Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

advies voor een nieuwe fietser

adj79
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2011 20:52

adj79 14 jun 2011 22:26

ik ben als beginner op zoek naar een nieuwe racefiets.
mijn budget is niet al te groot en bij sensa heb ik wel een aantal leuke fietsen gezien.

sensa umbria tiagra
sensa romagna tiagra of 105
maar wanneer is de beste tijd voor een nieuwe fiets te kopen ivm de aanbiedingen?
zodat ik toch een redelijke fiets kan aanschaffen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 jun 2011 22:42

De beste tijd is nog een 5 maanden van nu, maar vind je dan de fiets die je wil en in de maat die je nodig hebt. Niet alle modellen en alle maten blijven staan! ondertussen had je 5 maanden heerlijk kunnen fietsen. Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd!
Sjef

edo
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 nov 2008 11:14
Locatie: Den Haag

edo 15 jun 2011 13:47

Je kan ook een goede tweedehands zoeken. Dat is even wat surfen op internet, maar met een beetje geluk vind je echt wat moois. Moet je wel even goed kijken of de fiets goed onderhouden is, en dat de onderdelen niet helemaal versleten zijn, maar tweedehands kan een hele goede optie zijn, en dan kan je gelijk aan de slag. De uitverkoop is inderdaad pas na het seizoen, dus dan kan je pas volgend jaar fietsen, plus je loopt het risico dat je geen goede fiets vindt in jouw maat. Dan sta je volgend jaar voor hetzelfde probleem.

klaasjenl
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 okt 2010 22:36
Locatie: Hengelo
Contact

klaasjenl 16 jun 2011 15:57

Ik rijd nu zelf een half jaartje rond op een Sensa Romagna 105 en dat bevalt prima. Omdat de fiets al vrij scherp geprijsd is hoef je daar vermoedelijk niet zo heel veel korting op te verwachten over een maand of 5. Bovendien zal de korting op een fiets van +/- 900 euro niet veel groter zijn dan 100 a 150 euro, en om daarvoor nou een hele zomer zonder fiets te zitten zou zonde zijn.

Voor een beginnende fietser is het overigens meer dan voldoende. Ik snap dat men geneigd is te kijken naar de wat grotere en bekendere merken, maar uiteindelijk fiets je harder door flink te trainen en te beschikken over een redelijke dosis doorzettingsvermogen en aanleg, dan door meer euro's in een fiets te stoppen. Tijdens de Tecklenburg Rundfahrt 2,5 week geleden ben ik bergop heel wat dure carbonframepjes met betere afmontage voorbij gereden op mijn Almelose fiets met Chinees aluminiumframe.

Met andere woorden: als beginner niet al te veel eisen stellen aan de stijfheid van het frame, al zou ik wel minimaal voor een 105 afmontage gaan voor de duurzaamheid en het redelijke schakelen tijdens een klim. Overigens ben ik zelf zeer te spreken over het frame van de Romagna, voornamelijk doordat de lasnaden mooi zijn weggewerkt, iets wat niet het geval is wanneer je voor een goedkopere fiets van een duurder merk kiest. Qua stijfheid weet ik eigenlijk niet wat ik mis ten opzichte van een duurder frame. Het is in elk geval niet zo dat ik het gevoel heb in de boter te trappen.

DennisB
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2011 15:34
Locatie: Hengelo (OV)

DennisB 17 jun 2011 20:19

Heb vandaag een Romagna 105 besteld bij m'n lokale Sensa dealer. € 875,- Als het goed is met 2 weekjes binnen.

Ik ben behoorlijk aan het zoeken geweest naar een goede fiets, en deze kwam bij mij toch erg goed binnen budget, met 105 afmontage.
Qua frame en wielen kan ik je niets zeggen, verder geen verstand van. De meeste fietsen van rond de €900,- zijn Tiagra afgemonteerd.

Gebruikersavatar
kevink
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 06 jun 2011 00:42
Locatie: Meppel

Gebruikersavatar kevink 17 jun 2011 21:59

Die twee weekjes kunnen nog best wel uitlopen. Ik wacht nu al 2,5 week, nog niets gehoord van een eventuele verzending.. Kan natuurlijk nog veranderen, maar toch...
Sensa Umbria V24 - Ben ik een n00b?

dwight
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 sep 2010 18:57

dwight 17 jun 2011 22:11

Voor 50 euro meer heb je bij FSC een mistral ook een volledig 105 afgemonteerde fiets, dus ook het crankstel van 105. Ook betere wielen namelijk RS10. En er liggen ook nog erg goede banden op onder namelijk lithion 2 van michelin. Heb zelf ook een Mistral, echt topfiets! Heb eventueel wel foto's voor je ;)

http://www.fscbicycles.nl/shop/FSC_Mist ... 5_2011.php" onclick="window.open(this.href);return false;
FSC Cobra Sram Force, Mavic Elite

DennisB
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 jun 2011 15:34
Locatie: Hengelo (OV)

DennisB 19 jun 2011 18:18

dwight schreef:Voor 50 euro meer heb je bij FSC een mistral ook een volledig 105 afgemonteerde fiets, dus ook het crankstel van 105. Ook betere wielen namelijk RS10. En er liggen ook nog erg goede banden op onder namelijk lithion 2 van michelin. Heb zelf ook een Mistral, echt topfiets! Heb eventueel wel foto's voor je ;)

http://www.fscbicycles.nl/shop/FSC_Mist ... 5_2011.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Probleem daaraan is dat deze tot een max. framemaat van 60 gaat. Voor mij dus al geen optie met mijn 2,02 m.

klaasjenl
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 okt 2010 22:36
Locatie: Hengelo
Contact

klaasjenl 20 jun 2011 20:49

DennisB schreef:Heb vandaag een Romagna 105 besteld bij m'n lokale Sensa dealer. € 875,- Als het goed is met 2 weekjes binnen.

Ik ben behoorlijk aan het zoeken geweest naar een goede fiets, en deze kwam bij mij toch erg goed binnen budget, met 105 afmontage.
Qua frame en wielen kan ik je niets zeggen, verder geen verstand van. De meeste fietsen van rond de €900,- zijn Tiagra afgemonteerd.
Ben even benieuwd waar je hem uiteindelijk hebt besteld. Slangenbeek Tweewielers? In elk geval gefeliciteerd met je fiets!! :D
dwight schreef:Voor 50 euro meer heb je bij FSC een mistral ook een volledig 105 afgemonteerde fiets, dus ook het crankstel van 105. Ook betere wielen namelijk RS10. En er liggen ook nog erg goede banden op onder namelijk lithion 2 van michelin. Heb zelf ook een Mistral, echt topfiets! Heb eventueel wel foto's voor je ;)

http://www.fscbicycles.nl/shop/FSC_Mist ... 5_2011.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Als ik me niet vergis wordt de Sensa Romagna met een FC-R600 crankstel geleverd. Deze hoort niet bij een bepaalde serie, maar krijgt overwegend positieve recensies en zou vergelijkbaar zijn met een 105 crankstel. Wat betreft de wielen zijn de RS10 wielen misschien beter, maar wat is beter? Zowel de WH-R500 en RS10-wielen zijn de goedkoopste setjes op de markt. Gewoon die WH-R500 eerst kapotrijden en dan een keer overstappen op een betere set als je het mij vraagt. Ik heb me ook gek laten maken door verhalen dat de WH-R500 wielen zo slecht zouden presteren, maar ik fiets er inmiddels 2000 kilometer op. In de eerste kilometers hoopte ik een excuus te vinden dat het tegenover mijn vriendin zou rechtvaardigen een nieuwe wielset te kopen, maar nu vind ik het eigenlijk wel prima. :) Heb overigens wel m'n Schwalbe Lugano-banden na de eerste keer te hebben lekgereden (+/- 800km) ingewisseld voor Continentals (GP4000S). Lopen voor m'n gevoel een stuk lekkerder.

Overigens ziet die FSC er ook uit als een zeer net fietsje, maar dan nog zou ik kiezen voor een lokale dealer ivm onderhoud, garantie etc. Ik zou bovendien niet weten waar je FSC-fietsen in de omgeving van Hengelo kunt kopen. Ik ben ze in elk geval nog niet tegengekomen.

dwight
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 sep 2010 18:57

dwight 21 jun 2011 15:30

Nee klopt, het is bijna nergens verkrijgbaar, en FSC Bicycles verkoopt het juist via het internet;)
FSC Cobra Sram Force, Mavic Elite

adj79
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2011 20:52

adj79 04 jul 2011 22:51

in ieder geval alvast bedankt voor de reacties tot nu toe.

heb nog een leuke fiets gezien bij salden
de gaint tcr 1 rabo 2011
graag hoor ik jullie ervaringen en bevindingen over deze fiets
en heeft er iemand een idee of er in of om amsterdam ook een fm zit die deze fiets levert en goede service bied?

Plaats reactie