Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Crank komt los (fsa gossammer)

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 23 jun 2011 21:04

Een maand geleden begon mijn crank een keer los te komen, destijds heb ik hem even goed schoon gemaakt en weer gemonteerd.

Maar sindsdien is hij al een paar keer vaker los gekomen, ik heb hem gemonteerd met een montage pasta die wij thuis hadden staan, niet met een speciale montage pasta voor de racefiets. Ik weet niet of dat een groot verschil maakt?

Het gaat trouwens om een fsa gossammer crank. Op het plaatje ging het om nummer 6 en om nummer 7 die telkens los kwamen. Het begon met nummer 7 maar nu komt 6 ook los te zitten, ik heb ook het vermoeden dat het met elkaar in verband staat.

Afbeelding


Is dit probleem zelf op te lossen of kan ik beter naar een speciaal zaak gaan. Eventueel iemand die mij zou kunnen helpen is ook welkom, ik woon in de buurt van Emmen, dus als iemand daar uit de buurt komt, stuur maar een PM.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Rutger T
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:48

Rutger T 23 jun 2011 21:33

Over het algemeen is het zo dat als cranks los gaan zitten, er maar een kleine kans is dat je het nog echt vast krijgt. Dat komt doordat er superveel kracht op komt te staan, en als ze los zitten, sloopt je in feite de passing.

Maar goed, je hebt nog niet alles geprobeerd, dus ik mag je eigenlijk niet al te bang maken. Een beetje fietsenzaak heeft wel ervaring met deze cranks(zitten ook op sportieve fietsen, die geen racefiets zijn).

Met montagepasta en dergelijke komt het meestal niet zo overdreven nauw, ik denk niet dat het probleem is.

Heb je het geheel wel in de goede volgorde gemonteerd? Dus eerst op speling afstellen, en vervolgens pas die twee boutjes vast draaien. Ik geloof dat daar nog een speciaal tooltje voor bestaat bedenk ik me opeens. Dat kan vast helpen:P

FM dus. Succes!

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 23 jun 2011 21:36

Dit is hetzelfde systeem als Shimano. Eerst stel je de lagerspanning af met 7 en vervolgens zet je de crank vast met de twee bouten in de crank, dus de nummertjes 8. Deze boutjes moeten goed vast zitten. (Bij Shimano 13-14 Nm, weet niet hoeveel bij FSA). Als de nummers 8 goed vast zitten kan nummer 7 en dus nummer 6 nooit loskomen.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 23 jun 2011 21:37

De spelling afstellen moet bij shimano wel met een speciale tool. Bij fsa draai je nummer 7 op de foto gewoon vast met een inbus 5.

Fsa moet op 11 tot 15 nm staan.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 23 jun 2011 22:27

Jaren heeft een fietsmaat dit probleem gehad. Wat redelijk heeft geholpen is loctite (in de juiste uitvoering) en aandraaien met een momentsleutel. Maar het kernprobleem is het k**systeem met die bout. Deze oplossing kwam overigens nadat een aantal gerenommeerde fietsenmakers het vergeefs hebben geprobeerd op te lossen (vervangen bout, vervangen cranckarm, vervangen bracket). Waarschuwing voor als hij los komt te zitten tijdens een rit: proberen aan te draaien en met een slakkengangetje naar huis. Anders gaat hij kapot en moet hij vervangen worden (is dus ook al eens gebeurd, op vakantie, in Frankrijk, waar ze van FSA en Campa nog nooit gehoord hebben).

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 24 jun 2011 15:16

Ik heb hem nu redelijk vast zitten, zal wel gewoon naar elke training blijven controleren of hij nog goed zit. Misschien aan het eind van het jaar maar een upgrade van de crank, denk naar een ultegra dan zodat ik een volledige ultegra groep krijg.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 24 jun 2011 16:45

Ik had hier ook last van bij mijn Gossamer op de crosser. 6 schoof naar buiten en 7 kwam los. Wat mij opviel is dat er bij mijn Gossamer geen plasticje zat tussen de boutjes van de linkercrankarm (ik weet niet of dit bij alle cranksets zo is, die van mij was een demontage via Ebay dus misschien is dat dingetje ergens kwijtgeraakt?). Shimano cranksets hebben dit wel:

Afbeelding

Bij het aandraaien van de boutjes kwamen de delen van de crankarm dicht tot zelfs tegen elkaar en er ontstond als het ware een opening in V-vorm. Mijn redenatie was dat door de krachten op de arm deze losgewrongen werd. Ik heb er toen een half schakeltje van een oud KMC-linkje tussen geklemd zodat de krachten beter verdeeld worden en sindsdien is-ie niet meer losgekomen (1000km ofzo). Ik heb geen loctite gebruikt bij de montage. Als 6 goed vast zit zou je in theorie 7 moeten kunnen verwijderen zonder dat het kwaad kan. Als er bij jou ook niks in die opening zit zou je iets soortgelijks kunnen proberen.

thomwittendorp
Forum-lid
Berichten: 1160
Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28

thomwittendorp 24 jun 2011 18:06

Ik heb intussen geen eens meer ruimte over, zo strak heb ik volgens mij alles aangedraaid, en als ik nog ruimte heb dan zal het 1 à 2 mm zijn, dus praktisch niets.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 24 jun 2011 18:37

Dat had ik ook en daarom moest er ook iets tussen.

Plaats reactie