Home made fietskoffer!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb laatst op een engelstalig forum een draadje gelezen over een kerel die een koffer heeft gebouwd voor zijn Zipp triathlonframe. Zag er goed uit, was kleiner dan een normale doos, en ook nog eens steviger. Van die case van Rose moet je niet te veel verwachten. Vooral de zijkanten zijn erg kwetsbaar. Bovendien zit hij met nietjes in elkaar (echt waar). IK ga binnenkort mijn Rose case maar eens te lijf met een boormachine en een popnageltang...
Edit: still searching, maar Google werkt niet echt mee.
Ik vond wel dit: http://university.tri-sports.com/2011/0 ... ght-cases/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik zelf een case zou bouwen, zou het dit model zijn.
Edit: still searching, maar Google werkt niet echt mee.
Ik vond wel dit: http://university.tri-sports.com/2011/0 ... ght-cases/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik zelf een case zou bouwen, zou het dit model zijn.
Je moet je natuurlijk niet laten leiden door allerlei mensen die beren op de weg zien. Dan zou er nooit eens iets vets gemaakt worden.
Nadelen zelfbouw:
Je kunt zelf natuurlijk een half jaar alleen al in het ontwerpen stoppen, inclusief berekeningen of die koffer bepaalde belastingen aankan. Vrij lastig vooral omdat je materiaal niet zo makkelijk te definieren is en niet consistent.
Als er iets stuk gaat kun je met een fabriekskoffer wellicht via de garantie wat vergoed krijgen.
T is f*cking veel werk en je loopt natuurlijk de kans dat het halverwege door een of andere reden niet meer lukt: zonde van de investering
MAAR:
Als je nooit wat probeert, maak je nooit iets vets of nieuws.
T is gaaf
Hoe ik het zou aanpakken:
Je fiets uitelkaar halen en de onderdelen weer aan elkaar maken hoe je ze in de koffer wil hebben. Houd rekening met onderlinge afstanden(stukken schuim tussen onderdelen, vast binden gwoon met touw ofzo. Inclusief een extra wielset en wat ruimte voor een gereedschapskoffertje; erg handig.
Naar aanleiding hiervan een mal maken. Het makkelijkste is dat denk ik om dat op te bouwen in lagen en die lagen later op elkaar lijmen. Als je 2 helften hebt kan je je polyester erin leggen. Maar bedenk of je verbindingen aan de binnenkant van de schalen wil(ringen of riempjes). Dan kan het handig zijn om die in het polyester te leggen. Bedenk ook van te voren hoe je de twee helften wil sluiten. Het kan ook handig zijn dat vast in je mal te integreren. (scharnieren/rits/rubber sealing... weet ik t)
Mooi hoesje naaien terwijl de polyster droogt om verschillende onderdelen te beschermen en hoppa.
lijkt me een mooi projectje:)
Nadelen zelfbouw:
Je kunt zelf natuurlijk een half jaar alleen al in het ontwerpen stoppen, inclusief berekeningen of die koffer bepaalde belastingen aankan. Vrij lastig vooral omdat je materiaal niet zo makkelijk te definieren is en niet consistent.
Als er iets stuk gaat kun je met een fabriekskoffer wellicht via de garantie wat vergoed krijgen.
T is f*cking veel werk en je loopt natuurlijk de kans dat het halverwege door een of andere reden niet meer lukt: zonde van de investering
MAAR:
Als je nooit wat probeert, maak je nooit iets vets of nieuws.
T is gaaf
Hoe ik het zou aanpakken:
Je fiets uitelkaar halen en de onderdelen weer aan elkaar maken hoe je ze in de koffer wil hebben. Houd rekening met onderlinge afstanden(stukken schuim tussen onderdelen, vast binden gwoon met touw ofzo. Inclusief een extra wielset en wat ruimte voor een gereedschapskoffertje; erg handig.
Naar aanleiding hiervan een mal maken. Het makkelijkste is dat denk ik om dat op te bouwen in lagen en die lagen later op elkaar lijmen. Als je 2 helften hebt kan je je polyester erin leggen. Maar bedenk of je verbindingen aan de binnenkant van de schalen wil(ringen of riempjes). Dan kan het handig zijn om die in het polyester te leggen. Bedenk ook van te voren hoe je de twee helften wil sluiten. Het kan ook handig zijn dat vast in je mal te integreren. (scharnieren/rits/rubber sealing... weet ik t)
Mooi hoesje naaien terwijl de polyster droogt om verschillende onderdelen te beschermen en hoppa.
lijkt me een mooi projectje:)
Het gaat niet over leeuwen en beren, maar het feit dat polyester als materiaal waarschijnlijk niet erg geschikt is om een fietskoffer mee te maken.Rutger T schreef:Je moet je natuurlijk niet laten leiden door allerlei mensen die beren op de weg zien. Dan zou er nooit eens iets vets gemaakt worden.
Beetje jammer hé als je een half jaar met iets bezig bent waar de stukken en scheuren vanaf springen bij de eerste keer dat hij wordt 'neer-gepleurd'
(of denk jij dat de werknemers op een vliegveld nog erg voorzichtig met je koffer omspringen, als je hele dagen koffers in en uit staat te laden)
De link naar de koffer die hierboven is neergezet, spreekt over ABS en Polyethyleen, dat zijn hele andere materialen.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.
Een aantal jaren geleden ben ik zelf wat aan het klooien geweest met polyester als hoofdmateriaal en kevlar voor de hoeken. Uiteindelijk is het een lompe en zware koffer geworden omdat er voordat er een redelijke sterkte is behoorlijk wat lagen polyester en hars nodig zijn.
Sla voor de grap maar eens met een hamer of met iets puntigs op een (OUDE) poly badkuip. Je gaat zien dat er gewoon een gat komt. Ik weet niet of dit de bedoeling is bij een koffer welke je fiets moet beschermen.
Sla voor de grap maar eens met een hamer of met iets puntigs op een (OUDE) poly badkuip. Je gaat zien dat er gewoon een gat komt. Ik weet niet of dit de bedoeling is bij een koffer welke je fiets moet beschermen.