Shimano WH-R550
3 weken geleden voor het eerst met de Wh-500 wielen "mogen" rijden. Dit is dus geen "horen zeggen" verhaal. Ik vond ze ronduit slap, bij het aanzetten trok ik het voorwiel zo tegen de remblokjes. En dat terwijl ik met 78 kg toch bepaald geen zwaargewicht ben en een krachtpatser ben ik al helemaal niet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
@ Havana:
Waren dit de 2007 WH-500 wielen? Die met de nieuwe (rode) stickers, of nog die met zwarte/zilveren decals?
Ik ben benieuwd of ze nu nog steeds zo slap zijn namelijk. Niet dat ik ze nog eens zou kopen, maar ik vraag me af Shimano dit probleem aanpakt..
Waren dit de 2007 WH-500 wielen? Die met de nieuwe (rode) stickers, of nog die met zwarte/zilveren decals?
Ik ben benieuwd of ze nu nog steeds zo slap zijn namelijk. Niet dat ik ze nog eens zou kopen, maar ik vraag me af Shimano dit probleem aanpakt..
Er zat zeker rood op, dat herriner ik me nog. Ze zaten in een fiets van amper een maand oud.
Sinds dat ik de eerste problemen met die wielen heb gehad heb ik het een beetje bijgehouden. Het begon met een los zittende spaak en een slag. En nu heb ik voor de vierde keer een gebroken spaak. De laatste keer was gisteren en de keer daar voor was zo'n 500 km eerder. Toen moest ik doorrijden met die gebroken spaak en ik weet niet of dat met deze breuk te maken heeft, maar voor mijn 87 kg zijn ze dus echt te slap. Nu 4500 km in totaal gereden op deze wielen... En ik ben aan het sparen voor echte wielen...
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 28 aug 2006 21:40
Ik heb mijn 550's er vandaag afgehaald (en vervangen door ksyrium sl's) Ik trok bij sprinten de velg aan beide kanten tegen de rem.
Als ik het wiel laat draaien in mijn hand, de lagercups beethoudend, voel je de kogels hobbelen over de cups, echt niet normaal! En dat na 1500 km! Ik sluit me aan bij iedereen die uit ervaring weet dat dit gewoon goedkope en slappe en slecht geconstrueerde wielen zijn. Ik snap niet dat Shimano hier zijn naam op zet, daarmee doe je geen recht aan de hogere modellen. Die 550's zitten op elke middenklassefiets, en dus merken heel veel fietsers dat het slechte wielen zijn, en die zijn dan niet gemotiveerd om de Ultegra of Dura-Ace versie te kopen, die waarschijnlijk veeeeel beter zijn.
Als ik het wiel laat draaien in mijn hand, de lagercups beethoudend, voel je de kogels hobbelen over de cups, echt niet normaal! En dat na 1500 km! Ik sluit me aan bij iedereen die uit ervaring weet dat dit gewoon goedkope en slappe en slecht geconstrueerde wielen zijn. Ik snap niet dat Shimano hier zijn naam op zet, daarmee doe je geen recht aan de hogere modellen. Die 550's zitten op elke middenklassefiets, en dus merken heel veel fietsers dat het slechte wielen zijn, en die zijn dan niet gemotiveerd om de Ultegra of Dura-Ace versie te kopen, die waarschijnlijk veeeeel beter zijn.
Koga Miyata Ultegra ksyrium SL<br>
Nishiki xc team disc xtr
Nishiki xc team disc xtr
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Ik denk daar precies hetzelfde over. Dat Shimano goedkopere wielen (van minder kwaliteit) uitbrengt snap ik wel. Maar om deze dan dusdanig slecht te maken, dat ze de reputatie van hun wielen kapot maken, dat kan ik niet volgen.
De Dura-Ace wielen zijn mooi, maar ik zou ze nooit kopen dankzij de verhalen over (en eigen ervaringen met) de goedkope wielen. En dat terwijl ik over de Dura-Ace wielen geen slechte verhalen heb gehoord.
De Dura-Ace wielen zijn mooi, maar ik zou ze nooit kopen dankzij de verhalen over (en eigen ervaringen met) de goedkope wielen. En dat terwijl ik over de Dura-Ace wielen geen slechte verhalen heb gehoord.
Mijn ervaring met de WHR-500's komt overeen met de dit testverslag: http://www.roadcyclinguk.com/news/artic ... AN/411/v/2
Voor een toerfietser van 78kg die dus geen wedstrijden rijd en niet met hoge snelheid van bergen afraast zijn het fijne wielen, maar het is geen topkwaliteit. Je betaalt dan ook geen top prijs. Ik heb ze nu drie maanden onder mijn nieuwe fiets en ik denk dat ik ze na een paar duizend kilometer misschien ook wel vervang door bijv. Easton Vista's. Toch ben ik tot nu toe door een paar akelige kuilen gedenderd, maar de wielen zijn nog even recht. Dus: geen racewielen en niet voor zware personen, maar lekkere toerwieltjes.
Bjor
Voor een toerfietser van 78kg die dus geen wedstrijden rijd en niet met hoge snelheid van bergen afraast zijn het fijne wielen, maar het is geen topkwaliteit. Je betaalt dan ook geen top prijs. Ik heb ze nu drie maanden onder mijn nieuwe fiets en ik denk dat ik ze na een paar duizend kilometer misschien ook wel vervang door bijv. Easton Vista's. Toch ben ik tot nu toe door een paar akelige kuilen gedenderd, maar de wielen zijn nog even recht. Dus: geen racewielen en niet voor zware personen, maar lekkere toerwieltjes.
Bjor
In de laatste versie van Duitse blad tour werden de 550's toch echt gewoon objectief gezien goed getest. Scoorden een dikke voldoende op alle punten, alleen wat stroef lopende naven. Denk dat veel mensen toch te veel verwachten omdat ze ook op fietsen met duurdere onderdelen zoals ultegra of dura ace worden gemonteerd en hierdoor wellicht verwachten dat het echte topwielen zijn. Dat zijn het niet, maar er is zeker ook niets mis mee.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Tja leuk en aardig, maar je moet wel met een aantal zaken rekening houden zo stuurt de Duitse importeur van Shimano Paul Lang die wielen op en worden ze niet uit een winkel gehaald. Ze hebben bij Shimano dus gewoon de mogelijkheid om op z'n minst de boel helemaal met de hand na te spannen. Dat veel wielen gewoon slap zijn staat toch wel vast als je de vorige 5 pagina's met klagende mensen leest.
Tour test wielen niet op duurzaamheid, dat is lastig te testen, maar toch echt wel van belang.
Tour test wielen niet op duurzaamheid, dat is lastig te testen, maar toch echt wel van belang.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende