Ik ga deze zomervakantie met m'n ouders mee naar de Cevennen. Ik ben 17 jaar en train eigenlijk vooral richting een actie op de Alpe d'Huez, om die (minimaal) tweemaal op de fietsen.
Ik sta op een camping bij Millau. Mijn fiets is een Gazelle V2, 100% alu, totaal zo'n 11 kilo. Tiagra afgemonteerd met een triple en een ketting/cassette13-23 die op dit moment 1700km erop hebben staan. Ik verwacht ten tijde van mijn vertrek zo'n 2200km totaal te hebben gefietst. Ik heb de fiets nog hetzelfde zoals ik 'm in November gekocht heb, geen nieuwe dingen erop, maar heb nog even het "winterseizoen" op de oude fiets van mijn vader uitgefietst. Sinds ongeveer half maart echt consequent begonnen met fietsen (op de Gazelle), daarvoor was het een zondagje wel en dan een zondagje niet. Heuveltjes als Oude Holleweg heb ik mijn triple niet meer nodig, waar ik zelf als beginnend fietser toch stiekem wel een beetje trots op ben. Duivelsberg staat een tijd van 5.44 als snelste geklokt.
Vraag aan jullie: tips en tricks! Alles is welkom, informatie over de Cevennen, tips over waar te fietsen en mooie plekken. Ook eventuele gevaarlijke of onprettige afdalingen om te doen. Of natuurlijk op- of aanmerkingen over de fiets, of ik bijvoorbeeld een nieuwe cassette (12-27, 13-25?) nodig heb. Traingingstips voor op vakantie, noem maar op! Elke vorm van info dus, uitgaande dat ik deze fiets behoudt!
Cevennen
Koop een 1:200.000 kaart van Michelin, DE fiets kaart voor Frankrijk. Zoek de cols/colletjes op en karren maar!
Een col herken je aan het zijn naam, altijd iets met (verrassing) het woord "Col" of "Cote" en in de weg vindt je het symbool > < met hoogte van de col.
Kijk ook eens op http://www.cyclingcols.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Daar staan ook de hoogte profielen op.
Gevaarlijke afdalingen ben ik nooit tegen gekomen in Frankrijk. Of het moeten de 80 km/h afdelingen zijn geweest )
De Holleweg op het middenblad omhoog beuken is natuurlijk prima, maar de klimmetjes in Frankrijk zijn wel wat langer en steiler. Ik begin altijd aan een klim met respect en ik ga er even lekker voor zitten, maw. niet proberen op de macht naar boven te rijden zoals de Holleweg nu misschien doet. Rustig beginnen om in het ritme te komen, daarna kun je het tempo evt. opvoeren,
23 tandjes achter met een triple gaat wel lukken denk ik.
Een col herken je aan het zijn naam, altijd iets met (verrassing) het woord "Col" of "Cote" en in de weg vindt je het symbool > < met hoogte van de col.
Kijk ook eens op http://www.cyclingcols.com/" onclick="window.open(this.href);return false; Daar staan ook de hoogte profielen op.
Gevaarlijke afdalingen ben ik nooit tegen gekomen in Frankrijk. Of het moeten de 80 km/h afdelingen zijn geweest )
De Holleweg op het middenblad omhoog beuken is natuurlijk prima, maar de klimmetjes in Frankrijk zijn wel wat langer en steiler. Ik begin altijd aan een klim met respect en ik ga er even lekker voor zitten, maw. niet proberen op de macht naar boven te rijden zoals de Holleweg nu misschien doet. Rustig beginnen om in het ritme te komen, daarna kun je het tempo evt. opvoeren,
23 tandjes achter met een triple gaat wel lukken denk ik.
Fiets richting Les Vignes, St-Enemie, Meyrueis, , le vigan, st-andre-les-alpes, je kunt er zo een rit of 5 mee samenstellen. De bergen daar zijn zowat van het "de vogezen" gehalte.
Er zijn daar zeer mooie beklimmingen met smalle weggetjes, veel haarspelden, grind in de bochten, dus met een zeker risico tijdens het afdalen.
Een fenomeen is de harde wind: je zweet je kapot tijdens het klimmen uit het warme dal en komt dan boven op de "causses", een hoogvlakte op zowat 1000m hoogte waar meestal een ijskoude striemende wind waait die zelfs stormachtig kan zijn. Tijdens mijn bezoek in juni heb ik daar zelfs een bronchitis opgelopen.
Er zijn daar zeer mooie beklimmingen met smalle weggetjes, veel haarspelden, grind in de bochten, dus met een zeker risico tijdens het afdalen.
Een fenomeen is de harde wind: je zweet je kapot tijdens het klimmen uit het warme dal en komt dan boven op de "causses", een hoogvlakte op zowat 1000m hoogte waar meestal een ijskoude striemende wind waait die zelfs stormachtig kan zijn. Tijdens mijn bezoek in juni heb ik daar zelfs een bronchitis opgelopen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
concorde,
heb ik al besteld!
@fiedoo
die wind had ik ook begrepen! Die plekken die jij mij aangaf heb ik geprobeerd aan te houden, heb een leuke route kunnen vinden! had ook begrepen dat écht vlak daar niet bestaat?
@kasper
hartstikke bedankt, die site is ontzettend nuttig. Ik heb gezien dat de klimmetjes vooral lang (15-25km), glooiend en rond de 6-8% zitten. een enkeling is "kort" (4-7km) en steil (10-12 en zelfs 1tje met 18% gespot).
als er nog mensen zijn die tips hebben of hier een algemeen discussiepunt over de cevennen van willen maken, ik kan het prima gebruiken!
heb ik al besteld!
@fiedoo
die wind had ik ook begrepen! Die plekken die jij mij aangaf heb ik geprobeerd aan te houden, heb een leuke route kunnen vinden! had ook begrepen dat écht vlak daar niet bestaat?
@kasper
hartstikke bedankt, die site is ontzettend nuttig. Ik heb gezien dat de klimmetjes vooral lang (15-25km), glooiend en rond de 6-8% zitten. een enkeling is "kort" (4-7km) en steil (10-12 en zelfs 1tje met 18% gespot).
als er nog mensen zijn die tips hebben of hier een algemeen discussiepunt over de cevennen van willen maken, ik kan het prima gebruiken!
-
- Forum-lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 31 jul 2007 00:48
Vergeet niet de Mont Aigoual te beklimmen. De hoogste "berg" in de Cevennen en ook beschreven in het boek De Renner van Tim Krabbé. Bovenop kan het hard waaien, maar de klim is lekker lang en nergens heel steil. Ik heb em vorig jaar beklommen vanaf Vallerauge. De wegen in de Cevennen zijn meestal lekker rustig en het is genieten van al het natuurschoon.
http://www.band-whatsup.nl" onclick="window.open(this.href);return false;