Voorheen cassette 11 sp. Chorus (12/27) gemonteerd in combinatie met compact crankstel (korteslagderailleur).
Recent cassette 12/29 gemonteerd, hier loop ik tegen een probleempje aan.
Krijg ketting niet goed op 29, ondanks uiterste afstelling bereik. Ketting komt er net op , of loopt er meteen weer af. Schakelen onder belasting naar de 29 lukt niet.
27 werkte voorheen probleemloos. Opmerking ; heb ketting gehandhaafd. Ik heb 't idee dat kettinglengte nog kan (natuurlijk niet 50/29 schakelen !).
Heb voorheen al heel wat Campa 13/29 cassettes (10 sp.) gemonteerd in combonatie met korteslagderailleurs. Tot nu toe probleemloos.
Zou de oorzaak van probleempje dan toch aan kettinglengte liggen ?
Paul1
afstellen achterderailleur Campa 11 sp. op 29
Op de achterderailleur zitten twee schroeven om de uiterste standen in te stellen. Controleer of een van deze de uiterste stand tbv de 29 'blokkeert'.
Bianchi Intenso met Potenza, met Scirocco
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
Cube streamer 2008, Ultegra 6603, Ksyrium Equipe 2011
wknaap schreef:Op de achterderailleur zitten twee schroeven om de uiterste standen in te stellen. Controleer of een van deze de uiterste stand tbv de 29 'blokkeert'.
Heb al vermeld dat ik al op 't uiterste bereik zit (derailleur gaat niet meer verder richting wiel). Dit is net zo vreemd, omdat de 27 op de vorige cassette perfect heeft gewerkt (bereik stond dus goed).
Paul1
-
- Forum-lid
- Berichten: 628
- Lid geworden op: 28 dec 2008 20:56
50/29 moet kunnen, anders is de kettinglengte te kort! Niet geschikt om mee te rijden maar moet nog onder controle blijven bij eventueel mis schakelen. Als 50/27 kan moet ook 50/29 mogelijk zijn. 34/12 moet ook kunnen, anders kettinglengte te lang!
Ik heb geen keuze. De kettinglengte moet juist zijn want dit heb ik eens geprobeerd.
Ik heb geen keuze. De kettinglengte moet juist zijn want dit heb ik eens geprobeerd.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?
Bij de oudere 11 speed modellen was het niet goed mogelijk om een 29 te schakelen, afhankelijk van de lengte van de derailleuroor van je frame. Daarvoor kon je dan een onderdeel vervangen in je derailleur. Ik kan zo snel vinden wat het nummer van dit onderdeel is, google zal vast helpen. Succes.
asdfghjkl schreef:Bij de oudere 11 speed modellen was het niet goed mogelijk om een 29 te schakelen, afhankelijk van de lengte van de derailleuroor van je frame. Daarvoor kon je dan een onderdeel vervangen in je derailleur. Ik kan zo snel vinden wat het nummer van dit onderdeel is, google zal vast helpen. Succes.
Ruimte tussen tandwiel (29) en bovenste derailleurwieltje is OK
Niet iedere cassette is exact hetzelfde. Toen ik van 11-23 (polder) naar 13-29 wisselde (chorus, 10sp) moest ik ook de uiterste stand van de derailleur aan wielkant iets bijstellen... Ik vermoed dat je toch gewoon aan de H schroef moet draaien tot hij netjes op de 29 gaat, en opletten dat de derailleur nog ver genoeg van de spaken blijft. 29 met een korte kooi is nou eenmaal wel heel erg aan het einde van het bereik...
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 25 okt 2010 19:25
Hier de pdf van Campagnolo
mda1 schreef:Niet iedere cassette is exact hetzelfde. Toen ik van 11-23 (polder) naar 13-29 wisselde (chorus, 10sp) moest ik ook de uiterste stand van de derailleur aan wielkant iets bijstellen... Ik vermoed dat je toch gewoon aan de H schroef moet draaien tot hij netjes op de 29 gaat, en opletten dat de derailleur nog ver genoeg van de spaken blijft. 29 met een korte kooi is nou eenmaal wel heel erg aan het einde van het bereik...
Zit op einde bereik (reageert niet meer op stelschroef).
Paul1