Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

inspanningstesten

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 05 dec 2004 17:35

wie heeft er tips en advies voor het zelf uitvoeren van een inspanningstest (op de fiets of hometrainer) om zodoende je trainingshartslagen te bepalen.
alvast bedankt voor de tips.
RIDLEY the speed weapon

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 06 dec 2004 23:07

Dit is heel moeilijk te doen, omdat je moeilijk met het verzwaren van het aantal wattages kan werken.
Maar het makkelijkste is dus zoiets simuleren. Ik doe dat weleens doormiddel van een steigerung. Dat wil zeggen je houd een goede warming up (20-30 min. op licht verzet rondtrappen met +105 omw/min.)
Daarna zoek je een parcours uit van enkele kilometers (ongeveer 15-20) waarbij je niet wordt gehinderd door verkeer en je wind tegen hebt (belangrijk!). Of je voert deze test uit op de hometrainer of taxc (alleen nu is het de vraag of deze bestand is tegen de krachten die je er aan bloot gaat stellen.).
Dan begin je op je binnenblad met redelijk hoog achter (bijv 39-15) op een tempo met 90-100 omw/min. Schakel dan elke minuut 1 tandje hoger (en op een gegeven moment ga je dus over op buitenblad) en blijf op 90-100 omw/min. Je gaat dus steeds harder.
Op een gegeven moment ben je echt stikkapot en als je denkt dat je echt niet meer kan ga je op je trappers staan en pers je er nog een laatste sprintje uit (dan moet je wel echt maximaal gaan).
Het probleem is nu dat je bijna niet kan zien hoe hoog je hartslag maximaal was, omdat je bezig was met ongelooflijk hard afzien. Je hebt dus een tellertje nodig die je maximale hartslag kan onthouden.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 10 dec 2004 23:43

Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 06 December 2004


Dit is heel moeilijk te doen, omdat je moeilijk met het verzwaren van het aantal wattages kan werken.
Maar het makkelijkste is dus zoiets simuleren. Ik doe dat weleens doormiddel van een steigerung. Dat wil zeggen je houd een goede warming up (20-30 min. op licht verzet rondtrappen met +105 omw/min.)
Daarna zoek je een parcours uit van enkele kilometers (ongeveer 15-20) waarbij je niet wordt gehinderd door verkeer en je wind tegen hebt (belangrijk!). Of je voert deze test uit op de hometrainer of taxc (alleen nu is het de vraag of deze bestand is tegen de krachten die je er aan bloot gaat stellen.).
Dan begin je op je binnenblad met redelijk hoog achter (bijv 39-15) op een tempo met 90-100 omw/min. Schakel dan elke minuut 1 tandje hoger (en op een gegeven moment ga je dus over op buitenblad) en blijf op 90-100 omw/min. Je gaat dus steeds harder.
Op een gegeven moment ben je echt stikkapot en als je denkt dat je echt niet meer kan ga je op je trappers staan en pers je er nog een laatste sprintje uit (dan moet je wel echt maximaal gaan).
Het probleem is nu dat je bijna niet kan zien hoe hoog je hartslag maximaal was, omdat je bezig was met ongelooflijk hard afzien. Je hebt dus een tellertje nodig die je maximale hartslag kan onthouden.

RIDLEY the speed weapon

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 10 dec 2004 23:43

Quoten: Origineel geplaatst door dutch flandrien op 10 December 2004


Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 06 December 2004


Dit is heel moeilijk te doen, omdat je moeilijk met het verzwaren van het aantal wattages kan werken.
Maar het makkelijkste is dus zoiets simuleren. Ik doe dat weleens doormiddel van een steigerung. Dat wil zeggen je houd een goede warming up (20-30 min. op licht verzet rondtrappen met +105 omw/min.)
Daarna zoek je een parcours uit van enkele kilometers (ongeveer 15-20) waarbij je niet wordt gehinderd door verkeer en je wind tegen hebt (belangrijk!). Of je voert deze test uit op de hometrainer of taxc (alleen nu is het de vraag of deze bestand is tegen de krachten die je er aan bloot gaat stellen.).
Dan begin je op je binnenblad met redelijk hoog achter (bijv 39-15) op een tempo met 90-100 omw/min. Schakel dan elke minuut 1 tandje hoger (en op een gegeven moment ga je dus over op buitenblad) en blijf op 90-100 omw/min. Je gaat dus steeds harder.
Op een gegeven moment ben je echt stikkapot en als je denkt dat je echt niet meer kan ga je op je trappers staan en pers je er nog een laatste sprintje uit (dan moet je wel echt maximaal gaan).
Het probleem is nu dat je bijna niet kan zien hoe hoog je hartslag maximaal was, omdat je bezig was met ongelooflijk hard afzien. Je hebt dus een tellertje nodig die je maximale hartslag kan onthouden.

thanks

RIDLEY the speed weapon

wegpiraat
Forum-lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 nov 2005 14:28

wegpiraat 28 nov 2005 17:49

hoi,
nog even een vraagje omtrent het bepalen van de maximale hartslag. voor de zomervakantie toen ik flink in vorm was, heb ik mijn maximale hartslag eens bepaald en die kwam toen uit op 192 (ben 27). Vaker voluit gefietst, maar nooit hoger dan die waarde, als ik er al aan kwam.
3 weken op vakantie geweest eind augustus en daar slechts 2 keer wat rondgecrosst op een stadfiets (om de ergste onthoudingsverschijnselen de kop in te drukken ;). Ben ik terug haal ik opeens de eerste keer thuis weer een maximale hartslag van 195. rara. Wellicht was het wat warmer op de overloop waar ik fietste, toen die keer meteen na de vakantie?? Ook was de batterij van mijn hartslagmeter bijna op, maar het lijkt mij stug dat het daaraan kan liggen. Misschien lag het aan het feit dat ik even niet getraind had. Was niet uitgeruster dan anders na de vakantie. Of Misschien had mn lichaam al een hele tijd een rustperiode nodig.
Iemand die dit herkent, van die hogere hartslag? En moet ik nu die hogere hartslag maar nemen als referentie? Het is toch zo dat je sneller een hogere hartslag hebt, wanneer het warmer is, niet dat je max hartslag opeens hoger ligt?
 

Plaats reactie