Ventiel/velg probleem
Vanaf 1 oktober mag je weer op het strand fietsen, dus zoals elk jaar monteer ik rond deze tijd mijn Super Moto's op mijn mtb. Tijdens mijn eerste training op het strand heb ik 3 binnenbanden lek gereden (in 5 km), allemaal hetzelfde probleem: er zat een scheurtje in de band tegen het ventiel. Het ventiel leek als het ware een stukje losgetrokken van de band. Het ventielgat is niet scherp. Ik heb dit probleem nooit eerder gehad. Weet iemand wat ik hieraan kan doen? De velgen zijn Mavic Crosstrail (UST velg) van bijna 3 jaar oud.
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Klinkt alsof je velglint teveel ruimte heeft bij het ventielgat. Als je je band dan oppompt drukt je binnenband in die opening en dat resulteert dan in lekrijden. Ik weet niet of dat het is, maar het zou denk ik wel een (de?) oorzaak kunnen zijn.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Heb t zelfde gehad. Bij mij kwam het omdat ik een te smalle binnenband erin had zitten, (1.95) en deze ging schuiven in de buitenband. Nadat ik toen 2.50 binnenbanden heb gemonteerd (en t ventiel met een velgringetje veastgezet) was het over.
Ik heb het ventielgat nog eens goed bekeken, het is inderdaad ei-vormig (uitgesleten). De binnenbanden die ik gebruik zijn breed genoeg (Schwalbe nr13, inderdaad tot 2.5"). Door de lage druk in mijn strandbanden (max 2 bar) heeft het ventiel waarschijnlijk nog meer ruimte om te bewegen.
Wat voor velgringetje heb je gebruikt om het ventiel vast te zetten?
Wat voor velgringetje heb je gebruikt om het ventiel vast te zetten?
Als je met brede banden rijdt is dat een veel voorkomend probleem.
Het komt door de lage druk in de banden daardoor wordt de buitenband minder stevig tegen de velg gedrukt en schuift de band over de velg.
Ik heb al veel oplossingen gehoord onder andere talkpoeder tussen binnen en buitenband, stevig velglint, ook het anti-sliprandje aan de buitenband mag niet versleten zijn en bij draadbanden heb je er ook minder last van.
Ik heb het nu opgelost door de banden tubeless te maken met ant-ilekvloeistof, dit is voor mij de beste oplossing.
Het komt door de lage druk in de banden daardoor wordt de buitenband minder stevig tegen de velg gedrukt en schuift de band over de velg.
Ik heb al veel oplossingen gehoord onder andere talkpoeder tussen binnen en buitenband, stevig velglint, ook het anti-sliprandje aan de buitenband mag niet versleten zijn en bij draadbanden heb je er ook minder last van.
Ik heb het nu opgelost door de banden tubeless te maken met ant-ilekvloeistof, dit is voor mij de beste oplossing.
Bij Continental binnenbandjes zit een velgringetje met een taps toelopend randje, waardoor die bij t aandraaien een stukje t ventielgat in gaatdaar schroef je ventiel perfect vast mee. Verder heb ik gewoon katoenen velglint in de velg geplakt, maar het gaatje voor t ventielgat in t lint niet gebruikt, maar gewoon t ventiel door t velglint geprikt, waardoor t ventiel nog wat steviger zit.
-
- Forum-lid
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 07 nov 2009 12:54
Mijn velgen hadden ook extra ruimte bij het ventielgat. Opgelost door een opvul ringetje van de FM, daarna geen probleem meer.