Survive de keuzestress :)
Ik vind dat er nogal veel forum leden zijn die bij aankoop van een eerste racefiets de trotse eigenaar die vragen heeft, direct heel bang maken met domme uitspraken als: ' te klein frame gekocht' en 'je hebt geen stel mogelijkheden meer'.
Ik denk dat dat best waar kan zijn. Maar in een geval als dit is een groot deel nog een kwestie van wennen. Bedenk even hoe je eerste keer op een race fiets was, dan zakt toch voor je gevoel al je bloed naar je kop? En vraag je je direct af of dat bij iedereen zo is? En als je voor het eerst meer dan 200km rijdt vraag je je toch ook af of je de enige bent die z'n hele zak open heeft liggen??
Frame maat is afhankelijk van vele factoren, het is gewoonweg veel te ongenuanceerd om te roepen dat je misschien een verkeerde frame maat hebt als de nieuwe fietser de eerste keer denkt dat je wel erg diep zit(handig als je ook je benen kwijt kunt tussen je heup en pedalen)
@ TS: Gefeliciteerd met je mooie fiets Ga gewoon lekker fietsen, kijk hoe profrenners op hun fiets zitten(en hoeveel verschil daarin zit) en kijk in winkelruiten hoe je zelf op de fiets zit. Bij mij komt het er meestal op neer dat ik gewoon mn buik in moet houden, en dan wel diep kan zitten
In mijn ogen kan je pas als je veel kilometers hebt gemaakt, zinnige dingen zeggen over je stuur afstand, zadelstand en weet ik t allemaal. Ik kan bijvoorbeeld echt geen binnenband in mn achterzakje doen, ik heb veel te veel eten nodig. Mobiel neem ik zelden mee, alleen wat geld en een tool. Pompje aan de bidon houder, rest in zadel tas(incl. sleutels), eten in achterzakken en heel soms mn mobiel
Veel plezier met deze prachtsport!
Ik denk dat dat best waar kan zijn. Maar in een geval als dit is een groot deel nog een kwestie van wennen. Bedenk even hoe je eerste keer op een race fiets was, dan zakt toch voor je gevoel al je bloed naar je kop? En vraag je je direct af of dat bij iedereen zo is? En als je voor het eerst meer dan 200km rijdt vraag je je toch ook af of je de enige bent die z'n hele zak open heeft liggen??
Frame maat is afhankelijk van vele factoren, het is gewoonweg veel te ongenuanceerd om te roepen dat je misschien een verkeerde frame maat hebt als de nieuwe fietser de eerste keer denkt dat je wel erg diep zit(handig als je ook je benen kwijt kunt tussen je heup en pedalen)
@ TS: Gefeliciteerd met je mooie fiets Ga gewoon lekker fietsen, kijk hoe profrenners op hun fiets zitten(en hoeveel verschil daarin zit) en kijk in winkelruiten hoe je zelf op de fiets zit. Bij mij komt het er meestal op neer dat ik gewoon mn buik in moet houden, en dan wel diep kan zitten
In mijn ogen kan je pas als je veel kilometers hebt gemaakt, zinnige dingen zeggen over je stuur afstand, zadelstand en weet ik t allemaal. Ik kan bijvoorbeeld echt geen binnenband in mn achterzakje doen, ik heb veel te veel eten nodig. Mobiel neem ik zelden mee, alleen wat geld en een tool. Pompje aan de bidon houder, rest in zadel tas(incl. sleutels), eten in achterzakken en heel soms mn mobiel
Veel plezier met deze prachtsport!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Niet als je een stuurpen monteert zoals op de foto staat. Dan heb je als FM geen enkel verstand van maatvoering en het belang hiervan om blessures te voorkomen en fietsplezier te houden.
What makes the boat go faster?
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Niet mee eens.liviolivius schreef:Niet als je een stuurpen monteert zoals op de foto staat. Dan heb je als FM geen enkel verstand van maatvoering en het belang hiervan om blessures te voorkomen en fietsplezier te houden.
Niet iedereen past op dezelfde manier op een fiets.
In dit geval vind ik het aantal spacers wel zo'n beetje op de max zittten. Een kleiner frame betekend waarschijnlijk nog meer spacers. Als TS goed zit met deze stuurpen zou ik het prima vinden. Hij geeft duidelijk aan op zoek te zijn naar comfort, indien hij dat op deze manier heeft, Prima. Lekker genieten.
Ach, ik zeg ook maar wat
Met een beetje mazzel komt het stuur nog wat naar voren als er wat spacers onderuit gaan. Zo'n kort pennetje is iig niet heel bevordelijk voor het stuurgedrag. Ben het wel een beetje met Rutger eens dat het niet zo heel aardig staat om meteen het enthousiasme van TS de kop in te boren. Aan de andere kant, misschien heeft hij nu nog de mogelijkheid het frame om te ruilen voor een maatje kleiner, want -toegegeven- dit ziet er niet heel best uit.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Mensen bedankt voor jullie mening,... ook de kritische. Natuurlijk is het niet fijn om te horen dat je mogelijk een verkeerd formaat frame hebt gekocht maar ik besef dat de intentie is om mij te helpen en niet om mijn enthousiasme de grond in te boren. Kan ik alleen maar waarderen. Gisteren helaas de laatste afstelling met het kantelen van het stuur niet uit kunnen proberen in een wat langere rit vanwege die band. Ik heb het idee dat ik nu wel goed zit maar ga zo meteen na het eten eens een flinke rit doen. Daarna beslis ik of ik contact ga opnemen met mijn FM of dat ik tevreden ben. In ieder geval als een kleiner frame betekend dat ik lager kom te zitten dan wil ik dat ook niet.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Dit kun je eventueel oplossen dmv stuurpen met een grotere hoek ipv standaard 7graden.Carrinthe schreef: In ieder geval als een kleiner frame betekend dat ik lager kom te zitten dan wil ik dat ook niet.
What makes the boat go faster?
Beste Rutger, ik beweer zeker niet de wijsheid in pacht te hebben (althans, zo is het spreekwoord toch?), maar het valt me gewoon op. Met relatief lange benen en relatief korte armen is het erg van belang om naar de bovenbuis lengte te kijken. Samen met het balhoofd zijn dat de belangrijkste maten van een fiets. Een goede FM heeft dat in de gaten en gebruikt dat bij de advisering en verkoop. Dat je je benen ook kwijt moet kunnen tussen je heup en pedalen is een iets minder relevante maat, die is namelijk erg makkelijk bij te stellen door het zadel hoger of lager te zetten. De andere maten zijn veel minder makkelijk aan te passen.Rutger T schreef:Ik vind dat er nogal veel forum leden zijn die bij aankoop van een eerste racefiets de trotse eigenaar die vragen heeft, direct heel bang maken met domme uitspraken als: ' te klein frame gekocht' en 'je hebt geen stel mogelijkheden meer'.
Ik denk dat dat best waar kan zijn. Maar in een geval als dit is een groot deel nog een kwestie van wennen.
Frame maat is afhankelijk van vele factoren, het is gewoonweg veel te ongenuanceerd om te roepen dat je misschien een verkeerde frame maat hebt als de nieuwe fietser de eerste keer denkt dat je wel erg diep zit(handig als je ook je benen kwijt kunt tussen je heup en pedalen)
Verder oke... misschien had ik eerst moeten beginnen met te melden dat het een mooie fiets is. Bij deze dan.
Je zult misschien niet de enige zijn, maar echt normaal lijkt het me ook niet. Ik heb het in ieder geval nooit gehad. Wel zadelpijn aan mijn kont, maar niet meer dan dat. En dat was na een beetje opbouwen ook snel weer verdwenen.Rutger T schreef: En als je voor het eerst meer dan 200km rijdt vraag je je toch ook af of je de enige bent die z'n hele zak open heeft liggen??
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Aantal spacers valt wel mee, zeker gezien het feit dat het stuur al extreem hoog staat. Het stuur staat bijna net zo hoog als 't zadel, met als gevolg dat er te weinig druk op 't voorwiel is en de fiets minder goed gaat sturen. Het is wel wennen, dus voor de 1e weken zou ik 't stuur lekker zo laten staan. Dan later de boel eens rustig laten zakken, gaat de fiets een stuk makkelijker de bocht door.
@ophetkantje, een maat kleiner gaat idd niet werken als het stuur op deze hoogte moet staan. Maar daarom zijn er frames te krijgen met langere balhoofdbuizen tov de bovenbuis. Voor iemand met de lengte van de TS moeten dit soort kunstgrepen met een iniminie stuurpen echt niet nodig zijn.
@ophetkantje, een maat kleiner gaat idd niet werken als het stuur op deze hoogte moet staan. Maar daarom zijn er frames te krijgen met langere balhoofdbuizen tov de bovenbuis. Voor iemand met de lengte van de TS moeten dit soort kunstgrepen met een iniminie stuurpen echt niet nodig zijn.
Ok ik heb vanavond 3 uur lekker gefietst. Ik heb het idee dat het goed is gegaan. Bemoedigend m.b.t. mijn zitpositie is dat het laatste uurtje het lekkerst ging en ik na 3 uur geen vreemde pijntjes ervaar,.. behalve dan dat mijn zitvlees wat dof aanvoelt. Ook heb ik veel in ramen gekeken hoe ik op de fiets zat en ik had niet het idee dat dat er onnatuurlijk uitzag ook als ik het vergeleek met andere wielrenners op de weg. Als ik met mijn handen op de shifters zit dan heb ik een kleine knik in mijn arm maar niet zoveel als bijvoorbeeld te zien is op de avatar van amclassic-fan,.. maar de man op de foto zit ook dieper. Al met al heb ik besloten dat ik het zo laat.
Met het door de bocht komen,.. ik heb gemerkt dat ik bij hoge snelheid toen ik bijvoorbeeld het kopje van Bloemendaal afdaalde wel wat onderstuur had, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik nog niet aanvoel hoeveel grip ik heb en dus ook nog niet echt in de bocht durf te hangen.
Hier en daar heb ik gelezen dat een cadans van 90 als ideaal word gezien. Nu heb ik daarmee op mijn hometrainer geëxperimenteerd en heb dus wel een feeling wat ongeveer mijn cadans is wat ik als comfortabel ervaar. Dat is zo tussen de 75 en 80. Ook met het fietsen merk ik dat ik een wat lagere cadans met een wat zwaarder verzet als prettiger en makkelijker uit te houden ervaar. Is het nu verstandig om eraan te gaan werken om toch op meer souplesse te fietsen of is dit ook wel goed. Wat is het voordeel van die hogere cadans met een wat lager verzet?
Je hebt gelijk , ik heb niet naar het kleinste voorblad hoeven schakelen en ik ging (vanzelfsprekend) veel sneller omhoog als op mijn Giant Adelaide stadfiets. Eigenlijk was ik boven voordat ik er erg in had. Toch wel jammer dat er niet meer van dit soort klimmetjes in de omgeving zijn te vinden,... ik merk dat ik dat leuk vind. Of heeft iemand nog een tip omgeving Haarlem.
Het laatste wat ik nog wel wil aanpassen zijn de remgrepen. Ik heb relatief kleine handen en vooral als ik in de beugels zit zijn ze net te ver uit m'n bereik om comfortabel te zijn. Ik zie nergens een stelschroefje. Is dat makkelijk zelf te verstellen?
Met het door de bocht komen,.. ik heb gemerkt dat ik bij hoge snelheid toen ik bijvoorbeeld het kopje van Bloemendaal afdaalde wel wat onderstuur had, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat ik nog niet aanvoel hoeveel grip ik heb en dus ook nog niet echt in de bocht durf te hangen.
Hier en daar heb ik gelezen dat een cadans van 90 als ideaal word gezien. Nu heb ik daarmee op mijn hometrainer geëxperimenteerd en heb dus wel een feeling wat ongeveer mijn cadans is wat ik als comfortabel ervaar. Dat is zo tussen de 75 en 80. Ook met het fietsen merk ik dat ik een wat lagere cadans met een wat zwaarder verzet als prettiger en makkelijker uit te houden ervaar. Is het nu verstandig om eraan te gaan werken om toch op meer souplesse te fietsen of is dit ook wel goed. Wat is het voordeel van die hogere cadans met een wat lager verzet?
edo schreef:Als je met een sportieve stadsfiets een klim opkomt, dan kom je met iedere racefiets waar lucht in de banden zit die klim ook wel boven Dus ik zou niet voor een triple gaan als ik jou was. Bovendien ga je straks trainen dus dan wordt dat klimmetje al snel makkelijker.
Je hebt gelijk , ik heb niet naar het kleinste voorblad hoeven schakelen en ik ging (vanzelfsprekend) veel sneller omhoog als op mijn Giant Adelaide stadfiets. Eigenlijk was ik boven voordat ik er erg in had. Toch wel jammer dat er niet meer van dit soort klimmetjes in de omgeving zijn te vinden,... ik merk dat ik dat leuk vind. Of heeft iemand nog een tip omgeving Haarlem.
Het laatste wat ik nog wel wil aanpassen zijn de remgrepen. Ik heb relatief kleine handen en vooral als ik in de beugels zit zijn ze net te ver uit m'n bereik om comfortabel te zijn. Ik zie nergens een stelschroefje. Is dat makkelijk zelf te verstellen?
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50
Bedankt voor je tikkeltje late reactie Ik merk dat ik heel blij ben met de 39 op de tripel die nu op mijn fiets zit,... ik denk dat 36 en zeker 34 inderdaad echt niet fijn zouden zijn. Ik zit op sommige momenten nog wel even te stoeien wat de juiste versnelling is. Zo rond de 27-28km/h zit ik of 39 voor en iets van 14 achter,.. of ik zit 52 voor met een vrij groot tandwiel achter wat ongeveer hetzelfde aanvoelt. Maar goed kwestie van ervaring denk ik.53x11 schreef:Het 'kopje' kom je met elke set versnellingen omhoog (ik kom er ook wel eens huismoeders tegen op stadsfietsen...) dus daar zou ik mijn keuze niet op baseren. Met een compact kan je in ieder geval alle kanten op. Zorg wel dat je binnenblad dan geen '34' is, want daar heb je op het vlakke vrij weinig aan (met een '36' gaat het net, zeker als je cassette met 11 of 12 begint)
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50
Als ik bij mijn fietsen kijk dan zouden mijn vingers zo'n 5 cm dik moeten zijn om aan te sluiten bij deze meetmethode!Er is echter wel een kleine maar,... misschien dat ik een zeikerd ben,.. maar graag jullie mening. Die horizontale stuurpen was te lang en die is vervangen voor een korte. Dat werd gemeten door de onderarm tegen de punt van het zadel te zetten en te kijken tot waar mijn vingers reikte, dat moest zijn tot aan het stuur min twee vingerdiktes. (Is dat een normale manier van meten?)
En ook ik heb naar verhouding lange benen... (en een 11cm lange stuurpen, en nooit last van mijn rug!)
Goed nieuws! Dit is relatief makkelijk aan te passen bij Shimano remgrepen. Je kunt een soort van rubbertje ertussen schuiven waardoor de remgrepen dichter bij het stuur komen te staan. De grepen zijn hierop voorbereid. Je FM doet dit binnen een minuut, misschien zelfs gratis.Carrinthe schreef: Het laatste wat ik nog wel wil aanpassen zijn de remgrepen. Ik heb relatief kleine handen en vooral als ik in de beugels zit zijn ze net te ver uit m'n bereik om comfortabel te zijn. Ik zie nergens een stelschroefje. Is dat makkelijk zelf te verstellen?