Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

ketting reinigen/smeren....?!

chevalier
Forum-lid

chevalier 10 jun 2006 02:09

Ik gebruik ook Supreme Black en mij bevalt het uitstekend, wel uitkijken met de vloer want dat spul geeft behoorlijk af, maar trekt geen vuil aan je ketting.
Vanmiddag na 4000 km met me ketting te hebben gereden , er een nieuwe opgezet en me Casette loopt nog als een zonnetje geen overslaande ketting ofzo. Vanavond flink gefietst en alles loopt prima. ik zag zelf al weinig slijtage op de tandwielen van de Cassette,dus dat werd bevestigd vanavond tijdens het fietsen.

roadwinner
Forum-lid

roadwinner 16 jun 2006 16:05

Reinigen met hoge druk lucht lijkt me een mooie oplossing, maar wat voor apparaat moet je dan aanschaffen en waar? Iemand tips en ervaringen, snuffelen op internet levert veel "industriele hoge druk" apparaten op en dat kan nooit de bedoeling zijn

pebe
Forum-lid

pebe 22 jan 2007 22:53

Quoten: Origineel geplaatst door Peterfietser op 08 Juni 2006

Hoi
Ik heb van de week nog kettingvet gekocht, een ander merk, een goede fietsenmker kan het gewoon bestellen.
Ik gebruik deze methode al 6 jaar. Afhankeleijk van de vervuiling na 500 of 1000 km. Ik rouleer meerdere kettingen (5)
op deze manier gaat een cassette 24000km mee.
groetjes

Hallo, kun je me misschien de naam van het merk kettingvet geven?
pebe

spietpiet
Forum-lid

spietpiet 22 jan 2007 23:14

Schoonmaken en uitspoelen ketting doe ik in lampenolie.(voor weinig bij Action)
Gaat daarna in een pannetje met kettingzaag olie wat ik op een elektrisch fondue plaatje verhit. Door de verhitting wordt de olie dunner en mede door de capillaire werking komt het op de plaats waar het zijn moet.
Je kan hiervoor ook eventueel motorolie gebruiken.
Ik ook wel eens gelezen dat sommige mensen de ketting in de frituur gooien waar nog wat oud vet inzit, maar of dit aan te raden is.....
3k is wel erg weinig voor een ketting. Zonder problemen 8 k met een HG73 (wisselen is dan nodig volgens Rohlff caliber) en kon daarna op dezelfde cassette een nieuwe ketting leggen zonder overslaan.

masterb
Forum-lid

masterb 23 jan 2007 11:17

Ik gebruikte eerst ook al WD40, mijn FM zei dat dat niet verstandig was en hij gaf mij een flesje Morgan Race Oil, is dit goed spul?

kvrins
Forum-lid

kvrins 15 apr 2007 11:49

gister me ketting schoongemaakt En alle tanden. Dat was voor het eerst. (en nodig ook) Dacht dat water niet zon goede invloed zou hebben. Heb coleman fuel (brandstof voor kampeerders) gebruikt. Dat is hele schone kersosine. Kersonine is zelf ook vet. Dus je zorgt er eigenlijk voor dat je alle smurrie verwijderd behalve het al aanwezige vet. Hij is nu mooi schoon.
Alleen wel oppassen met vonken van de ketting... Dus geen staalborstel gebruiken ofzo ;)

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 15 apr 2007 20:55

Quoten: Origineel geplaatst door Master B op 23 Januari 2007

Ik gebruikte eerst ook al WD40, mijn FM zei dat dat niet verstandig was en hij gaf mij een flesje Morgan Race Oil, is dit goed spul?

Hoi,
Morgan Blue heeft uitstekende olien en vetten in het gamma. Een aanrader.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

campaioen
Forum-lid

campaioen 15 apr 2007 23:05

ik heb het topic ff doorgelezen en las dat wd-40 kruipolie is. Dat klopt wel, maar wd-40 staat er juist om bekent dat het 'multi-inzetbaar' is. Er zitten namelijk ook vetten in die voor smering zorgen. Kijk oa eens op de bus zelf, volgens mij staat het daar ook op. Naar mijn weten is er dus helemaal niks mis met wd-40 en kan je het gewoon gebruiken om je ketting schoon te maken.
Hoe ik mijn ketting schoonmaak: Doek drenken in wasbenzine, vervolgens doek tegen de zijkanten van de ketting houden en enkele malen de cranks volledig ronddraaien. (dit doe ik alleen als de ketting heel vies is!) Evt met een natte (water) oude tandenborstel de binnenkant goed schoonmaken.
Vervolgens ketting ronddraaien en tegelijkertijd wd-40 spuiten. Met een droge doek de zijkant van de ketting afdrogen.
Alles bij elkaar heb ik er tussen 10 a 15 min voor nodig.. en het werkt perfect! 
no pain no gain

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 16 apr 2007 00:12

Hoi,
 Er zitten namelijk ook vetten in die voor smering zorgen. Kijk oa eens op de bus zelf, volgens mij staat het daar ook op. Naar mijn weten is er dus helemaal niks mis met wd-40 en kan je het gewoon gebruiken om je ketting schoon te maken.
Hoi,
Om schoon te maken wel (alhoewel het daar eigenlijk te duur voor is vind ik) maar als smeermiddel zou ik het toch niet aanraden. Best de ketting een nachtje geolied laten inwerken nadat je WD40 als schoonmaakmiddel hebt gebruikt.
Ciao,
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...

campaioen
Forum-lid

campaioen 16 apr 2007 01:20

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 15 April 2007

Hoi,
 Er zitten namelijk ook vetten in die voor smering zorgen. Kijk oa eens op de bus zelf, volgens mij staat het daar ook op. Naar mijn weten is er dus helemaal niks mis met wd-40 en kan je het gewoon gebruiken om je ketting schoon te maken.
Hoi,
Om schoon te maken wel (alhoewel het daar eigenlijk te duur voor is vind ik) maar als smeermiddel zou ik het toch niet aanraden. Best de ketting een nachtje geolied laten inwerken nadat je WD40 als schoonmaakmiddel hebt gebruikt.
Ciao,
Ciao,

daarom is een vader die knutselt ook zo handig  
no pain no gain

svenbasso
Forum-lid

svenbasso 19 apr 2007 22:38

Ik ken WD40 vanuit de racewereld(karting). Het is een prima spul om ergens de glans weer in de brengen, maar totaal niet geschikt om kettingen mee in te smeren of schoon te maken aangezien WD40 veel stof aantrekt. Kan je beter van kettingspray/kettingvet gebruiken van 1Z of Putoline.

Plaats reactie