Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800 - Navigatie

rsantifort
Forum-lid

rsantifort 11 jun 2011 10:13

Hardware - Garmin Edge 800
Kaarten - NL, BE, FR van http://www.velomap.org" onclick="window.open(this.href);return false; (Open Street Map)

Uitdaging:
Ik teken een route met GPsies.com en download de route als Garmin Course (CRS), Garmin Track (TRX), GPX course of GPS track (.GPX) naar mijn newfiles directory op de Garmin SD kaart. Ik kan de route vervolgens kiezen. Navigeren aanzetten etc.... De Garmin converteert het bestand als .fit naar een andere directory op de Garmin.

De Garmin registreert wel wanneer ik op en offroute ben, maar de pijlen sturen mij alle kanten uit zodra ik éénmaal van de route af ben. Ik krijg het navigeren dus niet goed aan de praat. Ik ben beniewd wie er een duidelijke stapsgewijze instructie heeft hoe dit op te pakken.

NB. Please stay to the topic in jullie responses en graag goede inhoudelijke reacties in plaats van korte one liners.
Greetz!
Robin

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 jun 2011 10:20

Wat jij gedaan hebt is, is een course tekenen. Van oudsher krijg je bij een course geen aanwijzingen, maar moet je gewoon het lijntje volgen. Persoonlijk vind ik de de meest fijne manier van rijden, die aanwijzingen leiden mij alleen maar af, maar goed.

Wil je aanwijzingen, zul je een route moeten creëren en dat kan niet met online programma's als GPsies. Hiervoor moet je met Mapsource werken.

Echter, sinds kort is het ook bij courses mogelijk de Edge aanwijzingen te laten verzinnen. Deze aanwijzingen zijn echter behoorlijk simplistischer dan bij routes ("Left" > "Right"). De Edge berekent aan de hand van de door jou uitgezette course een route en creëert op basis hiervan aanwijzingen. De kwaliteit hiervan hangt sterk af van het kaartmateriaal en je instellingen (vermijd onverhard etc). Als de kaart op de Edge een weg niet kent (en dat is vrij reeël), krijg je een aanwijzing die niet klopt. Als je dan "herberekenen" ook nog eens aan hebt staan, probeert de Edge je om te leiden en krijg je dus weer allerlei aanwijzingen die niet stroken met de course zoals jij die uitgezet hebt.

Nogmaals, ik prefereer zelf courses ZONDER enige vorm van aanwijzingen. Gewoon lijntje volgen, that's it. Verreweg het makkelijkst en het minst gevoelig voor storing. Met de zoom op 120m rijd je nooit fout en kun je zelf prima beoordelen of je links of rechts moet.

Overigens raad ik je aan de FAQ te lezen die in het Garmin 800 topic staat. Daar had jou vraag overigens ook prima gepast, maar dit terzijde.
Laatst gewijzigd door havana op 11 jun 2011 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

apojapo
Forum-lid

apojapo 11 jun 2011 10:24

Ten eerste dekt de gekozen titel niet de kern van je probleem.

Ten tweede lijkt het mij handiger om vragen over de Edge 800 in het betreffende topic te plaatsen ipv voor elk probleem een nieuw topic aan te maken.

Wow.. ik voel me net een mod.. :ugeek:

Plaats reactie