Shimano WH-R550
In Roadbike testen ze wel wielen zoals ze onder compleet opgebouwde fietsen zitten. Daar blijkt inderdaad dat de 550's voor trainingswielen wat aan de slappe kant zijn. De vergelijkbare Campa's en vooral de Fulcrums zijn een stuk stijver. Aan de andere kant zie je ook weer dat je het moet treffen. De stijfste 550 wielen zijn echt wel stijf genoeg, de minst stijve zijn aan de slappe kant. Je moet het dus treffen. Het is ook wat je verwacht van een wiel he. Heel veel dure wielsets zijn minder stijf dan een 550 wiel, vooral achter, maar daar houden mensen gewoon rekening mee. Trainingswielen horen gewoon stijf te zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3324
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33
Quote: Origineel geplaatst door ponsteen op 04 Juni 2007
Trainingswielen horen gewoon stijf te zijn.
Nee hoor. Wel sterk en duurzaam. En makkelijk te servicen. Koerswielen mogen wel wat stijver zijn.
Trainingswielen horen gewoon stijf te zijn.
Nee hoor. Wel sterk en duurzaam. En makkelijk te servicen. Koerswielen mogen wel wat stijver zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 22 feb 2007 19:15
Quote: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 04 Juni 2007
Quote: Origineel geplaatst door ponsteen op 04 Juni 2007
Trainingswielen horen gewoon stijf te zijn.
Nee hoor. Wel sterk en duurzaam. En makkelijk te servicen. Koerswielen mogen wel wat stijver zijn.
Stijf zijn ze zeer zeker niet, zelfs ik krijg ze tegen m'n remmen aan. Echter wel weer stevig genoeg om met mijn 65kg's over bospaadjes heen te vliegen, zonder dat ze kapot gaan. Ze maken iets meer geluid nu, dat wel.
@Snow
Ik hoop dat je teen weer snel in model zit, ik ben namelijk wel benieuwd naar je 'test'. Als zelfs ik ze slap vindt (met mijn wattage krijg je mischien net een gloeilamp aan 't gloeien) denk ik dat jij ze wel dubbelgevouwen kan krijgen.
Quote: Origineel geplaatst door ponsteen op 04 Juni 2007
Trainingswielen horen gewoon stijf te zijn.
Nee hoor. Wel sterk en duurzaam. En makkelijk te servicen. Koerswielen mogen wel wat stijver zijn.
Stijf zijn ze zeer zeker niet, zelfs ik krijg ze tegen m'n remmen aan. Echter wel weer stevig genoeg om met mijn 65kg's over bospaadjes heen te vliegen, zonder dat ze kapot gaan. Ze maken iets meer geluid nu, dat wel.
@Snow
Ik hoop dat je teen weer snel in model zit, ik ben namelijk wel benieuwd naar je 'test'. Als zelfs ik ze slap vindt (met mijn wattage krijg je mischien net een gloeilamp aan 't gloeien) denk ik dat jij ze wel dubbelgevouwen kan krijgen.
Heb deze wielen nu bijna 2 jaar en 5000km.
Bij 4700 vond de 105 derailleur het nodig intiem te worden met de spaken waardoor er 2 spaken krom gingen. (naast nieuwe derailleur, ketting, cassette en padje).
De spaken zijn gericht, de slag zat er nog in toen ik de fiets terugkreeg. Meteen terug naar de FM die de boel nog een keer gericht heeft maar wel aangaf dat het door het lage aantal spaken moeilijk richten was... Velg is nu weer recht en heeft de afgelopen km's aardig op z'n lazer gehad doordat ik bewust harder over de hobbels gegaan ben. Ff kijken wat die weer kan hebben.
De set vond ik al wat slap als je op tempo door een bocht gaat (er zit wel wat flex in de wielen), na het akkefietje is het er niet beter op geworden. Goed aanzetten of met een gangetje van 35+ door een bocht wordt wat spannend....
De velgen zijn naar mijn mening zeker niet beroerd maar er is vast beter te krijgen (ik ga over naar handgespaakte denk ik...)
Bij 4700 vond de 105 derailleur het nodig intiem te worden met de spaken waardoor er 2 spaken krom gingen. (naast nieuwe derailleur, ketting, cassette en padje).
De spaken zijn gericht, de slag zat er nog in toen ik de fiets terugkreeg. Meteen terug naar de FM die de boel nog een keer gericht heeft maar wel aangaf dat het door het lage aantal spaken moeilijk richten was... Velg is nu weer recht en heeft de afgelopen km's aardig op z'n lazer gehad doordat ik bewust harder over de hobbels gegaan ben. Ff kijken wat die weer kan hebben.
De set vond ik al wat slap als je op tempo door een bocht gaat (er zit wel wat flex in de wielen), na het akkefietje is het er niet beter op geworden. Goed aanzetten of met een gangetje van 35+ door een bocht wordt wat spannend....
De velgen zijn naar mijn mening zeker niet beroerd maar er is vast beter te krijgen (ik ga over naar handgespaakte denk ik...)
- leocuypers
- Forum-lid
- Berichten: 495
- Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10
heeft iemand nog de test van de wh-r550 wielen zoals die in het duitse blad TOUR stonden
je kan het ook downloaden via de TOUR homepage, maar dan moet je betalen.
Het gaat me niet om die 2 euro, maar de wijze van betalen is mij niet bekend.
je kan het ook downloaden via de TOUR homepage, maar dan moet je betalen.
Het gaat me niet om die 2 euro, maar de wijze van betalen is mij niet bekend.
Heb waarschijnlijk wel wat testjes liggen. Maar daar moet ik alles effe voor doorspitten. Duurt effe voordat ik dat ga doen. Voor zover ik me kan herinneren, komen ze altijd beter uit testen dan je verwacht. De stijfheid is altijd dik in orde, de wielen zijn duidelijk aerodynamischer dan de concurrentie binnen de prijsklasse (Campa, Mavic). Een opmerking die ik wel vaak tegenkomen bij 550, 560, is dat de naven ietwat rauw lopen. Bovendien bleek uit de testen van Roadbike dat wielsets zowieso niet allemaal gelijk zijn (je hebt dus stijve 550ers en minder stijve 550ers, daar moet je gewoon geluk mee hebben).
Ik rij inmiddels een maandje of 4 op mijn 560 wielen... No problemo!
Lopen nog heerlijk soepeltjes, en met een minime slag. Ook de lbs kreeg deze er niet uit. (minder dan 1 mm).
Maar goed, ook ik heb het voordeel van mijn klimmers bouw :p. met mijn welgetelde 60kg.
Lopen nog heerlijk soepeltjes, en met een minime slag. Ook de lbs kreeg deze er niet uit. (minder dan 1 mm).
Maar goed, ook ik heb het voordeel van mijn klimmers bouw :p. met mijn welgetelde 60kg.
Die "rauwe " naven heb ik ook wel eens gehad. Tikje stellen en als een zonnetje.
Ik loop de wielen ook altijd even na of alles goed is voor ze in de fiets gaan. Voorkomt toch een ritje terug. Daar zit niemand op de te wachten.
Ik loop de wielen ook altijd even na of alles goed is voor ze in de fiets gaan. Voorkomt toch een ritje terug. Daar zit niemand op de te wachten.
De naaf van mijn voorwiel maakt ook wat geluiden. Het klinkt alsof de rem een beetje aanloopt maar het geluid komt uit de naaf. Bedoel je dat met een "rauwe" naaf? Hoe stel ik dit?SpEric schreef:Die "rauwe " naven heb ik ook wel eens gehad. Tikje stellen en als een zonnetje.
Ik loop de wielen ook altijd even na of alles goed is voor ze in de fiets gaan. Voorkomt toch een ritje terug. Daar zit niemand op de te wachten.
met een rauwe naaf bedoel ik dat de conussen er te strak in zitten. Daardoor loopt het lager niet mooi, maar alsof de kogeltjes niet mooi rond zijn. Ben je er op tijd bij, dan kan je het stellen, ben je te lang door gereden, dan moet je de kogeltjes vervangen.
Het stellen doe je dus door de conussen iets van elkaar af te draaien. Maar let goed op dat het allemaal wel geborgd blijft zitten. En dat je het niet te los stelt. Een beetje FM heeft het in een paar tellen voor je gedaan.
Het stellen doe je dus door de conussen iets van elkaar af te draaien. Maar let goed op dat het allemaal wel geborgd blijft zitten. En dat je het niet te los stelt. Een beetje FM heeft het in een paar tellen voor je gedaan.