juiste banden spanning cyclocross
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Net als bij een racefiets afhankelijk van gewicht berijder en omstandigheden?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24
Volgens mij is hier al een topic over, even zoeken misschien.
Om toch antwoord op je vraag te geven, ik had er vanmiddag +/- 2.2 bar achter in en +/- 1.8 voor. Dit bij een lichaamsgewicht van 68 Kg, natuurlijk moet je het gewicht van je kleding en fiets ook mee rekenen. Het beste kun je eens testen wat voor jou het fijnste rijd. Op de weg (asfalt) rijd het totaal niet met zachte banden maar als je eenmaal in het bos bent heb je er profijt van en lekker wat grip.
Om toch antwoord op je vraag te geven, ik had er vanmiddag +/- 2.2 bar achter in en +/- 1.8 voor. Dit bij een lichaamsgewicht van 68 Kg, natuurlijk moet je het gewicht van je kleding en fiets ook mee rekenen. Het beste kun je eens testen wat voor jou het fijnste rijd. Op de weg (asfalt) rijd het totaal niet met zachte banden maar als je eenmaal in het bos bent heb je er profijt van en lekker wat grip.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02
Cervélo R3SL
BMC CX02
Hoeveel spanning hangt af van terrein en draadbandjes of tubes. Bij toertochtjes met draadbandjes heb ik ongeveer 2.5 - 3 bar erin zitten om weinig kans op lek te hebben. Met tubes in de wedstrijden meestal iets onder de 2 bar, en soms nog wel lager.
Gewoon kwestie van proberen, je merkt snel genoeg als er teveel inzit en je de bochten uitglijdt.
Gewoon kwestie van proberen, je merkt snel genoeg als er teveel inzit en je de bochten uitglijdt.
Hangt sterk af van type banden ook, niet enkel tube of draad. Bij mijn grifo's is twee veel (lekker voor toertocht als vorige week), maar bij Racing ralph's hoef ik dat niet te doen, want dan is het net of je band onder je velg vandaan rolt in een bocht.
~live fast, die young ~
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Uitproberen werkt inderdaad het beste. Wat ik vaak doe, is thuis de banden op een spanning van zo'n 3 bar zetten (Challenge Grifo). Dan een trainingsronde in het bos rijden, tijd opnemen. Vervolgens de een halve bar druk eraf halen, en hetzelfde ronje nog eens rijden met tijd. Een derde keer herhalen. Uit je tijd, maar ook het "gevoel" kun je best wat informatie halen.
Het wisselt overigens ook veel met verschillende omstandigheden. Een hard aangevroren bospad of een schuivende modderstrook maakt een enorm verschil.
Het wisselt overigens ook veel met verschillende omstandigheden. Een hard aangevroren bospad of een schuivende modderstrook maakt een enorm verschil.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
jasperr schreef:3 bar in Grifo's vind ik verschrikkelijk veel.
Zelf rijd ik ook met Challenge Grifo's, maar ik pomp ze max. tot 1,8 bar. (ik weeg 65 kg.)
Daarom laat ik ze ook in drie rondes naar zo'n 2 bar zakken. Toch hangt het erg van het parcours en de weersomstandigheden af. Een beetje experimenteren is, denk ik, beter dan standaard met slappe banden rondfietsen, omdat iedereen zegt dat het zo hoort.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
girlinred schreef:Hangt sterk af van type banden ook, niet enkel tube of draad. Bij mijn grifo's is twee veel (lekker voor toertocht als vorige week), maar bij Racing ralph's hoef ik dat niet te doen, want dan is het net of je band onder je velg vandaan rolt in een bocht.
Dat komt doordat de RR's 35 mm breed zijn en daardoor een veel groter volume hebben. De Grifo's hebben een zeer soepele wang, waardoor ze ook al eerder het effect geven dat de band om de velg lijkt te rollen in bochten. Met 35 mm crosstubes op lage spanning heb je het nog een stuk meer.
Met crossbandjes ben je meestal gewoon het beste af door er met zo min mogelijk spanning mee te rijden. Voor mij is de grens gewoon dat ik niet te vaak de velg moet raken, anders is het een garantie dat je lek gaat rijden.