klaasjenl
24 jun 2011 11:24
Veel beschreven situaties zijn herkenbaar, maar hebben volgens mij niet zozeer enkel met wielrennen te maken, maar met fietsers in het algemeen in het verkeerd.
Vroeger heb ik een fietsdiploma gehaald waarbij mij werd geleerd altijd rechts te fietsen op een fietspad zodat je ruimte geeft aan mensen die inhalen. Helemaal als je langzaam fiets moet je er op verdacht zijn dat je mogelijk wordt ingehaald, dus fiets je gewoon rechts. Elke dag als ik op een gewone stadsfiets naar m'n werk of naar huis fiets, zie ik echter de helft van de fietsers gewoon in het midden of links rijden, er totaal geen rekening mee houdend dat iemand ze mogelijk wil inhalen. Als je belt kijken ze eerst om, om vervolgens langzaam naar rechts te schuiven en senioren horen de bel niet eens... Zonder dat ik wil discrimineren, lijken vooral vrouwen er een handje van te hebben om helemaal links te rijden. Ik heb dan nog weleens de neiging om fietsers even duidelijk voor te doen hoe het hoort door in te halen en kort ervoor volledig naar rechts te sturen.
Verder word ik regelmatig door auto's afgesneden. De weg naar m'n werk loopt ook over een mooie weg door een bos. Helaas wordt deze weg ook als sluiproute gebruikt en kunnen er net 2 auto's langs elkaar rijden. Het gebeurt regelmatig dat ik door een auto in de berm wordt gedrukt omdat hij het nodig vindt mij in te halen terwijl er een tegenliggen aankomt.
Ook bij wegen waar ik als fietser voorrang heb, krijg ik vaak gewoon geen voorrang, wat al helemaal frustrerend is op het moment dat het regent en je op de fiets snel thuis wilt zijn, terwijl de automobilist lekker droog zit.
Dit zijn allemaal situaties die ik dus wekelijks, zo niet dagelijks op een normale stadsfiets tegenkom, dus wat mij betreft heeft het niet zozeer met wielrennen te maken.
Overigens hanteer ik op de racefiets een paar standaard regels bij het inhalen:
-Fietst een fietser helemaal rechts, dan minder ik snelheid en ga ik er rustig links langs.
-Fietst een fietser helemaal links, dan schiet ik er rechts langs. Schrikt hij/zij, dan had hij/zij maar rechts moeten rijden.
-Fietst een fietser in het midden, dan bel ik eerst. Gaat hij/zij aan de kant, dan bedank ik en ga ik er langs. Gaat hij/zij niet aan de kant, dan druk ik mezelf er langs en stuur ik vlak voor de fietser scherp naar rechts om te laten zien waar je hoort te fietsen. Krijg ik dan commentaar, dan laat ik achter mijn rug de vinger zien en fiets ik door.
Laatst gewijzigd door
klaasjenl op 24 jun 2011 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.