Wasbenzine op ketting/cassette
Even een (hopelijk) makkelijk vraagje:
Ik hoorde een keer dat mijn ketting en cassette te vet waren, dus heb ik ze een keer ontvet met wasbenzine, en vervolgens afgenomen met keukenpapier. Maar is dit wel goed, bijt de wasbenzine niet teveel? Het resultaat bevalt optisch wel, maar ik wil wel zeker weten dat ik niets kapot maak. Wie kan hier licht op werpen?
Ik hoorde een keer dat mijn ketting en cassette te vet waren, dus heb ik ze een keer ontvet met wasbenzine, en vervolgens afgenomen met keukenpapier. Maar is dit wel goed, bijt de wasbenzine niet teveel? Het resultaat bevalt optisch wel, maar ik wil wel zeker weten dat ik niets kapot maak. Wie kan hier licht op werpen?
Giant TCR Advanced 1 LTD / Empella Bonfire / no-name TT
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
En wat denk je nu door dat advies te volgen bereikt te hebben? Geen vet meer? En wat zal dat voor de smering van je ketting betekenen? Geen smering meer? Is dat de bedoeling? En het vuil, waar zit dat nu? fijn midden in je ketting, waar je het niet meer uit krijgt. En wat doet dat vuil: precies dat wat je niet wil! Ik vraag me af of fietsers wel hersens hebben! Laat asjeblieft je eigen hersenen werken, voordat je dit soort onzin volgt en daarna vraagt of het wel in orde is!
Gebruik je eigen hersens en smeer/ontsmeer niet met middelen op basis van minerale olie, maar neem producten op was-basis.
Denk ook aan je (toekomstig) nageslacht: laat geen bergen chemisch afval achter!
Sjef
Gebruik je eigen hersens en smeer/ontsmeer niet met middelen op basis van minerale olie, maar neem producten op was-basis.
Denk ook aan je (toekomstig) nageslacht: laat geen bergen chemisch afval achter!
Sjef
Wasbenzine is niet nodig en slecht, erger, het is overbodig en dom. Gewoon biologisch afbreekbare ontvetter (zoals Bionet) gebruiken is beslist een beter advies.amclassic-fan schreef:Een beetje wasbenzine kan kwaad. 't is alleen niet aan te raden om de ketting in de wasbenzine te verzuipen. Daarnaast moet de wasbenzine ook niet verder komen dat de casssette, dus niet in de lagers van je achternaaf.
Sjef
Onderstaande ivm ketting (niet cassette of body, lagers etc).
Weten jullie zeker dat je wasbenzine niet verward met; Thinner, terpetine, isopropanol, aceton, benzine, diesel of andere ontvetters?
Wasbenzine is niet agressief, bijt niet, laat geen (vettig) laagje achter en tast geen lak aan zoals vele andere ontvetters die ik hierboven heb opgenoemd. Van alle gangbare ontvetters is wasbenzine de meest milde ontvetter. Wasbenzine tast geen metalen aan.
Ik zou wel eens willen weten waaruit zou blijken dat wasbenzine schadelijk zou zijn voor je ketting. Ik ben er namelijk allerminst van overtuigd.
Ja met wasbenzine komt je ketting helemaal droog te staan. Her en der lees ik dat dat ook verkeerd zou zijn maar dat is onzin aangezien vuil zich steeds verder binnen dringt in de ketting en nieuwe smering van de ketting blokkeert.
Weten jullie zeker dat je wasbenzine niet verward met; Thinner, terpetine, isopropanol, aceton, benzine, diesel of andere ontvetters?
Wasbenzine is niet agressief, bijt niet, laat geen (vettig) laagje achter en tast geen lak aan zoals vele andere ontvetters die ik hierboven heb opgenoemd. Van alle gangbare ontvetters is wasbenzine de meest milde ontvetter. Wasbenzine tast geen metalen aan.
Ik zou wel eens willen weten waaruit zou blijken dat wasbenzine schadelijk zou zijn voor je ketting. Ik ben er namelijk allerminst van overtuigd.
Ja met wasbenzine komt je ketting helemaal droog te staan. Her en der lees ik dat dat ook verkeerd zou zijn maar dat is onzin aangezien vuil zich steeds verder binnen dringt in de ketting en nieuwe smering van de ketting blokkeert.
hihi wat een grappige reacties allemaal. Was benzine ziet er mooi uit. Alles glimt inderdaad mooi
alles gaat niet zo snel kapot hoor. gewoon een beetje ketting vet op elk schakeltje en na een paar keer ronddraaien met een oude doek de resten afnemen. verder vooral gaan fietsen
alles gaat niet zo snel kapot hoor. gewoon een beetje ketting vet op elk schakeltje en na een paar keer ronddraaien met een oude doek de resten afnemen. verder vooral gaan fietsen
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.
-
- Forum-lid
- Berichten: 451
- Lid geworden op: 24 sep 2007 20:46
groot nadeel van bionet is dat uiteindelijk je ketting nat wordt (waterig wordt). bij onvoldoende droging, en dat drogen is zeer moeilijk tussen de schalmen, gaat de ketting gewoon roesten.
ketting behandelen met lampenolie of petrol is een goed alternatief. het betreft dan een ontvettingsmiddel vergelijkbaar met wasbenzine waaraan wat olie is toegevoegd. milieutechnisch is er niets aan de hand wanneer resten middels brandbaar afval worden afgevoerd. bij uitwendig reinigen van de ketting met lampenolie in een goed geventileerde ruimte komen er nauwelijks resten in het milieu.
ketting behandelen met lampenolie of petrol is een goed alternatief. het betreft dan een ontvettingsmiddel vergelijkbaar met wasbenzine waaraan wat olie is toegevoegd. milieutechnisch is er niets aan de hand wanneer resten middels brandbaar afval worden afgevoerd. bij uitwendig reinigen van de ketting met lampenolie in een goed geventileerde ruimte komen er nauwelijks resten in het milieu.
gaat niet, bestaat niet!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Je bent wel weer aardig op dreef met overdrijven. Wasbenzine is niet zo goed voor 't milieu, maar met een fles van 1 liter kan je erg vaak je ketting schoonmaken. Je neemt een oude lap, doet er een beetje wasbenzine op en neemt de ketting af. Grote voordeel van wasbenzine is dat het behoorlijk vluchtig is en dat je daardoor je ketting direct kunt smeren.klimmer schreef:Wasbenzine is niet nodig en slecht, erger, het is overbodig en dom. Gewoon biologisch afbreekbare ontvetter (zoals Bionet) gebruiken is beslist een beter advies.amclassic-fan schreef:Een beetje wasbenzine kan kwaad. 't is alleen niet aan te raden om de ketting in de wasbenzine te verzuipen. Daarnaast moet de wasbenzine ook niet verder komen dat de casssette, dus niet in de lagers van je achternaaf.
Sjef
Als jij lekker met wax middeltjes je ketting wilt smeren, dan moet jij dat weten. Punt is dat de ketting nooit lang goed blijft lopen als die enkel met was gesmeerd wordt. Je zult op z'n minst iets als ptfe moeten toevoegen om de ketting perfect te laten draaien. Daarnaast zijn er nog een heel aantal dry smeermiddeltjes die de ketting goed laten lopen, maar 'm niet zo zwart maken als met olie.
Wanneer ik mijn aandrijving een grote beurt geef, haal ik de ketting + casette eraf en gooi ze in een bakje met oude benzine. Na een kwartiertje zijn ze weer als nieuw. Vervolgens drogen en smeermiddel aanbrengen, de volgende morgen nog eens smeermiddel op de schakels en perfect. Nog nooit enig probleem door ondervonden en doe dit nu al een jaar of 10. Is niet aan te raden op onderdelen waar in de buurt vet zit dat er dient te blijven zitten, body bv, de benzine zou dat vet ook kunnen oplossen. De soort benzine is trouwens naar keuze maar als je het helemaal goed wil doen neem je de 98ron .Kan trouwens ook met diesel, houdt de ketting iets vetter na het afdrogen.
Vooraleer er banbliksems over mij neerdalen ; oude & vuile brandstoffen houd ik bij en neem ik bij gelegenheid mee naar het afvalpark waar het verzameld wordt voor verdere verwerking.
Vooraleer er banbliksems over mij neerdalen ; oude & vuile brandstoffen houd ik bij en neem ik bij gelegenheid mee naar het afvalpark waar het verzameld wordt voor verdere verwerking.
Ik ontvet altijd met wasbenzine... werkt prima!! Na het ontvetten weer even een druppeltje smeermiddel erop en ketting draait weer prima en is brandschoon
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4692
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik vind het wel knap om oude benzine te gebruiken. Ik gebruik dat namelijk alleen in mijn auto, en daar heb ik nog nooit een bakje oude benzine uit kunnen halenjiminez schreef:Wanneer ik mijn aandrijving een grote beurt geef, haal ik de ketting + casette eraf en gooi ze in een bakje met oude benzine. Na een kwartiertje zijn ze weer als nieuw. Vervolgens drogen en smeermiddel aanbrengen, de volgende morgen nog eens smeermiddel op de schakels en perfect. Nog nooit enig probleem door ondervonden en doe dit nu al een jaar of 10. Is niet aan te raden op onderdelen waar in de buurt vet zit dat er dient te blijven zitten, body bv, de benzine zou dat vet ook kunnen oplossen. De soort benzine is trouwens naar keuze maar als je het helemaal goed wil doen neem je de 98ron .Kan trouwens ook met diesel, houdt de ketting iets vetter na het afdrogen.
Vooraleer er banbliksems over mij neerdalen ; oude & vuile brandstoffen houd ik bij en neem ik bij gelegenheid mee naar het afvalpark waar het verzameld wordt voor verdere verwerking.
Maar voor mijn vet verwijdering gebruik ik ook altijd wasbenzine, en wat daarvan in het milieu komt valt echt in het niet bij wat er bij sommige bedrijven weg gaat. Mocht er al iets op de grond komen dan is dat echt al verdampt voor het ook maar in de buurt van het grondwater komt
[/quote]
Ik vind het wel knap om oude benzine te gebruiken. Ik gebruik dat namelijk alleen in mijn auto, en daar heb ik nog nooit een bakje oude benzine uit kunnen halen
Maar voor mijn vet verwijdering gebruik ik ook altijd wasbenzine, en wat daarvan in het milieu komt valt echt in het niet bij wat er bij sommige bedrijven weg gaat. Mocht er al iets op de grond komen dan is dat echt al verdampt voor het ook maar in de buurt van het grondwater komt[/quote]
Misschien de auto wat meer in de garage laten staan en de fiets nemen dan?
Ik vind het wel knap om oude benzine te gebruiken. Ik gebruik dat namelijk alleen in mijn auto, en daar heb ik nog nooit een bakje oude benzine uit kunnen halen
Maar voor mijn vet verwijdering gebruik ik ook altijd wasbenzine, en wat daarvan in het milieu komt valt echt in het niet bij wat er bij sommige bedrijven weg gaat. Mocht er al iets op de grond komen dan is dat echt al verdampt voor het ook maar in de buurt van het grondwater komt[/quote]
Misschien de auto wat meer in de garage laten staan en de fiets nemen dan?