Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Dextrose als sportdrank

arts
Forum-lid

arts 20 jun 2011 19:40

Bij ritten van langer dan een uur neem ik altijd een of twee bidons mee (met voorheen een aan te maken sportdrank van Aldi/Lidl). Ik neem ieder kwartier een goede slok en neem ieder uur een snelle jelle of muesli reep. Hiermee kan ik uren zonder problemen voorruit. Nu kan ik echter helaas nergens meer het Aldi/Lidl poeder aankomen.

Bij de DA vond ik vanmiddag een zak Dextrose poeder 500gr €1,99. 100gr; Eiwit <0,01gr Vet <0,01gr Koolhydraten 91,5gr (waarvan 91,5gr suikers) Energie 370kCal
Is dit een goed aanmaakmiddel om lange ritten te rijden? Is het verstandig er iets aan te te voegen? Of hebben jullie betere ideën? Ook ben ik benieuwd naar de voor- en nadelen hiervan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 20 jun 2011 21:36

Ja, ....
Tenminste, ik vermoed van wel. Weet het zelfs bijna zeker. Ik denk alleen dat het nogal zoet wordt. Suikers zijn er in vele maten en soorten. Voedingswaarde verschillen doorgaans niet zoveel; het zoetgehalte wel. Aspartaam is bijvoorbeeld heel erg zoet. De meeste sportdranken worden gemaakt van een mengsel maltodextrine en fructose. Maltodextrine is bijna smaakloos. Fructose is redelijk zoet.
Ik heb even op wiki gekeken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucose" onclick="window.open(this.href);return false;
en http://nl.wikipedia.org/wiki/Maltodextrine" onclick="window.open(this.href);return false;

Daaruit leer ik dat dextrose verrekte veel lijkt op fructose. Ik denk dat het daarom goed werkt als sportdrank. Ik gok dat het wel aan de zoete kant wordt.
Live fast; die young. mijn blog

bert01
Forum-lid

bert01 20 jun 2011 22:27

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb nog wel 2(of drie?) van die aldi potten staan, ik vind ze geen succes dus gratis af te halen...

evrieselaar
Forum-lid

evrieselaar 20 jun 2011 22:48

Ik gebruik zelf van die potten van Isostar, in elke fietszaak en albert heijn te vinden..

ronin
Forum-lid

Gebruikersavatar ronin 21 jun 2011 00:12

De info hier is uitermate goed weergegeven: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... rt_id=3628

bandiet
Forum-lid

bandiet 22 jun 2011 12:20

evrieselaar schreef:Ik gebruik zelf van die potten van Isostar, in elke fietszaak en albert heijn te vinden..
Ook bij Kruidvat. Ik gebruik het ook en ben er tevreden over. Ik doseer het anders, ik doe maar 1 schepje in mijn bidon. Volgens de verpakking moeten er meer schepjes in, maar dan vind ik het te sterk worden en smaakt het niet lekker meer. Sportdrank moet wel lekker smaken, want je moet goed drinken.

Gr. Diederik

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 jun 2011 15:32

Koop gewoon maltodextrine, krijg je wel een fatsoenlijke hoeveelheid koolhydraten binnen, heb je geen probleem met extreem zoete smaak en 't kost veel minder dan die dure commerciele producten
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

duursport.nl
Forum-lid

duursport.nl 27 jun 2011 14:43

Beste,

Ik ben het met Bandit eens dat een sportdrank goed moet smaken aangezien je toch zo'n 200 ml per 20 minuten zal moeten drinken om je vocht belans op peil te houeden.

Veel fietsers passen de samenstelling van de sportdrink aan naar persoonlijke wens. Houdt daarnaast wel rekening, mocht je de toevoeging aanpassen op smaakbeleving, dat de voedingswaarden van de drank gehandhaaft blijft. Voor een Isotone Sportdrink zitten deze waarde tussen de 4 tot 8 gr Koolhydraten per 100 ml.
Fiets Sneller, Presteer Beter!

Plaats reactie