land en kan op het laatste moment worden besloten de trip te annuleren).

In het kort: mijn naam is Barbara, 28 jaar en ik heb 3 jaar in Israël gewoond en in die tijd een 5-daagse mountainbike-trektocht gemaakt door de Negev-woestijn. Een schitterende ervaring die ik graag nog een keer over wil doen én wil delen met wat andere mensen. Ik spreek Hebreeuws en ken het land meer dan voldoende. Ik ben van plan om eind oktober af te reizen naar Israël om vast het een en ander voor te bereiden.
Er zal zo’n 60 km per dag gefietst worden in een normaal tempo. Het spreekt voor zich dat je een goede conditie moet hebben en enige mountainbike-ervaring, maar gezien het soort tocht is het zeker zo belangrijk dat je een avontuurlijke instelling hebt. Er wordt met bagage gefietst, maar ik wil ervoor zorgen dat wij onderweg 1 of 2 keer bevoorraad worden, zodat we niet al het voedsel en water mee hoeven nemen. De tocht wordt deels aan de hand van kaart en kompas gereden en deels aan de hand van een gemarkeerde lange-afstands-wandelroute.

Overdag is het warm, maar goed te doen. ’s Nachts is het koud en is een warme slaapzak heel belangrijk. Er wordt wild gekampeerd, met uitzondering van één nacht waar we op een soort van bedouïnencamping staan. Hier is tevens de enige gelegenheid om te douchen tijdens de tocht en er zal hier voor een bedouïnenmaaltijd worden gezorgd.
De bedoeling is om te eindigen in Eilat en hier een nachtje in een hotel te slapen en te genieten van het water van de Rode Zee en de luxe van een douche en een goede maaltijd.

Ik wil graag alles organiseren tegen kostprijs en als ik een idee heb of er voldoende animo is, dan begin ik met de voorbereiding en kan ik meer gedetailleerde informatie geven. Ook suggesties zijn welkom. Als we een groep bij elkaar hebben, kunnen we in overleg langere of kortere dagafstanden bepalen of een dagje Jeruzalem of een andere bezienswaardigheid er aan vastplakken. Als je vast informatie wilt over de omgeving, stuur ik je graag een enthousiast verhaal. Deelname is op eigen risico. Ik ben geen professionele reisorganisatie. Ik bereid natuurlijk wel alles tot in de puntjes voor, maar ben niet aansprakelijk.

flyingdutchman9
Forum-lid

flyingdutchman9 10 jul 2005 02:56

Hallo Barbara,
Het lijkt me fantastisch om zo wat te zien van israel. Laat me horen hoe het voorbereiden verloopt en probeer een indicatie te krijgen voor de kosten.
Leuk id, hoop dat het lukt!

Plaats reactie