Waaraan merk/voel je het verschil van een betere groep?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4706
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Veel is er al geschreven. In mijn ogen geld dat shimano ultegra en campagnolo centaur/athena de beste waar is voor het geld. Maar dat was niet direct de vraag. Het verschil zit hem in het gewicht en de lagering. En dan bedoel ik de lagering in de breedste zin van het woord. De duurdere groepen hebben bijvoorbeeld ook lagers op de draaipunten van de shifters en derailleurs. verder is een heel belangrijk verschil de cassette, welke bij de duurdere groepen veel stijver is, waardoor het schakelen veel gemakkelijker gaat. Dit alles geld tot de eerst genoemde groepen, alles wat daarboven komt is slechts lichter van gewicht, wat ook heel goed de duurzaamheid kan verkorten.
Een stijvere cassette?? Daar heb ik nog nooit van gehoord.scottwilko schreef:Veel is er al geschreven. In mijn ogen geld dat shimano ultegra en campagnolo centaur/athena de beste waar is voor het geld. Maar dat was niet direct de vraag. Het verschil zit hem in het gewicht en de lagering. En dan bedoel ik de lagering in de breedste zin van het woord. De duurdere groepen hebben bijvoorbeeld ook lagers op de draaipunten van de shifters en derailleurs. verder is een heel belangrijk verschil de cassette, welke bij de duurdere groepen veel stijver is, waardoor het schakelen veel gemakkelijker gaat. Dit alles geld tot de eerst genoemde groepen, alles wat daarboven komt is slechts lichter van gewicht, wat ook heel goed de duurzaamheid kan verkorten.
In volgorde belangrijkheid
Prijs
Gewicht
Nauwkeurigheid (bv naukeuriger schakelen en makkelijk centreren remmen, stijvere remmen)
Minder slijtage
De looks
Hier geldt vooral de wet van de verminderde meeropbrengst. Hoe meer je extra betaald hoe minder extra kwaliteit je hebt. Vergelijk met een goedkope auto, deze rijd je van a naar b. Een middenklasser geeft je meer ruimte maar rijdt nog steeds van a naar b. Een luxe auto heeft ook extra's, bv airco maar brengt je ook nog steeds van a naar b. Toch is er prijs en kwaliteitsverschil.
Prijs
Gewicht
Nauwkeurigheid (bv naukeuriger schakelen en makkelijk centreren remmen, stijvere remmen)
Minder slijtage
De looks
Hier geldt vooral de wet van de verminderde meeropbrengst. Hoe meer je extra betaald hoe minder extra kwaliteit je hebt. Vergelijk met een goedkope auto, deze rijd je van a naar b. Een middenklasser geeft je meer ruimte maar rijdt nog steeds van a naar b. Een luxe auto heeft ook extra's, bv airco maar brengt je ook nog steeds van a naar b. Toch is er prijs en kwaliteitsverschil.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4706
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
@lvgh
De stijvere cassette merk je het beste bij grotere tandwielen. Kijk maar naar de exemplaren voor mtb, daar hebben de duurdere varianten de grootste tandwielen op een spider zitten. Dit met het maximum bij de XX versie van sram welke uit 1 blok aluminium is gemaakt. Doordat de tandwielen ten opzichte van elkaar niet bewegen, schakel je veel zuiverder
De stijvere cassette merk je het beste bij grotere tandwielen. Kijk maar naar de exemplaren voor mtb, daar hebben de duurdere varianten de grootste tandwielen op een spider zitten. Dit met het maximum bij de XX versie van sram welke uit 1 blok aluminium is gemaakt. Doordat de tandwielen ten opzichte van elkaar niet bewegen, schakel je veel zuiverder
-
- Forum-lid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 14 jun 2011 20:40
niet onbelangrijk is bij duurdere groepen vaak de q factor bij de crankstellen lager.
en zoals gezegt schakeld een duurdere groep strakker en zuiverder.
alles heeft te maken met wat je er mee doet, en wat je portemonee kan missen
en zoals gezegt schakeld een duurdere groep strakker en zuiverder.
alles heeft te maken met wat je er mee doet, en wat je portemonee kan missen
Ik heb deze grepen op mijn Ultegra 9 speed fiets. Het is een oudere groep maar ik vind het de mooiste grepen. De mooie, puntige plastic kapjes die er op zitten zijn echter slecht ontworpen, want ze beschadigen al snel. De remmen zijn oerdegelijk. Hetzelfde geldt voor voor-en achter derailleur.
Op mijn andere fiets zit een 10sp duraace groep. Uiterlijk vind ik die niet zo mooi maar het schakelt en klikt wel heel erg strak in vergelijking met de oudere ultegra grepen. Ik heb op beide groepen nog geen roest waargenomen.
Op mijn andere fiets zit een 10sp duraace groep. Uiterlijk vind ik die niet zo mooi maar het schakelt en klikt wel heel erg strak in vergelijking met de oudere ultegra grepen. Ik heb op beide groepen nog geen roest waargenomen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Gewicht belangrijker dan nauwkeurigheid?bepe schreef:In volgorde belangrijkheid
Prijs
Gewicht
Nauwkeurigheid (bv naukeuriger schakelen en makkelijk centreren remmen, stijvere remmen)
Minder slijtage
De looks
Hier geldt vooral de wet van de verminderde meeropbrengst. Hoe meer je extra betaald hoe minder extra kwaliteit je hebt. Vergelijk met een goedkope auto, deze rijd je van a naar b. Een middenklasser geeft je meer ruimte maar rijdt nog steeds van a naar b. Een luxe auto heeft ook extra's, bv airco maar brengt je ook nog steeds van a naar b. Toch is er prijs en kwaliteitsverschil.
Dat ga je toch niet menen?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Gewicht belangrijker dan nauwkeurigheid?bepe schreef:In volgorde belangrijkheid
Prijs
Gewicht
Nauwkeurigheid (bv naukeuriger schakelen en makkelijk centreren remmen, stijvere remmen)
Minder slijtage
De looks
Hier geldt vooral de wet van de verminderde meeropbrengst. Hoe meer je extra betaald hoe minder extra kwaliteit je hebt. Vergelijk met een goedkope auto, deze rijd je van a naar b. Een middenklasser geeft je meer ruimte maar rijdt nog steeds van a naar b. Een luxe auto heeft ook extra's, bv airco maar brengt je ook nog steeds van a naar b. Toch is er prijs en kwaliteitsverschil.
Dat ga je toch niet menen?
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Tja, da's natuurlijk subjectief. Persoonlijk vind ik alles van shimano boven Tiagra en alles van Campa boven Veloce al erg nauwkeurig schakelen. Als je wedstrijden koerst wil je misschien maximale nauwkeurigheid, maar voor de meeste toerrijders is die finesse tot op Dura Ace of Super Record helemaal niet zo belangrijk hoor. Maar dat geldt natuurlijk voor meerdere punten en dus misschien ook wel voor gewicht...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Nu een beetje uitgebreid en in de volgorde zoals ik het belangrijk vind:
Bijgeluiden
De looks
Nauwkeurigheid (bv naukeuriger schakelen en makkelijk centreren remmen, stijvere remmen)
Minder slijtage
Gewicht
Prijs
Opmerking:
- (Ik had de nauwkeurigheid, met name het remmen boven de looks willen zetten maar toen realiseerde ik me dat ik met full carbon wielen rij en die remmen dus per definitie een stuk minder)
- Gewicht vind ik eigenlijk belangrijker maar aan de andere kant zijn alle groepen al zo licht en de verschillen zo klein dat het niet meer al te veel uitmaakt, wil je gewicht sparen doe het dan om te beginnen in de wielen.
Bijgeluiden
De looks
Nauwkeurigheid (bv naukeuriger schakelen en makkelijk centreren remmen, stijvere remmen)
Minder slijtage
Gewicht
Prijs
Opmerking:
- (Ik had de nauwkeurigheid, met name het remmen boven de looks willen zetten maar toen realiseerde ik me dat ik met full carbon wielen rij en die remmen dus per definitie een stuk minder)
- Gewicht vind ik eigenlijk belangrijker maar aan de andere kant zijn alle groepen al zo licht en de verschillen zo klein dat het niet meer al te veel uitmaakt, wil je gewicht sparen doe het dan om te beginnen in de wielen.
Aangezien er imho het met de kwaliteit vanaf Veloce/105 wel goed zit*,
voel ik het verschil als ik er naar kijk...
De looks zijn voor mij dus het belangrijkste met daarna de feeling.
En dan gaat het uiteindelijk meer om welk merk, dan welk type.
Rara met welk merk ik dan rijd.
*voor de gemiddelde toerfietsers.
voel ik het verschil als ik er naar kijk...
De looks zijn voor mij dus het belangrijkste met daarna de feeling.
En dan gaat het uiteindelijk meer om welk merk, dan welk type.
Rara met welk merk ik dan rijd.
*voor de gemiddelde toerfietsers.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.