De trapas van mijn oude Koga Miyata is aan vervanging toe en omdat ik het geinig vind er zelf aan te klussen wil dat zelf proberen. Nu heb ik diverse filmpjes etc bekeken maar geen van bronnen laat zien hoe dat zit bij mijn fiets waarschijnlijk omdat deze wat ouder is. Hieronder heb ik twee links naar foto's van mijn trapas zonder cranks. Kunnen jullie mij opweg helpen? Ik weet dat ik wat speciaal gereedschap nodig zal hebben. Alle tips zijn welkom.
http://i890.photobucket.com/albums/ac10 ... _08_38.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i890.photobucket.com/albums/ac10 ... _11_17.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Tapas vervangen
Dit zijn geen suffe vragen, maar heel belangrijke vragen. Die ring met inkepingen is een borgring en is rechtse draad, linksom dus los tikken met drijver of schroevedraaier en hamer. Dat betekent dat ook de cup, waar die borgring op geschroefd zit, gewoon rechtse draad heeft en dus linksom los moet. voor de rechterkant heb je een hele grote steeksleutel nodig. en die moet rechtsom los. De draad in je 68mm breed bracket is BSA draad en al 50 jaar hetzelfde (gelukkig): links rechtse draad en rechts linkse draad. Denk even na en dan weet je waarom, nl om te voorkomen dat de trapas er bij flinke slijtage gewoon uit draait. Bij Italiaanse draad (70mm) gebeurt dat. Nieuwe trapassen hebben geen draadeind meer, maar met losse bouten om de cranks te bevestigen. Je moet wel de juiste lengte hebben. Shimano BB UN 54 is van goede kwaliteit en afhankelijk van de benodigde lengte betaal je tussen de 10 en 16 euro. De lengte is de lengte zonder draadeind.
Sjef
Sjef
Ben net terug uit Barcelona, titel van topic sprak me erg aan !
Chi va piano, va sano e va lontano !
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
Colnago Active B-Stay
Colnago Ace 2010
http://goosman41.blogspot.com
Tapas is inderdaad genieten vooral in Barça. Toffe stad.
Anywas, as is eruit. Kon geen sleutel vinden die groot genoeg was bij de lokale Gamma. Heb toen met veel beleid een waterpomptang gebruikt en dat werkte prima. Hieronder een fototje geplaatst van de onderdelen. Heb ze even schoon gemaakt dus zit nu weinig vet op. Wat denken jullie alleen lagers vervangen of gelijk voor een nieuwe as gaan?
http://i890.photobucket.com/albums/ac10 ... _16_14.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook nog ff een foto van me fietsie. Moet nog wel een en ander aan gebeuren, is al een oudje.
http://i890.photobucket.com/albums/ac10 ... _27_37.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En ja ik klus gewoon in mijn studentkamertje...
Anywas, as is eruit. Kon geen sleutel vinden die groot genoeg was bij de lokale Gamma. Heb toen met veel beleid een waterpomptang gebruikt en dat werkte prima. Hieronder een fototje geplaatst van de onderdelen. Heb ze even schoon gemaakt dus zit nu weinig vet op. Wat denken jullie alleen lagers vervangen of gelijk voor een nieuwe as gaan?
http://i890.photobucket.com/albums/ac10 ... _16_14.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook nog ff een foto van me fietsie. Moet nog wel een en ander aan gebeuren, is al een oudje.
http://i890.photobucket.com/albums/ac10 ... _27_37.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
En ja ik klus gewoon in mijn studentkamertje...
spul ziet er goed en niet versleten of ingevreten uit. Royaal vet er in, draad goed schoonmaken, invetten en weer monteren. afstellen op geen speling.
Sjef
Sjef
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Ik heb vorig jaar éénzelfde onderhoud gedaan aan een oude Raleigh racefiets van mijn broer. Wat ik zo zie is dat de lagers er prima uitzien. Zoals klimmer al zei alles goede reinigen/ontvetten, ook je lagercups in het bracket van je frame. Dan de delen ruim voorzien van kogellagervet bv. Shimano grease (tube). Dan de delen weer monteren en met '0' speling afstellen. Met de getande ring zet je alles weer vast, zodat de boel niet losloopt tijdens het fietsen. Succes.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
ik zou er ineens een "bb un 54' (lx) trap-as insteken
een crank met vierkante passing moet je zo weinig mogelijk v/d trapas verwijderen ivm. slijtage (oprekking) v/die passing .
de lx trapas is goedkoop en gaat zeer lang mee ,zodat je nog lang met de crank verder kan , de nieuwere systemen zijn zeker niet beter
,
een crank met vierkante passing moet je zo weinig mogelijk v/d trapas verwijderen ivm. slijtage (oprekking) v/die passing .
de lx trapas is goedkoop en gaat zeer lang mee ,zodat je nog lang met de crank verder kan , de nieuwere systemen zijn zeker niet beter
,