Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Easton Circuit wielset

sjiekebak
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2005 14:48

sjiekebak 10 jan 2006 18:31

De Vista SL komt niet zo goed uit de test van Le Cycle: flex vooraan 3,2mm, minst goeie van alle geteste wielen, achteraan spreken ze dan van 1,4mm wat heel goed is. 1795gram
Die gewione Vista lijkt mij dus wel ok, maar qua gewicht iets zwaarder, ik ben geen grammenjager, verre van, maar het is hoofdzakelijk voor gebruik op geaccidenteerd terrein, Belgische Ardennen en buitenland, en dan speelt dat gewicht toch wel iets. Bovendien zijn de Marchisio's net iets exclusiever. Het is idd geen gemakkelijke keuze.
Een superstijf wiel lijkt mij ook niet het beste om bergop te rijden, ik denk dat ik met een wiel met gemiddelde waarden het beste af ben. Vandaar de lichte voorkeur voor die Alisea's

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 10 jan 2006 19:00

Quoten: Origineel geplaatst door sjiekebak op 10 Januari 2006


De Vista SL komt niet zo goed uit de test van Le Cycle: flex vooraan 3,2mm, minst goeie van alle geteste wielen, achteraan spreken ze dan van 1,4mm wat heel goed is. 1795gram
Die gewione Vista lijkt mij dus wel ok, maar qua gewicht iets zwaarder, ik ben geen grammenjager, verre van, maar het is hoofdzakelijk voor gebruik op geaccidenteerd terrein, Belgische Ardennen en buitenland, en dan speelt dat gewicht toch wel iets. Bovendien zijn de Marchisio's net iets exclusiever. Het is idd geen gemakkelijke keuze.
Een superstijf wiel lijkt mij ook niet het beste om bergop te rijden, ik denk dat ik met een wiel met gemiddelde waarden het beste af ben. Vandaar de lichte voorkeur voor die Alisea's


Kun de test scannen en vervolgens ergens hosten en de link hier melden ?
Als je wielen test, is het dan niet het eenvoudigste als blad om  eenvoudige meetbare zaken te meten, en deze in een tabel te plaatsen. Ook als deze mischien niet super relevant zijn ? Heb je weer wat paginas gevuld, en massa lezers die je blad kopen.
Ben geen wiel-ontwerper of techneut (wel een vliegtuigbouw achtergrond trouwens), maar ik denk dat teveel wielstijfheid ook niet goed is, omdat ze niet mee kunnen geven. Dit zou dan wel eens kunnen resulteren in spaakbreuk, omdat een relatief kleiner aantal spaken de zijdelings kracht zal moeten opvangen (kenners onder ons: klopt dit met de praktijk?)
Kijk naar de luchtvaart: vliegtuig vleugels kunnen waanzinnig doorbuigen, maar breken nooit af. Zou je vliegtuig vleugels heel erg stijf ontwerpen, dan zouden ze gegarandeerd breken.
Denk dat gelijkmatige spaakspanning veel belangrijker is bijvoorbeeld, iets wat in Duitse MTB bladen vaak wordt getest en aangegeven.
 

sjiekebak
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2005 14:48

sjiekebak 10 jan 2006 19:30

Gelijk heb je, superstijf is zeker ook niet goed en gelijke spaakspanning lijkt mij heel erg belangrijk. Zo een test kan je als leidraad gebruiken, maar resultaten moeten met de nodige voorzichtigheid gebruikt worden.
Wat die test betreft, het is voor mij niet te doen om het in te scannen, 16 bladzijden. En wel iets meer dan alleen maar cijfers, ook duidelijke en gefundeerde uitleg. Anders had ik het ook niet gekocht trouwens. Dus wat dat betreft heeft Le Cycle toch wel vrij goed werk geleverd

juri
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 nov 2005 19:26

juri 10 jan 2006 20:35

Quoten: Origineel geplaatst door Marsie op 31 Maart 2005


Hoi,
Heeft hier iemand ervaring met de Easton Circuit wielen (v/h Velomax Circuit)? Ik lees goeie reviews (vooral uit de VS) over de combinatie sterk en licht. Ik ben zelf geen lichte rijder, ca 100 kg. Hoe zit het met onderhoud, kun je dat zelf, de fietsenmaker of altijd naar Veltec?
Wat zijn goeie alternatieven in deze prijsklasse. Is bijvoorbeeld Fulcrum Racing 3 ook sterk en licht? En ervaring met Mavic Elite, Equipe bij zwaardere rijders?
Bij voorbaat dank!
 

Denk dat je met dat gewicht het veiligst zit op de circuits

rien
Forum-lid
Berichten: 507
Lid geworden op: 12 jan 2005 22:48

rien 10 jan 2006 20:41

stijve wielen zijn minder comfortabel. Een gelijkmatige en hoge spaakspanning is belangrijk omdat je wiel dan het rondst blijft. Een erg stijf wiel met een lichte fiets lijkt me erg stoterig en springerig op slecht wegdek, zeker in bochten erg vervelend.
als de velg in bochten maar niet tegen de remblokken aanloopt lijkt me een grotere flexibiliteit geen enkel probleem.

woestijn
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2005 16:46

woestijn 10 jan 2006 22:12

Voor het komende seizoen wens ik me een setje wielen aan te schaffen om uitsluitend te gebruiken bij wedstrijden. Mijn keuze en budjet zijn toch beperk, daardoor twijfelde ik tussen de Mavic Carbone Elite of de Ksyrium SL(wel groot prijsverschil tussen beide).Met andere merken heb ik weinig ervaring maar tips zijn altijd welkom.

juri
Forum-lid
Berichten: 238
Lid geworden op: 22 nov 2005 19:26

juri 10 jan 2006 22:43

Quoten: Origineel geplaatst door woestijn op 10 Januari 2006

Voor het komende seizoen wens ik me een setje wielen aan te schaffen om uitsluitend te gebruiken bij wedstrijden. Mijn keuze en budjet zijn toch beperk, daardoor twijfelde ik tussen de Mavic Carbone Elite of de Ksyrium SL(wel groot prijsverschil tussen beide).Met andere merken heb ik weinig ervaring maar tips zijn altijd welkom.



Ik zit met hetzelfde. Ook een beperkt budget voor wedstrijdwielen. Kijk ook een naar de easton vista's en campagnolo wielen. (scirocco's ?)
Je keuze hangt ook voor een groot gedeelte van je gewicht af he..

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 11 jan 2006 01:48

Sjiekebak: is dat de test uit Le Cycle no. 347? Of weer een nieuwe test?

sjiekebak
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jul 2005 14:48

sjiekebak 11 jan 2006 08:17

idd nummer 347

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 11 jan 2006 14:51

Quote: Origineel geplaatst door sjiekebak op 11 Januari 2006
idd nummer 347


Ok, heb ik hier ook liggen inderdaad.

Plaats reactie