Over de wielersport en zijn beoefenaars.

FIETSBOEKEN ! voor de verzamelaar. TIPS?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 01 jan 2008 16:30

Ik ben het boek "Volle bak" (over Micheal Boogerd) aan het lezen. Vind het wel vermakelijk, maar niet erg bijzonder.

[edit]

Boek is uit. Vermakelijk maar niet meer dan dat. Staan geen nieuwe feiten of verhalen in die de wielerliefhebber nog niet kent.

kappa-man
Forum-lid

kappa-man 01 jan 2008 17:05

Volle Bak heb ik mijzelf kado gedaan met Sinterklaas.
Ik vond het een meeslepend boek en heb hem in een ruk uitgelezen!
Opgeven is geen optie!

vinny
Forum-lid

vinny 01 jan 2008 21:53

Ik vond het boek "Prikken en Slikken" van Willy Voet echt een goed boek.

sting
Forum-lid

sting 05 jan 2008 11:42

Herman Chevrolet: "De Flandriens"

Gaat vooral over de Vlaamse wielrenners aan het begin van de vorige eeuw en over de Vlaamse halfgod Karel van Wijnendale, oprichter van de Ronde van Vlaanderen. (Dan weet je ook gelijk waar Michel Wuyts het meeste vandaan heeft).

Het boek biedt boeiende achtergronden voor de liefhebber van de Vlaamse Hoogmis en de hoofdrolspelers daarin.
Interessant, maar natuurlijk niet uniek, aan het boek is verder dat het op grote schaal liegen en bedriegen in de wielersport zo oud is als de sport zelf en gebezigd wordt door alle betrokkenen: renners, organisatoren, sponsors, verslaggevers en andere belanghebbenden.

delirium
Forum-lid

delirium 06 feb 2008 12:25

"De tour de france met de britse slag" van Thomas Moore.
erg leuke vertaling van een brit die op zijn eentje het parcours van de tour gaat rijden.
gisteren ben ik begonnen in de proloog van bert wagendorp. Is nu bijna uit, maar de verhalen van Tim Crabbe blijf ik toch de leukste vinden. Zowel 43 verhalen als de renner!

voermanb
Forum-lid

voermanb 06 feb 2008 15:24

Ik heb de boeken Boogie en Volle Bak alle twee in de kast staan hier. Ik vond het twee goede boeken maar Boogie is toch wel de topper van de twee.

Ik ben nu bezig in De Renner van Tim Krabbé. De eerste zin in dit boek is echt geniaal

"Warm bewolkt weer. Ik pak mijn spullen uit de auto en zet mijn fiets in elkaar.
Vanaf terrasjes kijken toeristen en inwoners toe. Niet wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."

Ik bedoel de eerste vier zinnen

dario
Forum-lid

dario 06 feb 2008 16:45

Zeer leuk boekje (in het Frans) is "La saga du Tour de France", in de - steeds rijk geïllustreerde - reeks Découvertes Gallimard: bevat, naast een beknopt maar zeer interessant historisch overzicht, een ware schat aan antiek beeldmateriaal, en alleen daarom al een prachtig hebbedingetje!

Ook prachtig is "De ronde van italië" door Dino Buzzati: een literaire kroniek van de epische strijd tussen Coppi en Bartali in de Giro van 1949, tevens een interessant portret van het naoorlogse Italië: werkelijk niet te missen! Al lang niet meer te koop, maar antikwarisch lukt het nog wel, met even googelen:
http://www.antiqbook.nl/boox/fes/018450.shtml
of
http://www.marktplaats.nl/index.php?sre ... 3Fxref%3D1

En die van Tim Krabbé moet ik precies ook wel eens lezen! :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

bottecchia
Forum-lid

bottecchia 06 feb 2008 18:02

Bedankt voor de tip. Dat klinkt als een prachtig boek. Ik heb de kopie van marktplaats zojuist gekocht.

mac94
Forum-lid

mac94 29 apr 2008 23:08

Ik heb net het boek 'Wielermonumenten' van Jac Zwart gekocht. Op bol.com leek het me niet zo interessant, maar live in de boekwinkel bleek het bij doorbladeren toch kopenswaardig. Het boek beschrijgt, zoals de titel al zegt, alle wielermonumenten in Europa (en dat zijn er nogal wat). Per monument een verhaal. Vooral leuk omdat je gemerkt en ongemerkt toch een hoop van die monumenten al hebt gezien, van Simpson op de Ventoux tot Merckx op de Stockeu, maar ook het gedenkplaatje op de Col de Mente waar ik toevallig vorig jaar bij stilstond (waar Luis Ocana de Tour van 1971 verloor).

Daarnaast toch ook maar de Nederlandse Toppen Top 40 gekocht, omdat het Kopje van Bloemendaal zo hoog staat...
Se non e vero, e ben trovato.

pantani
Forum-lid

pantani 29 apr 2008 23:29

Niemand: "Ik ben god niet" van VDB?
il magnifico

reinvandewou
Forum-lid

reinvandewou 30 apr 2008 02:11

Flandrien van Stephan Vanfleteren hoort elke liefhebber van de vlaamse wielerkoersen in zijn kast te hebben staan. De beelden spreken voor zichzelf.
Op een prachtige wijze word het Vlaamse wielergevoel weergegeven. Elke keer als ik het doorkijk krijg ik werkelijk kippevel.
Een mooi klein boekje van 15x15. Fijn om gewoon in je tas te stoppen en af en toe eens te spieken hoe mooi deze sport wel niet is.

edit: ik zie nu dat dit boekje op pagina 2 al getipt werd. Dan was dit ff een kleine herinnering voor wie m nog niet had aangeschaft.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 jul 2008 14:05

Ik heb dit weekend het boek "Op de helling" van Boudewijn Smid uitgelezen. In dit boek speelt de Marmotte een hoofdrol. Het boek gaat over 5 vrienden die na 2 eerdere mislukte pogingen de Marmotte proberen uit te rijden.

Ik vond het eerlijk gezegd geen goed boek. De karakters zijn te talrijk en worden daarom niet goed uitgewerkt. Het boek mist diepgang. Het plot is ook al niet erg spanning. Het is leuk om bepaalde zaken te herkenen als wielertoerist, maar opgewonden kon ik niet worden van dit boek.

Plaats reactie