Profs versus ligfietser
En natuurlijk het bekende werk op Zondagmiddag: opa en oma rijden naast elkaar op dezelfde glimmende fiets, allebei met een gangetje van +- 15km/h, je belt, men kijkt om, remt zodat de linker ACHTER de rechter kan gaan fietsen en dan mag jij erlangs.
Natuurlijk is de openbare weg geen racebaan maar af en toe krijg je er wat van. Wel goede interval training trouwens.
Natuurlijk is de openbare weg geen racebaan maar af en toe krijg je er wat van. Wel goede interval training trouwens.
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 25 aug 2006 15:07
Het niet doorbreken van de ligfiets wordt voor een deel bepaald door een vicieuse cirkel : er zijn weinig fietswinkels die ze verkopen, daar door kennen weinig mensen ze, daardoor is er weinig interesse voor en zijn er weinig winkels die ze willen verkopen.
Ik heb ongeveer 10 jaar met een racefiets gereden, vooral woon-werk verkeer tussen Antwerpen en Brussel (+/- 12000 km/jaar). 2,5 jaar geleden heb ik een halfhoge ligfiets (Challenge Mistral) gekocht. Met spadborden, dynamoverlichting en bagagedrager kan je deze vergelijken met een sportieve hybride. Mijn ervaring na deze tijd is dat ik NOOIT MEER op een racefiets kom, waarom ? : veel comfortabeler : stoeltje en vering, veiliger door beter zicht, sneller dan mijn Giant TCR, polyvalenter : ik ga er ook mee naar de winkel en op familiebezoek daar ik niet altijd een rennersoutfit moet aantrekken. Mijn TCR heeft nog 1 jaar in de garage gehangen zonder buiten te komen, toen heb ik hem verkocht.
Een goede raad voor verstokte bukfietsers : maak NOOIT een proefrit op een ligfiets want je wil niet meer terug naar je bukfiets.
Ik heb ongeveer 10 jaar met een racefiets gereden, vooral woon-werk verkeer tussen Antwerpen en Brussel (+/- 12000 km/jaar). 2,5 jaar geleden heb ik een halfhoge ligfiets (Challenge Mistral) gekocht. Met spadborden, dynamoverlichting en bagagedrager kan je deze vergelijken met een sportieve hybride. Mijn ervaring na deze tijd is dat ik NOOIT MEER op een racefiets kom, waarom ? : veel comfortabeler : stoeltje en vering, veiliger door beter zicht, sneller dan mijn Giant TCR, polyvalenter : ik ga er ook mee naar de winkel en op familiebezoek daar ik niet altijd een rennersoutfit moet aantrekken. Mijn TCR heeft nog 1 jaar in de garage gehangen zonder buiten te komen, toen heb ik hem verkocht.
Een goede raad voor verstokte bukfietsers : maak NOOIT een proefrit op een ligfiets want je wil niet meer terug naar je bukfiets.
Fantastisch hoor, dat je het op de ligfiets zo geweldig naar je zin hebt, de UCI heeft echter z'n regelgeving zo ingericht dat je maar binnen bepaalde marges met vormgeving mag spelen, dus Bram Moens kan wat mij betreft het heelal rondkarren met z'n rijdende bolknak, zolang je een tijger niet kan vergelijken met een cheetah kun je een fanatieke ligfietser op een lowrider ook niet met een profrenner vergelijken.
En anders moeten we Bram eens bij Basso aan het wiel aan de voet van de Mortirolo zetten, en van het tijdsverschil boven per minuut een gebakje bedingen waarmee de fietsabonnees getrakteerd worden, dan heeft deze discussie nog zin.
En anders moeten we Bram eens bij Basso aan het wiel aan de voet van de Mortirolo zetten, en van het tijdsverschil boven per minuut een gebakje bedingen waarmee de fietsabonnees getrakteerd worden, dan heeft deze discussie nog zin.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Veel mensen die "racefietsen" doen dat, zoals scepticus al zei, graag in een groep. Stel dat ik daar met een ligfiets tussen zou gaan fietsen, en tijdens het wekelijkse tochtje heel stoer alle tussensprintjes win, en als eerste aankom op de top van elke heuvel, en alle kilometers het tempo vooraan kan bepalen, zonder dat daar iemand achter mij enig aerodynamisch voordeel van heeft, zou ik dan wel echt populair blijven/worden in dat groepje, of zeggen ze dan al gauw; "sodemieter maar op met die omgebouwde gehandicaptenkar van je"? (Lekkere zin trouwens)
Ach ja,
met een ligfiets kan je andere dingen als met een normale fiets.
Maar met de vooruitgangsdrift die veel ligfietssceptici hier etaleren hadden we nu nog stront staan scheppen van alle paarden die hier de omgeving zouden bevuilen ipv de "vooruitgang" van de auto te mogen ervaren. En dit op de diverse andere tereinen...
Affijn, jullie snappen wel waar ik heen wil.
met een ligfiets kan je andere dingen als met een normale fiets.
Maar met de vooruitgangsdrift die veel ligfietssceptici hier etaleren hadden we nu nog stront staan scheppen van alle paarden die hier de omgeving zouden bevuilen ipv de "vooruitgang" van de auto te mogen ervaren. En dit op de diverse andere tereinen...
Affijn, jullie snappen wel waar ik heen wil.
Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 13 September 2006
Ik ga me niet mengen in de hele dicussie welles-nietes alleen schrik ik me wel altijd helemaal lam als er zon ligfietser mij inhaalt op mn gewone fiets.
Het is ook geen wellis-nietes discussie, maar een en-en.
Als je niet ingehaald wil worden moet je gewoon harder trappen!
Ik ga me niet mengen in de hele dicussie welles-nietes alleen schrik ik me wel altijd helemaal lam als er zon ligfietser mij inhaalt op mn gewone fiets.
Het is ook geen wellis-nietes discussie, maar een en-en.
Als je niet ingehaald wil worden moet je gewoon harder trappen!
Quote: Origineel geplaatst door Robbebopper op 13 September 2006
Veel mensen die "racefietsen" doen dat, zoals scepticus al zei, graag in een groep. Stel dat ik daar met een ligfiets tussen zou gaan fietsen, en tijdens het wekelijkse tochtje heel stoer alle tussensprintjes win, en als eerste aankom op de top van elke heuvel, en alle kilometers het tempo vooraan kan bepalen, zonder dat daar iemand achter mij enig aerodynamisch voordeel van heeft, zou ik dan wel echt populair blijven/worden in dat groepje, of zeggen ze dan al gauw; "sodemieter maar op met die omgebouwde gehandicaptenkar van je"? (Lekkere zin trouwens)
Da's het probleem met een ligfiets: je verliest veel in sprints en kilimmetjes. En laat sprinten nou net heel leuk zijn...
Veel mensen die "racefietsen" doen dat, zoals scepticus al zei, graag in een groep. Stel dat ik daar met een ligfiets tussen zou gaan fietsen, en tijdens het wekelijkse tochtje heel stoer alle tussensprintjes win, en als eerste aankom op de top van elke heuvel, en alle kilometers het tempo vooraan kan bepalen, zonder dat daar iemand achter mij enig aerodynamisch voordeel van heeft, zou ik dan wel echt populair blijven/worden in dat groepje, of zeggen ze dan al gauw; "sodemieter maar op met die omgebouwde gehandicaptenkar van je"? (Lekkere zin trouwens)
Da's het probleem met een ligfiets: je verliest veel in sprints en kilimmetjes. En laat sprinten nou net heel leuk zijn...
Wat is dus probeerde te zeggen, ik deed dat waarschijnlijk een beetje lomp (..) is:
Het hardfietsen op een racefiets, doorgaans wielrennen genoemd, is een sport. Het fietsen op een ligfiets is ook een sport. Volleybal is ook een sport. Het blijft altijd moeilijk om te vergelijken. Om eerlijk de waarheid te zeggen lijkt het mij -door ligfietsers "bukfietser" genoemd- leuk om op een ligfiets te rijden, en als m'n schoudergewrichten het een keer echt af laten weten, dan wordt dat misschien vanzelf een optie..
Het hardfietsen op een racefiets, doorgaans wielrennen genoemd, is een sport. Het fietsen op een ligfiets is ook een sport. Volleybal is ook een sport. Het blijft altijd moeilijk om te vergelijken. Om eerlijk de waarheid te zeggen lijkt het mij -door ligfietsers "bukfietser" genoemd- leuk om op een ligfiets te rijden, en als m'n schoudergewrichten het een keer echt af laten weten, dan wordt dat misschien vanzelf een optie..
Quoten: Origineel geplaatst door W0uter op 13 September 2006
Da's het probleem met een ligfiets: je verliest veel in sprints en kilimmetjes. En laat sprinten nou net heel leuk zijn...
Sprinten is redelijk te doen op een ligfiets hoor, is te trainen maar ligt ook heel erg aan het soort fiets. Ik heb eens op een oude M5 Lowracer gereden (nog die met de 'dunne' stalen buisjes) en als je probeerde te versnellen wiebelde dat ding alle kanten op behalve hard vooruit. Op een stijvere fiets (b.v. een Optima Baron) vond ik het veel beter gaan. (65 op het vlakke op een gewone Baron, zonder staartpunt, met gewone wielen en een stoeltje dat eigenlijk te klein was zodat mn hoofd erg uitstak naar boven ). Op een lagere fiets, met een betere houding, staartpunt, aerowielen, mss nog wat aandacht voor de stroomlijn van crankstel en voeten, aangepast verzet (61 voorblad ), aerohelm en nog wat meer ligfietsspecifieke sprinttraining zou k denk ik wel richting de 80 moeten kunnen.
Maar goed, de reden dat ik op dit moment geen ligfiets heb is dat het voor mij echt een fiets zou zijn voor erbij, omdat koersjes rijden, in een groep door de Ardennen rijden, de Marmotte rijden etc niet echt kan op een ligfiets. En zo'n snelle lowracer als ik net beschreef gaat toch al snel richting 2500-3000 euro (en dat is dan nog met veel zelf knutselen qua wielen etc) en dat kan ik me op dit moment niet veroorloven. En het neemt ontzettend veel ruimte in.
Da's het probleem met een ligfiets: je verliest veel in sprints en kilimmetjes. En laat sprinten nou net heel leuk zijn...
Sprinten is redelijk te doen op een ligfiets hoor, is te trainen maar ligt ook heel erg aan het soort fiets. Ik heb eens op een oude M5 Lowracer gereden (nog die met de 'dunne' stalen buisjes) en als je probeerde te versnellen wiebelde dat ding alle kanten op behalve hard vooruit. Op een stijvere fiets (b.v. een Optima Baron) vond ik het veel beter gaan. (65 op het vlakke op een gewone Baron, zonder staartpunt, met gewone wielen en een stoeltje dat eigenlijk te klein was zodat mn hoofd erg uitstak naar boven ). Op een lagere fiets, met een betere houding, staartpunt, aerowielen, mss nog wat aandacht voor de stroomlijn van crankstel en voeten, aangepast verzet (61 voorblad ), aerohelm en nog wat meer ligfietsspecifieke sprinttraining zou k denk ik wel richting de 80 moeten kunnen.
Maar goed, de reden dat ik op dit moment geen ligfiets heb is dat het voor mij echt een fiets zou zijn voor erbij, omdat koersjes rijden, in een groep door de Ardennen rijden, de Marmotte rijden etc niet echt kan op een ligfiets. En zo'n snelle lowracer als ik net beschreef gaat toch al snel richting 2500-3000 euro (en dat is dan nog met veel zelf knutselen qua wielen etc) en dat kan ik me op dit moment niet veroorloven. En het neemt ontzettend veel ruimte in.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Quote: Origineel geplaatst door baron062 op 13 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 13 September 2006Ik ga me niet mengen in de hele dicussie welles-nietes alleen schrik ik me wel altijd helemaal lam als er zon ligfietser mij inhaalt op mn gewone fiets.
Het is ook geen wellis-nietes discussie, maar een en-en.Als je niet ingehaald wil worden moet je gewoon harder trappen!
Ook wel een scheef vergelijk he! Hoe wil ik in godsnaam bijna 40 per uur gaan op een loodzware stadsfiets zonder versnellingen tegen een ligfietser die én aerodynamischer is, én lichter, én sneller is! Het is hier al vaker gezegd.. jullie vergelijken appeltjes met peertjes
Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 13 September 2006Ik ga me niet mengen in de hele dicussie welles-nietes alleen schrik ik me wel altijd helemaal lam als er zon ligfietser mij inhaalt op mn gewone fiets.
Het is ook geen wellis-nietes discussie, maar een en-en.Als je niet ingehaald wil worden moet je gewoon harder trappen!
Ook wel een scheef vergelijk he! Hoe wil ik in godsnaam bijna 40 per uur gaan op een loodzware stadsfiets zonder versnellingen tegen een ligfietser die én aerodynamischer is, én lichter, én sneller is! Het is hier al vaker gezegd.. jullie vergelijken appeltjes met peertjes
Science of Performance!