Binnenkort wil ik een racefiets aanschaffen, maar ik ben er nog niet helemaal uit welke het moet gaan worden. Nu weten de meeste van jullie veel meer van racefietsen af, dus daarom vraag ik hierbij jullie advies!
Ik denk maximaal circa 2500 km per jaar te gaan fietsen, vrij recreatief gebruik dus. Mijn budget daarbij is zo'n 1300 euro. Na uren zoeken op internet en het bezoeken van meerdere dealers ben ik op de volgende 5 fietsen uitgekomen: (tussen haakjes de adviesprijs, maar op de Streamer na verkrijgbaar binnen budget)
- Cube Streamer (€ 1399)
- Giant TCR 0 (€ 1399)
- Bianchi Via Nirone 7 Ultegra triple (€ 1499)
- Cube Attempt (€ 1149)
- Giant TCR 1 (€ 1099)
Fiets 1 t/m 3 hebben (deels) Ultegra, de andere 105. Ik heb het idee dat 105 op zich wel goed genoeg voor mij is, maar precies het verschil in duurzaamheid en gebruik bergop is mij onduidelijk. Daarnaast vraag ik me af of de voorvork en wielen van de Giants wel goed zijn. Over de banden lees ik in ieder geval slechte verhalen. Omdat ik in Zuid-Limburg woon kan ik de fiets makkelijk bij Salden halen, maar de Cube's lijken alleen tegen adviesprijs verkrijgbaar bij de lokale fietsenboeren. Is dat normaal of moet er toch nog wat af kunnen?
Tot slot houd ik van een niet al te diepe zit, is er nog een van de fietsen die er qua geometrie uitspringt en waar kan ik het beste op letten? Als jullie nog andere fietsen ter aanbeveling hebben hoor ik het graag!