Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Beste energie drank

stefanvd
Forum-lid

stefanvd 29 apr 2006 21:49

Quoten: Origineel geplaatst door Antoni op 29 April 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Marky op 29 April 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 28 April 2006

Quote: Origineel geplaatst door schmo op 19 April 2005

Fantomalt en siroop voor de smaak, ga binnenkort maltodextrine bestellen voor stukken lagere prijzen...

Waar haal je dat?

Drogist of apotheek, wherever you want to go.

Of bijv. hier: http://www.creanite.com/DaviWB/Pagina18.html

Op die site staat bij de info over maltodextrine dat 6 tot 10% poeder een goede hoeveelheid is. Een stukje verder staat dat als je er minder in doet, het een dorstlesser is. Is dat zo makkelijk te stellen? Is het verschil tussen energiedrank en dorstlesser alleen een verschillende concentratie koolhydraten?

gtdiamant
Forum-lid

gtdiamant 06 mei 2006 23:45

spinningfreak
Forum-lid

Gebruikersavatar spinningfreak 14 mei 2006 19:59

In de Tour van mei staat ook een artikeltje over het zelf mengen van je sportdrank. Ook daar gaan ze uit van maltodextrine.
Ze hebben hetvolgende staatje voor gebruik van maltodextrine:
25 graden of warmer: max 40 gram per liter
20-25 graden: max 50 gram per liter
10-20 graden: max 60 gram per liter
onder de 10 graden: max 80 gram per liter.
Verder geven ze aan 200mg zout per liter en een beetje siroop voor de smaak. Voor korte ritten kan je ook nog een beetje suiker toevoegen (max. 5 gram per liter.

smeller
Forum-lid

smeller 18 mei 2006 01:43

Quote: Origineel geplaatst door Beginnertje op 20 April 2005
Naast het water eet ik ook wel een pakje sultana's hoor, dus dat geeft me weer energie.

Cola geeft je zeg maar een 'energiekick', net als koffie. Maar dat is na een korte tijd weer over en merk je er niks meer van. Dus echt voor een lange rit is het niet echt praktisch, moet je constant drinken.

Ik zou zeggen: constant plassen. Tenminste, dat heb ik altijd met cola. Die reep die bij de Fiets mei 2006 zat, werkte wat dat betreft heel goed, zat ook heel veel caffeine in!
A flatterer is a friend who is your inferior, or pretends to be so.

niel
Forum-lid

niel 08 nov 2006 17:55

('k weet niet of iemand het nog gaat lezen maar kom...)
water is natuurlijk onontbeerlijk bij duursporten (ben zelf duurloper en MTB'er), maar sportdranken hebben zeker en vast ook hun nut. het probleem met vast voeding is dat het soms te traag opgenomen wordt door het lichaam en op de maag blijft liggen. teveel water drinken blijft trouwens ook op de maag liggen.
--> daarom de combinatie sportdrank/water
een goede sportdrank bevat natrium en kalium. dit vult de zoutconcentraties in het lichaam aan en is ook zeer nuttig omdat het er voor zorgt dat het vocht veel sneller wordt opgenomen. (geen volle maag dus) zout geeft je trouwens een droge mond en dorstig gevoel zodat je zeker niet van je waterbidon vergeet te drinken. ook moet het natuurlijk suikers (dextrosacharose is een goeie suiker) bevatten, en deze worden in een vloeistof veel sneller door het lichaam opgenomen.
probleem met sportdranken is dat je er vaak een hoop rommel bij krijgt: emulatoren, kleurstoffen, geen vitaminen, .... en die kan je wel missen tijdens het sporten.
---> recept voor een lekker gezond sportdrankje:   -40g gewone suiker (mss met een beetje dextrosacharose) oplossen in een beetje (lauw) water     -2 citroenen erin uitknijpen   -een theelepel zout toevoegen  -aanvullen met water tot ongeveer 500-600 ml     (persoonlijk drink ik liever citroensap dan appelsap)
isostar heeft ook redelijk goeie sportdrank als je ze liever koopt (is wel duurder dan 2 citroenen ;)

ilgrasso
Forum-lid

ilgrasso 08 nov 2006 18:01

Quoten: Origineel geplaatst door niel op 08 November 2006

water is natuurlijk onontbeerlijk bij duursporten (ben zelf duurloper en MTB'er), maar sportdranken hebben zeker en vast ook hun nut. het probleem met vast voeding is dat het soms te traag opgenomen wordt door het lichaam en op de maag blijft liggen. teveel water drinken blijft trouwens ook op de maag liggen.
een goede sportdrank bevat natrium en kalium. dit vult de zoutconcentraties in het lichaam aan en is ook zeer nuttig omdat het er voor zorgt dat het vocht veel sneller wordt opgenomen. (geen volle maag dus) zout geeft je trouwens een droge mond en dorstig gevoel zodat je zeker niet van je waterbidon vergeet te drinken. ook moet het natuurlijk suikers (dextrosacharose is een goeie suiker) bevatten, en deze worden in een vloeistof veel sneller door het lichaam opgenomen.
probleem met sportdranken is dat je er vaak een hoop rommel bij krijgt: emulatoren, kleurstoffen, geen vitaminen, .... en die kan je wel missen tijdens het sporten.
---> recept voor een lekker gezond sportdrankje:   -40g gewone suiker (mss met een beetje dextrosacharose) oplossen in een beetje (lauw) water     -2 citroenen erin uitknijpen   -een theelepel zout toevoegen  -aanvullen met water tot ongeveer 500-600 ml     (persoonlijk drink ik liever citroensap dan appelsap)
isostar heeft ook redelijk goeie sportdrank als je ze liever koopt (is wel duurder dan 2 citroenen ;)

Maar eens proberen dan.

WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

wfvn
Forum-lid

wfvn 08 nov 2006 18:46

Quoten: Origineel geplaatst door the stifler op 19 April 2005

Ik gebruik al enige jaren en naar volle tevredenheid de Carbo Energy Drink van Born (rode bus). De smaak is redelijk neutraal en i.i.g. niet te zoet.

Daar wil ik nog wat aan toevoegen. Als je bijvoorbeeld Isostar pakt dan heb je per liter energydrink met Born zo'n beetje 2x zoveel energie als met Isostar als je de drank klaarmaakt volgens 'recept'.
Energie in de drank zet geen zoden aan de dijk; via vast voedsel kan je veel meer energie binnen krijgen maar alle beetjes helpen.... toch?
En inderdaad, Born drinkt prettig weg; ik krijg er geen dorst van.

concorde
Forum-lid

concorde 08 nov 2006 18:48

Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 08 November 2006

Quoten: Origineel geplaatst door niel op 08 November 2006

Maar eens proberen dan.

Prima advies al ben jij wel een beetje een zuurpruim, als je niet van zoet houdt kan je overwegen maltodextrines toe te voegen. Deze kun je tegenwoordig los kopen. Zelf doe ik ong 50 grammen in een liter en afhankelijk van de buitentemperatuur wat zout. Je bent wel scheutig met de citroenen. Zelf doe ik er voor de smaak wat roosvicee en, inderdaad,  wat citroensap door. Kost alles 1/10 van een commerciele energiedrank en is (bewezen!!) niet slechter.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 nov 2006 19:00

Gewone kristalsuiker zou ik vanaf blijven tijdens het fietsen, ook als het opgelost is. Van die enkelvoudige suikers krijgt je een enorme piek je bloedsuikers en daarna stort die waarde nog harder naar beneden en heb je allemaal insuline in je lichaam.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

concorde
Forum-lid

concorde 08 nov 2006 19:31

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 08 November 2006

Gewone kristalsuiker zou ik vanaf blijven tijdens het fietsen, ook als het opgelost is. Van die enkelvoudige suikers krijgt je een enorme piek je bloedsuikers en daarna stort die waarde nog harder naar beneden en heb je allemaal insuline in je lichaam.

Dit is één van de redenen waarom ik voor sportdrank maltpodextrines preferereer. En je kunt er meer van gebruiken zonder dat de concentratie te hoog oploopt. De oplossing blijft hierdoor toch hypotoon ondanks meer dan 50 grammen per liter. En hytotoon wordt beter opgenomen dan water of isotone oplossing of hoger.

eef_
Forum-lid

eef_ 08 nov 2006 20:10

Isostar poeder met sinaasappel smaak!
Altijd de poeder want die gewone flesjes smaken heel anders.
<br>
<br>

Plaats reactie