Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Kooi achter derailleur

bvr
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2010 00:33

bvr 29 jun 2011 17:11

Goedendag,

Ik zit de laatste tijd te denken om mijn Shimano 105 2011 Compact om te bouwen naar een triple.
Nu vraag ik me af wat hier dus allemaal voor nodig is.
Naar mijn weten hoef ik met de shifters niets te doen en voor derailleur dus ook niet.
Alleen moet ik ervoor zorgen dat er voor een 3e blad bij op komt. Moet je hiervoor een nieuwe crank halen of niet?

verder denk ik dat de achter derailleur goed is alleen moet ik hier dan een langere kooi op zetten. Is het mogelijk om deze los te kopen en dus te verwisselen? Of zeggen jullie van koop de shimano RD-5700 GS derailleur compleet?

Hoor graag van jullie.

Bart

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 29 jun 2011 18:28

Dit zal je tegen vallen: Ja er zijn mogelijkheden (TA en Stronglight) om middels een ander adapter/middenblad vervolgens een los binnenblad te monteren. Ik betwijfel of dat met de tweedelige crankstellen wel werkt. Ben bang dat het binnenblad dan te veel naar binnen staat om bereikbaar te zijn voor de derailleur. Een compact kun je niet ombouwen, maar je zult alles anders aan moeten schaffen. Linker shifter, crankstel en voor en achterderailleur. Nee die laatste kun je niet ombouwen.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 30 jun 2011 08:24

met een crankstel met vaste as gaat dat niet werken (bij oudere crankstellen en bij voorkeur met verstelbare as werkt dat systeem 100%

trujillo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 jun 2010 16:50
Locatie: Lier - BE

trujillo 30 jun 2011 09:56

bvr schreef:Naar mijn weten hoef ik met de shifters niets te doen en voor derailleur dus ook niet.
Alleen moet ik ervoor zorgen dat er voor een 3e blad bij op komt. Moet je hiervoor een nieuwe crank halen of niet?
Voor zover ik weet heb je (naast een aantal andere zaken) wel een andere shifter en voorderailleur nodig. Ik weet in elk geval dat het een kostelijke grap is.
Ik denk dat je best iemand zoekt die het omgekeerde wil: van triple naar compact en dan te wisselen. Voor beiden de goedkoopste oplossing.

trujillo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 jun 2010 16:50
Locatie: Lier - BE

trujillo 30 jun 2011 10:05

En mss niet echt je vraag, maar het kan je wel wat kosten besparen: dikwijls is het overstappen naar een triple niet de eerste logische oplossing voor een 'probleem'. Ik ken de reden van je overstap niet, maar je ziet er soms die denken met een triple vlotter een helling op te rijden, terwijl het voor hen veel goedkoper en efficiënter was geweest een andere cassette te steken.

bvr
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2010 00:33

bvr 30 jun 2011 14:25

Ik ben nog steeds niet overtuigd qua shifter. Ik weet haast zeker dat ik 3 standen heb als het ware op mijn shifter. Dit is ook zichtbaar bij het voorderailleur. Er zit dus een middenstand op.
Wat betreft casette. Ik heb er nu 1 op van ultegra 11-28 dus dat zit wel in orde. Deze haal ik er overigens over 2 weken weer af want dan ga ik voorlopig niet meer naar limburg of ergens anders. Verder kan ik voorblad wel wisselen misschien maar dan word de sprong van 50 naar 32/30 te groot volgens mij.
Ik zal nog wel een keer bij een fm gaan praten hierover en hoor het dan wel.
Kosten van achterderailleur mogen het niet zijn, die heb je voor een paar tientjes alleen crank is minder mooi verhaal en dan evt nog shifter..

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jun 2011 14:42

Niet evt shifter, je hebt gewoon een nieuwe linker shifter nodig. Die dingen worden niet los verkocht en dus ben je gewoon heel veel geld kwijt. Die 3e klik die voelt is de trimstand, zodat je op 't binnenblad ook op kleinste kransjes achter kunt rijden zonder dat de boel aanloopt. Als je van 't buitenblad terug schakelt dan kom je meteen op de binnenste stand terecht.

Je hebt gewoon een nieuw crankstel, linker shifter, voor- en achter-derailleur nodig. En dat is dus gewoon een dure grap.

Op een compact crank kan je natuurlijk geen 30 of 32 monteren. Soms past een 33, maar anders is 34 het kleinste dat past.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bvr
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 sep 2010 00:33

bvr 30 jun 2011 15:29

Oke, nu weet ik dus waar die 3e stand/klik vandaan komt. Dan zet ik het voorlopig maar uit mijn hoofd en doe ik het gewoon voor met 50-34 en achter 11-28. Hier kom ik tenslotte ook al een eind mee maar of het in de ardennen of alpen zo goed zal slagen moet nog blijken.

Bedankt voor de reacties!

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 30 jun 2011 15:57

bvr schreef:Oke, nu weet ik dus waar die 3e stand/klik vandaan komt. Dan zet ik het voorlopig maar uit mijn hoofd en doe ik het gewoon voor met 50-34 en achter 11-28. Hier kom ik tenslotte ook al een eind mee maar of het in de ardennen of alpen zo goed zal slagen moet nog blijken.

Bedankt voor de reacties!
mocht je nog iets lichter willen, dan kan je een tusenkrans uit je cassette verwijderen en bijvoorbeeld een 30 tands Marchisio krans achter monteren (achter de shimano cluster). Werkt goed en loopt genoeg vrij bij de achterderailleur.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

trujillo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 jun 2010 16:50
Locatie: Lier - BE

trujillo 01 jul 2011 09:28

marchisiocorsa schreef:mocht je nog iets lichter willen, dan kan je een tusenkrans uit je cassette verwijderen en bijvoorbeeld een 30 tands Marchisio krans achter monteren (achter de shimano cluster). Werkt goed en loopt genoeg vrij bij de achterderailleur.
Dus als ik het goed begrijp kan je die marchisio en shimano combineren?

Plaats reactie