Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Van dubbel naar compact (Campagnolo)

altarf
Forum-lid

altarf 14 jun 2011 09:26

Vorig jaar heb ik een tweedehands racefiets gekocht (Jan Janssen Equipe), volledig afgemonteerd met Campagnolo Record. De fiets is ooit afgeleverd in juli 2005 (nagevraagd bij Jan Janssen). Op dit moment is de fiets uitgerust met een dubbel crankstel en dit wil ik graag vervangen voor een compact crankstel. Ik heb al even wat onderzoek gedaan, maar heb toch nog een paar vragen. Wellicht dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Kan ik de huidige voorderailleur blijven gebruiken? Campagnolo heeft een aparte voorderailleur geleverd voor compact, maar in de technische documentatie staat dat de gewone voorderailleur ook geschikt is voor de compact crankstellen. Voordat ik een ander crankstel monteer, zou ik graag bevestiging zien dat dit werkt.

De huidige trapas heeft een vierkante as. Waarschijnlijk ga ik geen originele Campagnolo Record compact crank vinden met vierkante as (iemand toevallig tweedehands iets liggen?). Ik heb al even gezocht op internet o.a. bij Rose, CNC-bike, Salden, Zweiradpool, Bike-palast, maar kan nergens een dergelijk crankstel vinden. Waarschijnlijk moet ik dus overstappen naar UT of PT. Moet ik daarbij nog ergens rekening mee houden?

Alvast bedankt voor de reacties.
What doesn\'t kill you, makes you stronger

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 jun 2011 09:43

Ja, je kunt je voorderailleur gehouden. Campa maakt geen aparte VDs voor compacts; dit zijn gewoon dezelfde als de gewone.

Ik zou die vierkante as lekker laten zitten. Stukker beter dan die UT/PT rommel. Een compact voor vierkante as moet je nog wel kunnen vinden, maar het moet dan wel een Chorus of een Record zijn want de goedkopere series met vierkante as hebben een andere maat. Op het forum komen ze regelmatig tweedehands voorbij, maar ook nieuw moet nog wel kunnen (kijk eens op de Duitse eBay).

Ik heb een Chorus compact op mijn Bianchi zitten en ik vind het een heerlijke crank.

Plaats reactie