Gericht trainen of niet ?
waarschijnlijk zit jij dus een hele koers af te zien, ook al zit je middenin het peloton.
Ik rijd hele delen van een koers in mn D1/D2 (klassiekers, omlopen). Pas op de momenten dat het er om gaat schiet je het rood in.
In criteriums ligt de hartslag dan wel weer hoger, maar ook daar zou je niet de hele koers op of boven omslag moeten rijden...
Ik rijd hele delen van een koers in mn D1/D2 (klassiekers, omlopen). Pas op de momenten dat het er om gaat schiet je het rood in.
In criteriums ligt de hartslag dan wel weer hoger, maar ook daar zou je niet de hele koers op of boven omslag moeten rijden...
Anderhalf uur een cadans van minder dan 60 gecombineerd met een hoge kracht: moet je gewoon niet doen. Daar gaan je spieren inderdaad aan kapot. Dit soort lage cadansen kom je alleen tegen bij heel specifieke klimtrainingen, waarbij de intervallen altijd vrij kort zijn en de intensiteit niet al te hoog. Voor tijdritten combineer je hoge kracht met een optimale cadans; afhankelijk van je vermogen zal dat waarschijnlijk tussen de 90 en 105 omwentelingen per minuut liggen. Juist dat zul je moeten trainen, omdat je als 'nieuwe' fietser als van nature een -te- lage cadans aanneemt.
nee, ik rij de hele koers voor het peloton uit Probeer in elke ontsnapping mee te zijn. In het peloton het ik een hartslag van rond de 140-150, dat is idd D2. Maar dat noem ik niet koersen (toch niet voor die korte afstanden (70km) dat wij doen).stokie schreef:waarschijnlijk zit jij dus een hele koers af te zien, ook al zit je middenin het peloton.
Waar ik zit speelt eigenlijk geen rol. Feit is dat je 'makkelijk' (kuch) 1.30h rond of zelfs licht boven je omslagpunt kunt rijden. En dat was mijn punt.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Ikzelf draai graag lichte verzetjes. Zit meestal rond de 95-100 tpm. Probeer gewoon uit wat voor jou het fijnste fietst. In onze groep zitten er mensen bij die 75 toeren fietsen en die 110 fietsen, dus dat loopt gewoon uiteen naar wat fijn is. Hoewel 60 wel extreem laag ligt zoals ponsteen ook al opmerkte. Train zoveel mogelijk op een laag verzetje, dan hoeven je spieren in principe minder kracht te leveren en komt er vooral de nadruk op je hart-longsysteem te liggen. Ga zoeken naar je omslagpunt, probeer een snelheid en cadans te vinden waarin je jezelf thuisvoelt en je jezelf niet over de kop fietst.
allez AM-classic, hier verbaas ik me nu over. Het vergt wat mentale moed (of het ontbreken van enig realiteitsbesef) maar het is toch best mogelijk om een uur rond omslagpunt te rijden. Ik zou mijn eigen grafieken kunnen tonen, maar je twijfelt aan mijn omslagpunt, daarom enkele andere links en quotes :amclassic-fan schreef:Ga dat maar eens proberen in een tijdrit, lukt het je dan ook dan klopt er echt iets niet met je omslagpunt.
van Corniel uit wijntoerist.nl :
In het boek van Vermunt op p257 staat een grafiek van een klimtijdrit. Omslagpunt is 170 en die zit daar heel de tijd boven.De laatste twee tijdritten die ik succesvol reed (gisteren reed ik niet goed, en zonder hartslagmeter) zat ik vrij snel op een hartslag van zo'n 170 (omslag 165/168 max 184) en dat liep daarna nog langzaam op tot 172/174 om tegen het eind aan waarden van 176 te laten zien.
en nog eentje van Rudi de Boelpaep op mijn vraag over zijn gem hartslag tijdens tijdritten :
Ik ben blijkbaar niet de enige die een tijdje rond overslag fietst.Mijn overslag zit rond de 174 en mijn max. = 194 (tijdens de laatste test, is ook al 196 geweest)
Hier was mijn gemiddelde 170 en de max. = 182. (avg watt= 335)
Beiden zijn aan de lage kant, denk dat dat komt omdat ik de laatste maanden teveel op souplesse gereden heb. Komt ook door de "voorzichtige" start en het minder "gefocused" zijn.
Ter vergelijking tijdens de veel kortere tijdrit in september vorig jaar over 16,8km in Wingene: gem. hs = 184, max. hs. = 194 (avg watt= 375)
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor je eerste 1/4e; gewoon lekker enkele keren per week fietsen. Afwisseling is belangrijk, zoals Perrush al aangeeft de ene keer rustig en wat langer, en de andere keer wat intervallen etc. Indien je een opzetstuur hebt, probeer goed te wennen aan deze houding, 40km is namelijk niet zomaar voorbij.
En een uur lang boven je omslagpunt fietsen lijkt me niet mogelijk, aangezien je niet kan herstellen van je verzuren.
En een uur lang boven je omslagpunt fietsen lijkt me niet mogelijk, aangezien je niet kan herstellen van je verzuren.
Ok, bedankt hiervoor alweer...
conclusie: ik fiets zo wie zo te zwaar, lage cadans, en moet dus proberen mijn cadans omhoog te krijgen....
Het grappige is dat ik zondag een hele tijd met een cadans had gereden tussen de 93 en de 96 maar vond het voor mijn gevoel erg licht en makkelijk gaan ( en ben dit niet gewent van de mountainbike ) en ben toen zwaarder gaan schakelen om mijn cadans naar beneden te krijgen.
Ik lees heel erg veel over het omslagpunt, is dit het punt waarop je niet meer lang door kan fietsen omdat je spieren verzuren ?
de 164 Bpm van de eerste dag is dus niet mijn omslagpunt begrijp ik want dit kon ik 1,5 uur vol houden, het word dus zoeken welk punt dit is want dit zal voor iedereen anders zijn
Mijn maximale hartslag zal rond de 195 liggen, een maand of 3 geleden reed ik vol naar boven met de mountainbike op de amerongse berg ( onverhard ) en daar heb ik een 196 zien worden, moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet lang volhield
conclusie: ik fiets zo wie zo te zwaar, lage cadans, en moet dus proberen mijn cadans omhoog te krijgen....
Het grappige is dat ik zondag een hele tijd met een cadans had gereden tussen de 93 en de 96 maar vond het voor mijn gevoel erg licht en makkelijk gaan ( en ben dit niet gewent van de mountainbike ) en ben toen zwaarder gaan schakelen om mijn cadans naar beneden te krijgen.
Ik lees heel erg veel over het omslagpunt, is dit het punt waarop je niet meer lang door kan fietsen omdat je spieren verzuren ?
de 164 Bpm van de eerste dag is dus niet mijn omslagpunt begrijp ik want dit kon ik 1,5 uur vol houden, het word dus zoeken welk punt dit is want dit zal voor iedereen anders zijn
Mijn maximale hartslag zal rond de 195 liggen, een maand of 3 geleden reed ik vol naar boven met de mountainbike op de amerongse berg ( onverhard ) en daar heb ik een 196 zien worden, moet wel eerlijk zeggen dat ik dit niet lang volhield
bleek schreef:Voor je eerste 1/4e; gewoon lekker enkele keren per week fietsen. Afwisseling is belangrijk, zoals Perrush al aangeeft de ene keer rustig en wat langer, en de andere keer wat intervallen etc. Indien je een opzetstuur hebt, probeer goed te wennen aan deze houding, 40km is namelijk niet zomaar voorbij.
Ik probeer ook afwisseling erin te brengen, dat maakt het ook een stuk leuker....
Ik persoonlijk denk dat fietsen boven je omslagpunt in een triathlon al helemaal niet verstandig zal zijn want je moet daarna ook nog een stuk hardlopen en daar wil je niet aan beginnen met volledig verzuurde benen.
Tot nu toe gaat het lekker met trainen en heb nog geen echte spierpijn gehad
Vanavond weer een uur zwemtraining
Morgen overdag wil ik een kilometer of 30 fietsen met hoge cadans met aansluitend een kilometer of 6 hardlopen en s`avonds hebben we al weer zwemtraining.
En dan houd ik woensdag een rustdag
Als je je omslagpunt niet kent (of goed kunt schatten) dan zou ik gewoon een inspanningstest doen, dan heb je iig een goede richtwaarde.
Als cadans mag je toch tussen de 90 en 100 rpm zitten. Als je de statistieken van het werelduurrecord bekijkt dan zie je iedereen boven de 100 rpm zat, behalve Obree. Je mag een hoge omwenteling niet verwarren met een lichte versnelling. De kunst is om een groot verzet toch soepel rond te trappen.
http://members.chello.nl/k.haan11/Tijdrijden.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft dat fietsen op omslagpunt zou ik ff te raden gaan bij andere triathleten. Er zal best al veel onderzoek naar gedaan zijn hoe je nu best zo'n fietsproef aanpakt in relatie tot je omslagpunt. Maar het is duidelijk dat een fietsproef tijdens een triathlon anders moet aangepakt worden dan een finale tijdens een criterium. Ik zie mezelf na een koers ook geen 10km meer lopen
Als cadans mag je toch tussen de 90 en 100 rpm zitten. Als je de statistieken van het werelduurrecord bekijkt dan zie je iedereen boven de 100 rpm zat, behalve Obree. Je mag een hoge omwenteling niet verwarren met een lichte versnelling. De kunst is om een groot verzet toch soepel rond te trappen.
http://members.chello.nl/k.haan11/Tijdrijden.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft dat fietsen op omslagpunt zou ik ff te raden gaan bij andere triathleten. Er zal best al veel onderzoek naar gedaan zijn hoe je nu best zo'n fietsproef aanpakt in relatie tot je omslagpunt. Maar het is duidelijk dat een fietsproef tijdens een triathlon anders moet aangepakt worden dan een finale tijdens een criterium. Ik zie mezelf na een koers ook geen 10km meer lopen
Klopt, niet te hard starten. Komt nog bij dat je fietsconditie (en in zekere mate ook je zwemconditie) ook deels je looptijd bepaalt, en niet alleen je loopvermogen.marcelca schreef:Ik persoonlijk denk dat fietsen boven je omslagpunt in een triathlon al helemaal niet verstandig zal zijn want je moet daarna ook nog een stuk hardlopen en daar wil je niet aan beginnen met volledig verzuurde benen.
Praktische tip: als je echt puur de overgang wilt ervaren / trainen hoef je maar 2 á 3 km te lopen na het fietsen, Als het goed is voelen je benen in het begin nog als fietsbenen maar naar een kilometer of 2 lopen moet dat gevoel toch weg zijn. Heb je bijv. meer tijd om wat langer te fietsen Bij mij kost het meestal een minuutje of 5 voordat de fietsbenen plaats hebben gemaakt voor hardloopbenen.Vanavond weer een uur zwemtraining
Morgen overdag wil ik een kilometer of 30 fietsen met hoge cadans met aansluitend een kilometer of 6 hardlopen en s`avonds hebben we al weer zwemtraining. En dan houd ik woensdag een rustdag