Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trans Alp en Maratona... tips?

eudaimonia
Forum-lid

eudaimonia 09 jun 2011 12:25

Hoi,

Ik ga dit jaar de transalp op de racefiets én de Maratona dles Dolomiti doen. Daar zit een week tussen (vrije dagen van zondag t/m zaterdag) waarbij ik in Italie blijf.

Hebben jullie tips voor een schema in die week zodat ik tijdens de Maratona zo goed mogelijk ben? De transalp fiets ik met iemand die langzamer is dus ik ga in die week niet al te veel in het rood.

Ik dacht zelf aan 2 dagen rustig uitfietsen en dan drie dagen voor de maratona nog een keer flink intensief de Giau op.

Alvast bedankt!

Bart
Utrecht

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 jun 2011 17:23

Ik heb ervaring met de TransAlp. Ik heb deze gereden in 2009. Wat de TransAlp zwaar maakt, is het gebrek aan rustdag. Het is niet de afstand of het aantal klimmen; je krijgt gewoon nauwelijks rust. Het is 7 dagen achtereen koers.

Ik zou na de TransAlp gewoon helemaal niets meer doen. Geen korte intensieve trainingen, geen lange trainingen. Gewoon echt niets. Ik vermoed dat dat veel effevtiever is. Een TransAlp hakt er nogal in. Zelfs al je niet niet op je top rijdt. Het blijft zo'n 800 km met 20000 hm in een week.
Live fast; die young. mijn blog

metor
Forum-lid

metor 09 jun 2011 17:25

Net geen 1000km in een week is vragen om rust. Neem die ook gewoon en ga alleen een paar keer rustig rijden om het lichaam niet al te lui te laten worden.
De week voor DM heeft echt trainen geen zin meer.

tati
Forum-lid

tati 09 jun 2011 18:45

Idd, rust nemen.

Als je wilt fietsen gewoon lekker een hersteltraining doen van zo'n 45 minuten, eventueel een masseur opzoeken om vanalles weer los te krijgen.
En de hele week zo'n best eten, drinken en slapen om je energiepeil weer aan te vullen. (van trainen word je niet sterker, van herstellen wel)

Als ik een meerdaagse gefietst heb of een trainingsweek in het buitenland dan ben ik iig altijd aan rust toe.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 12 jun 2011 07:42

Iedereen reageert er anders op. Zelf heb ik een bloedhekel aan rustdagen in dat soort evenementen. Ook tijdens een rustdag zal ik dan de fiets pakken. Je kan ook toeristisch fietsen langs terrasjes en het rustig aan doen. Zoek dan ook een parcours uit dat wat makkelijker loopt. Na een dag zonder gefietst te hebben rij ik daarna als een pannenkoek.

Gewoon dat gaan doen wat je op dat moment het prettigste vindt. Natuurlijk niet nog een keer je lijf uithollen.

Ik heb mijn ervaring opgedaan in 5 x Dolomieten Super de Sup Cup (1700Km), 1 x 100Cols tocht (4000Km in 3 weken) en diverse eigen extreme initiatieven. Ook mijn maatjes bleven op rustdagen fietsen.

Plaats reactie