Achterderailleur afstelling
Ik heb onlangs mijn detailleurkabels vervangen (met goed spul), maar ik krijg de afstelling niet goed: mijn derailleur blijft het op-een-na-laatste tandwiel steeds overslaan (of hij slaat terug). Ik heb netjes met de stelschroef vanaf klein naar groot de afstelling na gelopen. Ik heb ook nog geprobeerd of het aan de afstand van derailleurwieltjes tot de cassettewieltjes lag, door die met deze stelschroef te wijzigen. Niets helpt. Ik ben niet gevallen of zo, dus aan de pat kan het ook niet liggen. Ik ben ten einde raad. Iemand ideeën?
Leo van Rossum
Lijkt erop alsof de kabel te strak staat.
Mooi filmpje. Heel helder.
Maar dat was mijn probleem niet. Ik heb dit ook allemaal gedaan en hij schakelt als een zonnetje, maar wil alleen volstrekt niet op de op-een-na-grootste. Met 1 klik slaat hij terug op de twee-na-grootste en met 2 kliks slaat hij door naar de grootste. Overigens lijkt soms bij terugdraaien het derailleur te willen blokkeren, maar dat is niet heel duidelijk en lijkt me ook niet heel raar als hij qua aantal klik's op de verkeerde positie staat.
Maar dat was mijn probleem niet. Ik heb dit ook allemaal gedaan en hij schakelt als een zonnetje, maar wil alleen volstrekt niet op de op-een-na-grootste. Met 1 klik slaat hij terug op de twee-na-grootste en met 2 kliks slaat hij door naar de grootste. Overigens lijkt soms bij terugdraaien het derailleur te willen blokkeren, maar dat is niet heel duidelijk en lijkt me ook niet heel raar als hij qua aantal klik's op de verkeerde positie staat.
Leo van Rossum
-
- Forum-lid
dat lijkt toch sterk op een scheef derailleurpad. die kan n.l. ook scheef worden door de derailleur ergens tegen aan te zetten, maw het hoeft niet tgv een valpartij zijn. gewoon even (laten) meten en eventueel bij buigen. is een werkje van niks.
gaat niet, bestaat niet!
De derailleur lijkt inderdaad hooguit een millimeter of twee uit het lood te staan. Kan dat al voldoende zijn?
Moet ik dan een andere pad nemen of kan ik proberen de boel recht te buigen? Als buigen kan: hoe doe je dat zonder de risico de problemen nog groter te maken?
Moet ik dan een andere pad nemen of kan ik proberen de boel recht te buigen? Als buigen kan: hoe doe je dat zonder de risico de problemen nog groter te maken?
Leo van Rossum
-
- Forum-lid
ik weet niet hoe je gemeten hebt.
hooguit enkele mm op de omtrek van de velg mag geen probleem zijn. dat begint te tellen vanaf ca een halve cm op die afstand.
ik neem aan dat je geen derailleur-oog richter hebt, want daarmee meet je op de velgomtrek en met dat zelfde apparaat buig je de pad voorzichtig bij. opletten met carbon!!! de pad vervangen kan ook. als je het nooit gedaan hebt en je hebt geen richter, ga dan even naar de fm.
het is geen werk, zo gebeurd. succes en laat svp weten of het gelukt is.
ik weet bijna zeker dat het een scheef deraileuroog betreft!
hooguit enkele mm op de omtrek van de velg mag geen probleem zijn. dat begint te tellen vanaf ca een halve cm op die afstand.
ik neem aan dat je geen derailleur-oog richter hebt, want daarmee meet je op de velgomtrek en met dat zelfde apparaat buig je de pad voorzichtig bij. opletten met carbon!!! de pad vervangen kan ook. als je het nooit gedaan hebt en je hebt geen richter, ga dan even naar de fm.
het is geen werk, zo gebeurd. succes en laat svp weten of het gelukt is.
ik weet bijna zeker dat het een scheef deraileuroog betreft!
gaat niet, bestaat niet!
Je hebt gelijk Fred, ik heb geen derailleur-oog richter. En ik heb het gemeten tov het derailleur zelf, dus op de velg zou dat best een halve cm kunnen zijn. Ik ga er wel even mee langs een FM. Ik zal laten weten wat er uit komt.
Leo van Rossum
Het was dus inderdaad het derailleuroog, de pad is gericht en hij schakelt weer goed. De FM bevestigde wel wat ik zelf al had gezien: het was maar een heel klein beetje scheef maar blijkbaar genoeg.
Thanks voor het meedenken.
Thanks voor het meedenken.
Leo van Rossum