(preventief) vervangen stuurbocht
Dat lijkt mij sterk dat je stuur al op is na 3 jaar.
wel kunnen de schroefjes wat geroest zijn door het zweten ( vooral als je veel op je rollen hebt gezeten). Dan zou ik enkel de stuurdop vervangen maar zeker geen nieuw stuur.
wel kunnen de schroefjes wat geroest zijn door het zweten ( vooral als je veel op je rollen hebt gezeten). Dan zou ik enkel de stuurdop vervangen maar zeker geen nieuw stuur.
http://www.velobike.be" onclick="window.open(this.href);return false; De webwinkel voor alle fietsaccessoires.
Gewoon na een harde val partij vervangen. Dit geldt trouwens ook voor je helm. Als je hard op je plaat gaat en je de grond hebt gekopt dan kan je beter ook maar de helm vervangen als die dan nog niet kapot is. Als er haarscheurtjes in zitten doet de helm in de toekomst zijn werk niet!
M@zzel
-
- Forum-lid
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26
zweet jij salpeterzuur misschien?
RIDLEY the speed weapon
Op de site van Rose zetten ze bij stuurpennen het volgende als "info" :Let u er op dat alleen stuurpennen en sturen met elkaar mogen worden gecombineerd, die dezelfe klemmaat hebben. Veiligheidshalve moeten aluminium stuurpennen en sturen op zijn laatst na 2 jaar of 5000 km worden verwisseld. Na een valpartij moeten deze onderdelen direct worden vervangen.
Dus als je een beetje fietst (10000km), 2 stuurtjes en stuurpennen per jaar???
Dus als je een beetje fietst (10000km), 2 stuurtjes en stuurpennen per jaar???
I Am SpeCiAliZed
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Om de 5k, ha, da's gewoon indekken. Lijkt me dikke bullshit. Maar wel logisch dat je heel erg moet oppassen na valpartijen etc... Of enorm lomp gebruik (beer van 100kg met dikke armen die rukt en trekt aan het stuur).
Quoten: Origineel geplaatst door Roeieber op 31 Oktober 2005
Op de site van Rose zetten ze bij stuurpennen het volgende als "info" :Let u er op dat alleen stuurpennen en sturen met elkaar mogen worden gecombineerd, die dezelfe klemmaat hebben. Veiligheidshalve moeten aluminium stuurpennen en sturen op zijn laatst na 2 jaar of 5000 km worden verwisseld. Na een valpartij moeten deze onderdelen direct worden vervangen.
Dus als je een beetje fietst (10000km), 2 stuurtjes en stuurpennen per jaar???
daarom kunnen ze die lage prijzen daar handhaven. die verkopen gewoon ontzettend veel sturen
Op de site van Rose zetten ze bij stuurpennen het volgende als "info" :Let u er op dat alleen stuurpennen en sturen met elkaar mogen worden gecombineerd, die dezelfe klemmaat hebben. Veiligheidshalve moeten aluminium stuurpennen en sturen op zijn laatst na 2 jaar of 5000 km worden verwisseld. Na een valpartij moeten deze onderdelen direct worden vervangen.
Dus als je een beetje fietst (10000km), 2 stuurtjes en stuurpennen per jaar???
daarom kunnen ze die lage prijzen daar handhaven. die verkopen gewoon ontzettend veel sturen
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;
Even een heel oud topic omhoog schoppen. Gisteren is tijdens een rit mijn stuur gebroken. Ik reed op een betonplaten-fietspad, handen op de shifters, en raakte een tak. Toen was het 'krak' en hing de linkerstuurbocht los. Daarna rustig naar huis gereden en vanmiddag het stuurlint losgehaald. Toen ik de stuurdop loshaalde, kwam er al een berg poeder uit, na het afwikkelen van het stuurlint was dit het uitzicht:
Duidelijk te zien dat een gedeelte van de bovenkant helemaal is weggerot... Het stuur is een aluminium Ritchey WCS EvoCurve, ruim 3 jaar oud. Nog geen twee jaar geleden nieuw stuurlint gewikkeld, toen was er niets aan te zien. Aan de rechterkant van het stuur begint het ook, daar zit nu een heel klein gaatje.
Ik heb contact gehad met Canyon, zij gaven aan dat de garantietermijn van twee jaar verstreken was, en zij geen garantie-aanvraag konden doen. Op mijn reactie dat ik het niet redelijk vond dat een stuur voor een fiets, die toch bedoeld is om wat (weers-)elementen te weerstaan, al zo snel afgeschreven was, kwam de reactie dat ik het vaker had moeten controleren en de oorzaak waarschijnlijk was dat zweet te agressief was voor aluminium. En dat ik een nieuwe kon gaan kopen.
Nu snap ik best dat Canyon in eerste instantie de boot afhoudt, maar ik vind het wel vreemd dat er nergens iets wordt geroepen over onderhoud aan een stuur. Ik houd mijn fiets goed bij, was hem regelmatig en vervang alle slijtageonderdelen bijtijds. Ik had al een nieuwe kabelset en stuurlint in huis, vervangen stond al in de planning. Maar dit had een stuk slechter kunnen aflopen. Vier weken geleden heb ik in Oostenrijk een aantal hogesnelheidsafdalingen gedaan, over matig wegdek. Wat als daar het stuur was gebroken? Maar even niet aan denken,..
Na een uitvoerige speurtocht op internet vind ik ook geen enkel vergelijkbaar verhaal. Alleen iets over carbon sturen die breken, en dan nog vaak no-name sturen uit China bij sterke, zware berijders. Ik weeg 71 kg. Toch maar een carbon stuur nemen dan? Daar heeft zweet tenminste geen vat op.
Zijn er meer ervaringen als deze of heb ik toevallig een maandagochtend-exemplaar van Ritchey of toevallig een zweetsoort die alu bovenmatig aantast?
Duidelijk te zien dat een gedeelte van de bovenkant helemaal is weggerot... Het stuur is een aluminium Ritchey WCS EvoCurve, ruim 3 jaar oud. Nog geen twee jaar geleden nieuw stuurlint gewikkeld, toen was er niets aan te zien. Aan de rechterkant van het stuur begint het ook, daar zit nu een heel klein gaatje.
Ik heb contact gehad met Canyon, zij gaven aan dat de garantietermijn van twee jaar verstreken was, en zij geen garantie-aanvraag konden doen. Op mijn reactie dat ik het niet redelijk vond dat een stuur voor een fiets, die toch bedoeld is om wat (weers-)elementen te weerstaan, al zo snel afgeschreven was, kwam de reactie dat ik het vaker had moeten controleren en de oorzaak waarschijnlijk was dat zweet te agressief was voor aluminium. En dat ik een nieuwe kon gaan kopen.
Nu snap ik best dat Canyon in eerste instantie de boot afhoudt, maar ik vind het wel vreemd dat er nergens iets wordt geroepen over onderhoud aan een stuur. Ik houd mijn fiets goed bij, was hem regelmatig en vervang alle slijtageonderdelen bijtijds. Ik had al een nieuwe kabelset en stuurlint in huis, vervangen stond al in de planning. Maar dit had een stuk slechter kunnen aflopen. Vier weken geleden heb ik in Oostenrijk een aantal hogesnelheidsafdalingen gedaan, over matig wegdek. Wat als daar het stuur was gebroken? Maar even niet aan denken,..
Na een uitvoerige speurtocht op internet vind ik ook geen enkel vergelijkbaar verhaal. Alleen iets over carbon sturen die breken, en dan nog vaak no-name sturen uit China bij sterke, zware berijders. Ik weeg 71 kg. Toch maar een carbon stuur nemen dan? Daar heeft zweet tenminste geen vat op.
Zijn er meer ervaringen als deze of heb ik toevallig een maandagochtend-exemplaar van Ritchey of toevallig een zweetsoort die alu bovenmatig aantast?
Eenvoud kenmerkt het ware.
Zoiets kom je een enkele maal op fora tegen, het is zeker niet normaal.
Bij mij is een stuur altijd corrosievrij geweest , ook na jaren.
Vermoedelijk gaat het ofwel om een productiefout in de vorm van een te dunne anodisatielaag ofwel een soort stuurlint dat vocht+zout vasthoudt.
Is je zelf nooit opgevallen of je zweet op het stuur druipt?
Bij mij is een stuur altijd corrosievrij geweest , ook na jaren.
Vermoedelijk gaat het ofwel om een productiefout in de vorm van een te dunne anodisatielaag ofwel een soort stuurlint dat vocht+zout vasthoudt.
Is je zelf nooit opgevallen of je zweet op het stuur druipt?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Er zit wel veel verschil in het zweet van persoon tot persoon. Tekst die aan de binnenkant van een helm staat is bij mij na een paar weken al niet meer leesbaar, terwijl bij ploeggenoten aan het einde van het seizoen nog niets te zien was.
Na deze ervaring de volgende keer het stuurlint maar wat eerder vervangen, zodat je het op z'n minst kunt inspecteren.
Na deze ervaring de volgende keer het stuurlint maar wat eerder vervangen, zodat je het op z'n minst kunt inspecteren.