Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Rohloff speedhub naaf: geweldig?

caad5
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 sep 2004 14:55

caad5 12 feb 2005 19:50

Ik heb midden vorig jaar met een Nicolai Argon gereden met een Rohloff naaf erin. Na deze ervaring snap ik inderdaad niet dat dat zo weinig van deze naven in ons modder landje verkocht worden. De naaf maakt inderdaad een licht bromgeluid in de eerste zeven versnellingen (of waren het de laatste zeven versnellingen ??) Dat de naaf zwaarder zou lopen is me eerlijk gezegd niet echt opgevallen, misschien dat op deze fiets betere banden zaten dan op de mijne ?
Ik ben dus helemaal overtuigd van dit concept en mijn volgende fiets heeft heel zeker een Rohloff naaf.

Caad 5

marcomeijerink
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2005 11:19

marcomeijerink 02 aug 2005 11:23

Kijk voor een volledig testrapport over Rohloff op:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=2759
 
Groet,Marco Meijerink
http://www.marcomeijerink.nl" onclick="window.open(this.href);return false;<br>
fietsen door een wereld van beelden

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 02 aug 2005 11:58

Als je nog niet wil kiezen kun je een MTB van Nicolai nemen. De zijn leverbaar voor een conventioneel systeem en tegelijkertijd met de juiste nokken voor een Rohlof naaf. Dan kun je altijd nog overstappen op het een of het ander.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

tom@bikez.com
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 aug 2005 15:59

tom@bikez.com 07 aug 2005 16:12

Ik heb op mijn Koga Lightspeed ook een rohloff naaf, ben dr zeer tevreden mee, verhoudingen vind ik persoonlijk fijner dan andere naafversnellingen, echter vind ik het geen vergelijking met deore XT of XTR dat loopt toch lichter, voelt lichter in ieder geval, ik moet er bij zeggen dat ik nu een voor deraileur erbij heb gemonteerd samen met XT tripple dus ik heb nu 3x12 versnellingen, dat loopt perfect en ook de kettinglijn is nog goed te noemen, wel veel versnellingen maar altijd de goeie, ik hou het mooi zo en kan dit zeker aanbevelen aan anderen.
H&#111;nda VTR1000 SP2 Black editi&#111;n, still looking for work.

bartacus
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 feb 2006 11:24

bartacus 18 feb 2006 11:57

Goedemorgen,
Ik rij nu zo'n anderhalf jaar met een Rohloff naaf in een C'dale 1 FG Ultra. Dat is een fiets die als singel speed door C'dale op de markt is gebracht, met een excentrische bracket pot om de ketting mee te spannen. Deze fiets heb ik laten voorzien van een Rohloff naaf. Sinds dit jaar heeft C'dale zelf deze truck uitgehaald en leveren ze dezelfde fiets af fabriek met een Rohloff naaf. Was ik ze dus effe voor ;-)
Mijn ervaring met de naaf is dat het een prachtig stuk techniek is, zeer betrouwbaar en goed bruikbaar. Het geluid wat de naaf maakt moet je voor lief nemen. Het hoort er een  beetje bij  en neemt naarmate de naaf ingelopen is wel wat af. Helemaal stil wordt 'ie nooit, heb ik begrepen.
Het schakelen gaat prima. Het is alleen wel zaak dat je, wanneer de cranks op "half twaalf" staan, even de kracht van de pedalen haalt. Op deze manier krijgt het mechaniek even de tijd om van het ene tandwielstelsel naar het andere te springen. Je kan wel gewoon doorblijven trappen. Op deze manier kan je zelfs bij (bijna) stilstand makkelijk op- en afschakelen. Als je helemaal stilstaat is schakelen super eenvoudig. Met zo'n Rohloff naaf kan je net nog even lichter schakelen, daar waar je met een gewoon schakelsysteem moet afstappen als je niet in de juiste versnelling zit. Wat schakelen betreft dus eigenlijk alleen maar voordelen.
Verder is  het ook eenvoudig om je verzet aan te passen aan Nederlandse of buitenlandse omstandigheden. Je hoeft enkel je voorblad wisslen om van een vlak verzet naar een heftig berg verzet over te stappen.
nderhoud stelt ook niets voor. Het systeem werkt met standaard derrailleur kabels en een twist shifter. De indexering zit in de naaf en kan dus eigenlijk niet kapot. Stel dat een kabel breekt, dan kan je altijd improviseren door met een steeksleuteltje de naaf van buitenaf in een andere versnelling te zetten. De naaf zal dus nooit in de lichtste of de zwaarste stand schieten omdat de kabel gebroken is. Fijn als je nog 20 km vals plat voor je wielen hebt! Het schoonmalen van je fiets doe je ook in de helft van de tijd: effe afspoelen, ketting droogmaken, beetje (Rohloff) olie er aan en klaar is Bartacus! O ja, en 1 keer per jaar olie wisselen bij Kwikfit.
Het nadeel van het gewicht van de naaf is relatief. Voor recreanten (dus geen wedstrijd) gebruik kan ik het me niet voorstellen dat de balans van de fiets nu zo van belang zou kunnen zijn dat een fiets met Rohloff naaf niet te berijden zou zijn. Mijn fiets is in de basis heel licht, ikzelf ben heel zwaar (100 kg). Doordat de voorkant van de fiets met de Headshock super licht is (met Hope Mini), vind ik het eigenlijk wel prettig dat het achterwiel lekker stabiel loopt. Het houd de rust in het geheel. Ik rij met 2 bar achter en heb het idee dat door het iets hogere gewicht en de vering op de band de tractie optimaal is.
Zijn er alleen maar voordelen aan een Rohloff naaf....., nou nee!
Ten eerste is er de prijs, die is stevig en, wat mij betreft, niet zomaar weg te beredeneren door te zeggen dat 'ie 100.000 km mee gaat. Wie fietst er nou graag op een fiets van meer dan 100 jaar als hij 1000 km per jaar zal rijden?
T'is gewoon een duur kreng. Klaar!
Verder vind ik het een groot bezwaar dat de naaf meer vermogen "trekt" dan een conventioneel systeem. Naast de C'dale rij ik ook op een Principia MSL met een 2005 XT set en daar rij ik makkelijker hard mee dan de C'dale. Ik kies dan ook de fiets op basis van de groep mederijders of de route die ik ga rijden. Rij ik alleen, dan de Rohloff, rij ik met doorrijders, dan de Principia.
Als het heel slecht weer is (regen, modder, sneeuw, vorst of ijs), dan is de keuze makkelijk: Rohloff!
Kortom, als ik weer voor de keuze sta en ik kan er 2 goede fietsen op na houden, dan zou ik weer dezelfde keuze maken.
Zou er maar ruimte zijn voor 1 fiets......., dan zou dat toch een gewoon schakelsysteem worden. Maar ik zal dan wel altijd met een schuin oog naar de Rohloff rijders blijven kijken.
Het is wel zo dat de C'dale met de Rohloff naaf een mix is van de producten van 2 heel eigenzinnige fabrikanten die vasthouden aan hun eigen overtuiging.
Damn, wat ben ik blij dat er ruimte is voor 2 fietsen!!
 
 
 
 

wdenhaan
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:37

wdenhaan 12 apr 2006 23:57

Hartelijk dank voor alle bovenstaande reacties. :-)

Ik heb zelf een nieuwe fiets aan het overwegen en ik meende ooit iets gehoord te hebben over zo'n Rohlof-naaf. Als ik bovenstaande lees dan zou mijn nieuwe fiets er wel eens ééntje kunnen hebben.

En wat betreft die 100.000 km. Momenteel rijd ik gemiddeld 3x per week 50 km. per dag naar het werk. Zou ik dat 5x in de week gaan doen, dan zit ik al snel op 12000 km per jaar :P Is met een jaar of 8 toch al die 100.000 kilometertjes. Lukt dat niet met één fiets dan kan je de naaf prima overzetten op fiets 2.

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 13 apr 2006 10:32

Hoi,
Ik rijdt ondertussen ook enige tijd met een Rohloff speed-hub rond. In de winter rijd ik er wekelijks zo,n 300 km mee op en neer naar mijn werk en in het weekend ook vaak nog een tourtocht. Ik kan niet anders dan hem aanraden.
Dat de naaf zwaarder zou lopen dan een derailleur systeem kan ik niet zo zeggen. Zeker niet in de hogere versnellingen (9-11) die je op het harde doorgaans zal gebruiken. In de 7e versnelling maakt de naaf inderdaad wel wat geluid. Misschien dat dit geluid tussen de oren gaat zitten en je de perceptie van zwaar lopen geeft.
Wel zou ik gaan voor een frame dat geconstrueerd is voor deze naaf. Voor het spannen van de ketting zou ik gaan voor een excentrische bracket in plaats van verschuifbare patten. In de praktijk zul je toch elke 500 kilometer je ketting moeten bij spannen en dat gaat nu eenmaal het gemakkelijkst met zo'n excentrisch bracket. Het voordeel is ook dat je wiel altijd recht in je frame blijft zitten en dat de remmen altijd op de zelfde plaats je velg zullen raken.
Wat het wisselen van een wiel betreft: niet meer werk dan met een derailleur systeem. Het wordt natuurlijk anders als je de naaf in een "ongeschikt" frame in bouwt en een "rem-hevel" moet monteren op je achtervork ter verankering.
Ik rijd zelf op een Idworx Mountain Rohler, en ik kan deze fiets echt aanbevelen. Wel wat prijzig maar een zeer net frame met prima afmontage. Ik rijd er de hele winter mee door de pekel en het enige wat ik doe is een maal per week ketting onderhoud. En verder......raggen met die fiets daar is ie voor gemaakt!
succes met je keuze, ik ben benieuwd wat het wordt!

wdenhaan
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:37

wdenhaan 17 apr 2006 03:16

Quote: Origineel geplaatst door Toni op 13 April 2006
succes met je keuze, ik ben benieuwd wat het wordt!


Ik ook :-)

Ik moet nog ff wachten op een potje met geld ook. Maar als het goed is gaat de belastingdienst daar met een paar maanden voor zorgen.

Waar kan ik het beste gaan kijken voor een racer met Rohloff naaf? Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde FM daar niet zoveel ervaring mee heeft. Iemand misschien een idee in omgeving Den Haag/Rotterdam?

Het wordt voor mij de eerste keer dat ik een nieuwe racer koop (of eigenlijk überhaupt een nieuwe fiets :-P). Dus ik zal nog een hoop verkenningswerk moeten doen de komende tijd. Want ik wil natuurlijk wel direct een fatsoenlijke fiets voor niet teveel geld :D Eigenlijk hoop ik zo rond de 1600 euro uit te komen, maar met alleen die naaf ben ik al meer dan halverwege, dus wordt misschien nog een aardige opgave.

wdenhaan
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:37

wdenhaan 17 apr 2006 03:53

Zit zojuist even te zoeken op internet, en heb al eerder gekeken. Het valt me op dat ik niet één (!) toko kan vinden waar ze racers leveren met Rohloff. Ook de zaken die dat wel doen voor MTBs etc.

Het lijkt me toch dat dit gewoon mogelijk is? Die paar procent extra weerstand en die paar honderd gram extra gewicht maken me niet zoveel uit.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 apr 2006 18:17

Rohlof naaf is niet bedoeld voor de racefiets en wordt dus volgens mij ook niet in een 130mm inbouwmaat gemaakt, maar enkel 135 mm wat de standaard is voor mtb's. Dus als je het echt wilt zal je eigenlijk aan een maatframe moeten
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

toni
Forum-lid
Berichten: 370
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:04

toni 17 apr 2006 18:20

Quoten: Origineel geplaatst door wdenhaan op 17 April 2006

Zit zojuist even te zoeken op internet, en heb al eerder gekeken. Het valt me op dat ik niet één (!) toko kan vinden waar ze racers leveren met Rohloff. Ook de zaken die dat wel doen voor MTBs etc. Het lijkt me toch dat dit gewoon mogelijk is? Die paar procent extra weerstand en die paar honderd gram extra gewicht maken me niet zoveel uit.

De naaf is redelijk ingeburgerd in de wereld van randonneurs. In feite zijn dit racers die zijn opgebouwd met pakkendragers, spatborden etc. Ik weet dat Idworx en Santos beide randoneurs leveren met rohlof naaf.

wdenhaan
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 okt 2005 18:37

wdenhaan 17 apr 2006 22:16

Ik ben inmiddels inderdaad al tot de conclusie gekomen dat het een randonneur moet gaan worden. Was voorheen niet bekend met het type.

Aangezien ik ook nog wel eens op fietsvakantie zou kunnen gaan is een randonneur sowieso een betere optie dan een gewone racefiets. En ook voor het woon-werk verkeer wil ik een bagagedragertje hebben om mijn Ortlieb tas aan te hangen.

Ik heb inmiddels al een aantal (vooral duitse) leveranciers gevonden die randonneurs met Rohloff naaf leveren. Ze zijn wel iets duurder dan ik hoopte, dus wellicht moet ik nog een paar maandjes verder sparen.

Plaats reactie