Hallo, mijn naam is Anthony en ik ben van plan om mijn eerste racefiets te kopen. Ik heb al een rondgekeken op verschillende websites en in verschillende fietsenwinkels, maar ondertussen zie ik het bos niet meer door de bomen.
Om een idee te geven waar ik naar op zoek ben, eerst wat informatie over mezelf:
- Lichaamsbouw: 1m89, 70kg, 21jaar, uitstekende conditie
- Doel van de fiets: 200km à 300km fietsen per week, in de toekomst ook de bedoeling om eens naar de Ardennen te gaan of de Mont-Ventoux te beklimmen.
- Budget: €800 à €1000 voor de fiets en €300 voor het materiaal (helm, schoenen, kilometerteller, zonnebril, kledij, handschoenen, bidon, bidonhouder, ...)
- Belangrijkste aan de fiets is dat hij goed zit, dus goed op maat
Mijn eerste vraag is: 2dehands kopen of nieuw? Ik heb al eens gemeten op verschillende websites en kwam een framehoogte uit van 60 cm tot 63 cm. Ik vind dit niet echt nauwkeurig en zou liever eens naar de fietsenwinkel gaan om dit te laten doen. Als ik mijn fiets daar niet koop, zal dit waarschijnlijk wel geld kosten. Bovendien ben ik eerder voorstander van bij de lokale fietsenhandelaar want dan kan hij me nog helpen met mijn fiets beter aan te passen aan mijn lichaam. Tweedehands zal ik natuurlijk alles zelf moeten doen, maar misschien krijg ik zo veel meer kwaliteit voor een lagere prijs. Anderzijds vind ik niet zoveel tweedehandsfietsen in mijn regio voor een framehoogte vanaf 60 cm.
Mijn tweede vraag: Welk merk van fiets? Welke groep? Mijn fietsenwinkel raad mij thompson aan. Ik zou dan kiezen voor een R6000 met tiagra tripel (want sora is blijkbaar brol) dit komt op €990. Ik zie dat er echter ook veel mensen zijn die Salden.nl aanraden. Ik woon in west-vlaanderen (België) en dit ligt wel niet in de buurt, maar als het de moeite is zou ik daar dan een Giant Avail kopen. Meten ze je daar ook op in Salden?
Eerste fiets €1000; 2dehands? Nieuw? Welk merk?
Dag Anthony,
Persoonlijk zou ik alleen voor tweedehands gaan als je budget te laag is, of als je nog twijfelt of je het fietsen wel echt leuk vindt. Als ik zo naar je bericht kijk dan is je budget voldoende, en ben je ook fit en sportief (1m89 en 70kg... niet gek). Ik zou dan zelf voor een nieuwe fiets gaan, vooral omdat je best veel kilometers wil gaan maken. Tweedehands materiaal kan dan snel kuren gaan vertonen.
Kopen bij je lokale fietsenmaker is handig, inderdaad voor opmeten en afstellen enzo. Thompson ken ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Shimano Sora is inderdaad niks, Tiagra is redelijk, maar als het lukt zou ik 105 zoeken.
Bij Salden meten ze je op, maar niet erg uitgebreid. Ze meten daar slechts een paar afmetingen. Bij mijn tweede racefiets (niet van Salden) werd echt alles opgemeten bij mij, veel uitgebreider dan bij Salden. Let trouwens ook op dat de fietsen nog een beetje van elkaar verschillen per maat, een maat 63 van de ene fiets is niet hetzelfde als van een ander merk. Lees daarvoor ook meer op de geometrie topics.
Je zou vanuit west-vlaanderen kunnen kijken bij Derks wielersport, die heeft een mooie Bianchi staan met Tiagra voor 895 euro, maar dan krijg je er wel 95 euro accessoires bij. Dan zit je nog mooi in je budget. Heeft ook een Bianchi staan met 105 erop, dan kost ie rond de 1000, of 1145 met 145 euro accessoires.
Persoonlijk zou ik alleen voor tweedehands gaan als je budget te laag is, of als je nog twijfelt of je het fietsen wel echt leuk vindt. Als ik zo naar je bericht kijk dan is je budget voldoende, en ben je ook fit en sportief (1m89 en 70kg... niet gek). Ik zou dan zelf voor een nieuwe fiets gaan, vooral omdat je best veel kilometers wil gaan maken. Tweedehands materiaal kan dan snel kuren gaan vertonen.
Kopen bij je lokale fietsenmaker is handig, inderdaad voor opmeten en afstellen enzo. Thompson ken ik niet, dus daar kan ik niks over zeggen. Shimano Sora is inderdaad niks, Tiagra is redelijk, maar als het lukt zou ik 105 zoeken.
Bij Salden meten ze je op, maar niet erg uitgebreid. Ze meten daar slechts een paar afmetingen. Bij mijn tweede racefiets (niet van Salden) werd echt alles opgemeten bij mij, veel uitgebreider dan bij Salden. Let trouwens ook op dat de fietsen nog een beetje van elkaar verschillen per maat, een maat 63 van de ene fiets is niet hetzelfde als van een ander merk. Lees daarvoor ook meer op de geometrie topics.
Je zou vanuit west-vlaanderen kunnen kijken bij Derks wielersport, die heeft een mooie Bianchi staan met Tiagra voor 895 euro, maar dan krijg je er wel 95 euro accessoires bij. Dan zit je nog mooi in je budget. Heeft ook een Bianchi staan met 105 erop, dan kost ie rond de 1000, of 1145 met 145 euro accessoires.
Oh let trouwens op dat ze bij Salden veel fietsen nog in stukjes in de doos hebben staan. En als je geen afspraak maakt kunnen ze hem niet direct in elkaar zetten. Dan moet je dus twee keer helemaal naar Limbricht rijden...
Dag Anthony,
Ik ben zelf ook uit W-Vl (Kortrijk) en kocht in maart mijn eerste fiets.
Na wat opzoekwerk en navragen bij vrienden koos ik voor een tweedehands.
Dit omdat ik voor mij budget geen deftige nieuwe kon kopen.
Ik wou eerst kijken of het geen bevlieging was. Indien ik het binnen een paar jaar nog steeds intensief doe kan ik nog steeds een duurdere fiets kopen.
De twee websites waar ik meerder keren per week op zocht waren tweedehands.be en kapaza.be
Belangrijk bij mijn zoektocht waren de volgende punten
* +- 600 euro.
* juiste kadermaat (via internet vond ik de formule kadermaat = beenlengte X 0,68. het resultaat best afronden naar beneden.
voorbeeld: binnenbeelengte 90 cm x 0,68 = 61,2 cm. Afgegrond: 61 cm
Het afronden naar beneden is beter omdat je je zadel of je stuur positie iets hoger of verder kan zetten.
Maar eenmaal de fiets te groot is kun je er geen stuk afzagen
* kwaliteit onderdelen (Bij shimano minimaal een 105 maar het is uiteindelijk een mix geworden van Ultegra met Dura Ace Shifters en remmen)
Kies je voor Campagnolo dan minimaal Veloce en beter is Centaur, Chorus en top is Record.
* Bij voorkeur een merk uit het hogere segment (Specialized, Ridley, Zannata, Merckx, Orbea, Trek, ...)
* moest er een beetje goed uit zien.
Als je op de sites zoekt op de combinatie van kadermaat en prijs komen de goede fietsen al snel boven.
Daarna had ik een shortlist van 5 fietsen waarvan ik er 2 ben gaan kijken en uiteindelijk één er van gekocht.
Waar ik niet lette bij de aankoop waren de cassette en crank. ik had een dubbel (52-39) en gewone cassette (12-25)
Ik merkte tijdens het trainen al dat ik zeer moeilijk de lokale bergjes op raakte.
Voor het rijden van de finale van Luik Bastenaken Luik met 3 fameuze colls heb ik daarom een andere berg cassette geplaatst (12-27)
De stukken vals plat gingen nu al redelijk goed maar op de grote colls moest ik toch passen.
Als je echt naar de ardennen wil of zelfs de Mont Ventoux wil doen dan zou ik op z'n minst een compact cranck aan raden (50-34) of eventueel zelfs een triple (52-39-30) dan heb je eigenlijk alles.
Ik heb mijn fiets ondertussen al laten onderhouden bij de lokale fietswinkel (Surplace - Gentesesteenweg Kortrijk).
Deze maakt er geen probleem van dat ik de fiets daar niet gekocht heb.
Bij de aankoop van een tweedehands goed kijken naar slijtage van onderdelen.
Kijken of er geen 'slag' in de wielen zit.
Veel succes met je zoektocht.
Ik zocht zonet even en helaas zijn er inderdaad niet zoveel mooie exemplaren met kadermaat 62 of 64 op markt momenteel.
Ik vermoed dat je met je 1m89 rond een 60 gaat uitkomen en daar staan er toch een paar mooie.
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... s&start=84" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... s&start=84" onclick="window.open(this.href);return false;
Over de discussie Aluminium kader VS carbon durf ik me niet uitspreken.
Sommige zeggen beter een alu kader en wat meer geld over houden voor een paar goede wielen.
Anderen zweren bij een 'licht' en stijf carbon kader met 'normale' wielen die ze later nog kunnen upgraden.
Toen ik mijn fiets kocht zat er een carbon aerodynamisch stuur op.
Door enkele valpartijen (die klikpedalen toch) kwam daar helaas een barst in en heb ik dit ondertussen vervangen door een Spro stuur.
Boodschap is dus, indien je een carbon fiets koopt goed inpsecteren op eventuele barstjes of scheurtjes.
Ik ben zelf ook uit W-Vl (Kortrijk) en kocht in maart mijn eerste fiets.
Na wat opzoekwerk en navragen bij vrienden koos ik voor een tweedehands.
Dit omdat ik voor mij budget geen deftige nieuwe kon kopen.
Ik wou eerst kijken of het geen bevlieging was. Indien ik het binnen een paar jaar nog steeds intensief doe kan ik nog steeds een duurdere fiets kopen.
De twee websites waar ik meerder keren per week op zocht waren tweedehands.be en kapaza.be
Belangrijk bij mijn zoektocht waren de volgende punten
* +- 600 euro.
* juiste kadermaat (via internet vond ik de formule kadermaat = beenlengte X 0,68. het resultaat best afronden naar beneden.
voorbeeld: binnenbeelengte 90 cm x 0,68 = 61,2 cm. Afgegrond: 61 cm
Het afronden naar beneden is beter omdat je je zadel of je stuur positie iets hoger of verder kan zetten.
Maar eenmaal de fiets te groot is kun je er geen stuk afzagen
* kwaliteit onderdelen (Bij shimano minimaal een 105 maar het is uiteindelijk een mix geworden van Ultegra met Dura Ace Shifters en remmen)
Kies je voor Campagnolo dan minimaal Veloce en beter is Centaur, Chorus en top is Record.
* Bij voorkeur een merk uit het hogere segment (Specialized, Ridley, Zannata, Merckx, Orbea, Trek, ...)
* moest er een beetje goed uit zien.
Als je op de sites zoekt op de combinatie van kadermaat en prijs komen de goede fietsen al snel boven.
Daarna had ik een shortlist van 5 fietsen waarvan ik er 2 ben gaan kijken en uiteindelijk één er van gekocht.
Waar ik niet lette bij de aankoop waren de cassette en crank. ik had een dubbel (52-39) en gewone cassette (12-25)
Ik merkte tijdens het trainen al dat ik zeer moeilijk de lokale bergjes op raakte.
Voor het rijden van de finale van Luik Bastenaken Luik met 3 fameuze colls heb ik daarom een andere berg cassette geplaatst (12-27)
De stukken vals plat gingen nu al redelijk goed maar op de grote colls moest ik toch passen.
Als je echt naar de ardennen wil of zelfs de Mont Ventoux wil doen dan zou ik op z'n minst een compact cranck aan raden (50-34) of eventueel zelfs een triple (52-39-30) dan heb je eigenlijk alles.
Ik heb mijn fiets ondertussen al laten onderhouden bij de lokale fietswinkel (Surplace - Gentesesteenweg Kortrijk).
Deze maakt er geen probleem van dat ik de fiets daar niet gekocht heb.
Bij de aankoop van een tweedehands goed kijken naar slijtage van onderdelen.
Kijken of er geen 'slag' in de wielen zit.
Veel succes met je zoektocht.
Ik zocht zonet even en helaas zijn er inderdaad niet zoveel mooie exemplaren met kadermaat 62 of 64 op markt momenteel.
Ik vermoed dat je met je 1m89 rond een 60 gaat uitkomen en daar staan er toch een paar mooie.
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... s&start=84" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.2dehands.be/fietsen/fietsen/ ... s&start=84" onclick="window.open(this.href);return false;
Over de discussie Aluminium kader VS carbon durf ik me niet uitspreken.
Sommige zeggen beter een alu kader en wat meer geld over houden voor een paar goede wielen.
Anderen zweren bij een 'licht' en stijf carbon kader met 'normale' wielen die ze later nog kunnen upgraden.
Toen ik mijn fiets kocht zat er een carbon aerodynamisch stuur op.
Door enkele valpartijen (die klikpedalen toch) kwam daar helaas een barst in en heb ik dit ondertussen vervangen door een Spro stuur.
Boodschap is dus, indien je een carbon fiets koopt goed inpsecteren op eventuele barstjes of scheurtjes.
anders dit topic eens doorlezen.
nadruk ligt op een nieuwe fiets voor een budget van 1000 euro
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=729" onclick="window.open(this.href);return false;
nadruk ligt op een nieuwe fiets voor een budget van 1000 euro
http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=729" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de reacties. Ik begin stilletjes aan sterk te overwegen om een tweedehands te kopen. Het enigste waar ik schrik voor heb is dat ik een fiets koop waarvan de maat niet goed is. Ik ben vanmiddag nog naar een andere fietsenwinkel geweest en daar meten ze schouderbreedte, binnenbeenlengte, romplengte, armlengte, ... Er stond een Eddy Merckx met Tiagra voor €1000. Ze gingen mij natuurlijk enkel opmeten als ik de fiets kocht. Dat is wel veel geld als ik zie dat je tweedehands veel beter kan krijgen voor minder geld.
@stekkerke ik ging zowiezo een fiets kiezen met een tripel, alleen jammer dat veel advertenties dit niet vermelden
@stekkerke ik ging zowiezo een fiets kiezen met een tripel, alleen jammer dat veel advertenties dit niet vermelden