Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wellicht beginner

silentwolf
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jun 2011 23:59

silentwolf 06 jun 2011 00:11

Hallo,

Zoals de titel al zegt zit ik er over na te denken om te beginnen met wielrennen. Na jaren trouw de TdF gekeken te hebben en alle andere noemenswaardige koersen te hebben gevolgd, speelde altijd in mijn achterhoofd hoe is het nou om zelf te fietsen. Afgelopen 5 jaar heb ik paar keer per jaar dat ik dan weer zon opwelling heb om het te gaan proberen. Wat mij altijd tegen houd is mijn kennis wat betreft het materiaal wat erbij komt kijken. Ik vind nu dat ik het een keer moet proberen. Je kunt namelijk beter spijt hebben van het proberen dan de spijt die ik zal krijgen als ik het nooit heb geprobeerd. Na rondneuzen op het google kwam ik tot de ontdekking dat er eigenlijk vrij weinig topic's zijn op de verschillende fora die duidelijk zijn met het starten van deze sport en wellicht die op mijn wensen aansluiten. Wat ik wil is dus beginnen met deze sport. Aangezien het wel kriebelt maar of ik het daadwerkelijk leuk ga vinden is natuurlijk een ander verhaal. Mijn vraag is dan ook: Aan welk budget moet/kan ik denken om materiaal aan te schaffen waarmee ik kan kijken of deze sport mij wel licht. Ik hoop dat er mensen zijn die mij hier antwoord op kunnen geven. En misschien zijn er mensen die op de zelfde manier dachten voordat ze begonnen zijn. Hoe zijn jullie begonnen? Do's en don't?

Alvast bedankt!

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 06 jun 2011 00:39

Wil je wedstrijden rijden of gewoon toeristen ? Dat is toch wel een verschil. In beide gevallen zal je toch starten als toerist. Bedenk wel als je van nul moet starten en je wilt wedstrijden rijden dat je toch 3 of 4 jaar moet rekenen voordat je je een beetje renner moogt noemen - als dat al ooit komt, want niet iedereen heeft het karakter om wedstrijden te rijden. (ik weet je voorgeschiedenis niet, dus daar kan wat variatie opzitten).

Het is natuurlijk gedeeltelijk een technische sport en je fiets onderhouden is daar een onderdeel van. Geen idee hoe handig / technisch je bent, maar bedenk wel dat als je je fiets vooor het kleinste prul naar de FM moet doen dat het dan flink kan oplopen.

Daarbij komen we aan het (start)bedrag. Ik denk dat je ongeveer 2000 € moet tellen om fiets en kleding te kopen waar je mee kan toeristen. Het kan wat minder als je een 2°hands op de kop kan tikken. Maar als leek is dat altijd gevaarlijk.

Het eerste wat je moet doen is de maat van je fiets bepalen. Misschien één van de belangrijste dingen die je gaat doen. Een goede site om een idee te krijgen is de volgende :
http://www.competitivecyclist.com/za/CC ... ATOR_INTRO

Bedenk tevens ook de wielrennen een sport is die veel tijd vergt. Zowel voor het trainen zelf maar, als je wedstrijden gaat rijden, ook de verzorging van je lichaam vraagt veel tijd. Als je je maar 5 of 10 in de week kunt vrijmaken, zou ik iig geen wedstrijden willen rijden.

Maar first things first. Bepaal je fietsmaat en kijk dan eens rond wat er te koop is voor 1500€. Daar moet je al een goede fiets voor hebben. De plaatselijke FM zal meestal duurder zijn dan grotere winkels als Vos, Salden of Hopmans. Maar als je je fiets niet zelf kunt onderhouden is de plaatselijke FM misschien nog de betere optie.

Voor de rest valt er nog veel te zeggen, maar dat zullen de anderen wel doen zekers. Ik heb mijn bijdrage geleverd me dunkt :)
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
tobi_as
Forum-lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 06 okt 2010 22:52

Gebruikersavatar tobi_as 06 jun 2011 00:41

Budget is natuurlijk afhankelijk van je portemonnee. Je kunt alles splinternieuw en 'top-of-the-bill' kopen, maar verstandiger is om voor een tweedehands fiets te kijken. Dan is je desinvestering, indien het fietsen misschien niet bevalt, niet zo groot. Voor een paar honderd euro kun je al een leuke fiets op marktplaats of op dit forum kopen. Ga ook eens langs bij een fietsmaker in de buurt, misschien heeft die ook leuke gebruikte fietsen staan.

Denk zeker ook aan een goede broek met zeem, een helm en schoenen. Ook is het handig om in ieder geval een set imbussleutels aan te schaffen indien je die niet hebt. Reken op een zo'n twee tot drie honderd euro. Tel daar nog een paar tientjes bij op voor een setje bidons, een zadeltasje en een extra binnenband.

En dan gewoon lekker km's maken...
Keep calm and pedal like you stole it

bvc
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 jan 2010 22:32

bvc 09 jun 2011 13:33

wees wel voorzichtig als je 2de hands koopt dat je frame nog ok is, check de tandwielen eens na of deze niet afgesleten zijn want een nieuwe cassete kost meteen ook al wat. en dat het frame niet kapotgetrokken is. bv best geen fiets kopen waar effectief mee gekoerst is.
als je dan start te trainen vooral niet te snel te veel willen want dan geraak je snel gedemotiveert, gewoon zoveel mogelijk kilometers malen, de snelheid en kracht komt wel.

passaatfietser
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jun 2011 14:34

passaatfietser 10 jun 2011 14:57

.

brownie
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 14 jan 2010 11:10

brownie 11 jun 2011 19:26

Toen ik begon, zo'n drie jaar geleden, heb ik een oude fiets gekocht op Marktplaats voor 300 euro. Dit was een aanschaf om er achter te komen of de sport iets voor mij was. De fiets zelf was redelijk in orde, hoewel het bijvoorbeeld geen shifters op het stuur had. Daar komt dan uiteraard nog een helm bij en een paar schoenen en wat kleding. Maar dat kan je zo duur maken als je zelf wilt.
Met deze, relatief goedkope, aankoop ben ik erachter gekomen dat fietsen wel wat voor me is. De oude Pinarello is inmiddels vervangen door een nieuwe fiets, overigens ook niet al te duur, maar wel met een goede groep erop.

mrbolshoi
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 14 nov 2010 17:05

mrbolshoi 13 jun 2011 15:34

Ik denk dat het bedrag wat Perrush noemt wat overdreven is.
Een leuke (2e hands) fiets heb je al voor een paar honderd euro, een nieuwe voor duizend.
Dan heb je niet het exclusieve, maar wel iets om het eerste jaar mee door te komen.
Helm zou ik als vereiste stellen, schoenen zijn ook wel fijn.
broek en t-shirt is niet noodzakelijk, maar wel fijn als je de nodige afstanden fietst.

edo
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 nov 2008 11:14
Locatie: Den Haag

edo 17 jun 2011 16:21

mrbolshoi schreef:Ik denk dat het bedrag wat Perrush noemt wat overdreven is.
Mee eens. Ik ben zelf een paar jaar geleden begonnen en heb toen in de uitverkoop aan het eind van het jaar voor 850 euro een nieuwe bianchi gekocht met shimano 105 erop. Met schoenen, helm etc zit je dan zo op de 1100 euro, maar dan heb je prima spullen om mee te beginnen. Je kan ook een tweedehandsje zoeken, zie daarvoor de tips hierboven. Zorg in elk geval dat de fiets de juiste maat heeft. Anders wordt het sowieso niet leuk.

Wat zou kunnen helpen om het fietsen aantrekkelijk te maken, is om iemand in je omgeving te zoeken die ook fietst. Die heeft misschien leuke routes, je hebt wat aanspraak, etc. Dat vind ik persoonlijk veel leuker dan alleen fietsen. En je kan een keer over het dode punt heen getrokken worden als je nog lekker in je bed ligt, maar je toch een afspraak hebt gemaakt om te gaan fietsen :D

Hou er rekening mee dat als het fietsen aanslaat, dat het een vrij dure hobby is. De meeste mensen willen dan toch een betere fiets, meer shirtjes, je moet materiaal af en toe vervangen, etc.

Plaats reactie