Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zadelpijn starter

DannyM
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2011 08:51

DannyM 06 jul 2011 11:53

Goedemorgen,

Ik ben nieuw en zal me uiteraard ook even voorstellen in het voorsteltopic.


Ik ben nu 2 weken aan het fietsen op een trek 1.5 die is afgemeten in de winkel. Ik fiets elke 3 dagen en de afstand is ongeveer 25-30 km. Uiteraard moet ik wennen aan mijn nieuwe hobby/sport en zal zadelpijn erbij horen in het begin.

Mijn vraag is dus hoelang kan ik doorfietsen met pijnlijke zitbotjes en net onder mijn stuitje voordat ik moet gaan denken aan een ander zadel. Ik heb niet het idee dat de pijnlijke plekken minder worden na het fietsen.

Dank.

Danny

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 06 jul 2011 12:04

Join the club, welkom bij het forum.
Zadelpijn hoort er zeker niet bij, alhoewel een goed zadel vaak wel even zoeken is.
Als je niet gewend ben te fietsen, dan zal je kont wat harder moeten worden (gaat vanzelf).
Wat je daarnaast even moet checken is of het zadel horizontaal (waterpas) staat.
Zo nee, dan moet je daar maar eens mee beginnen.
Zo ja, dan kun je ook proberen de punt zeer licht naar voren te kantelen.

Echter, de klachten die jij bechrijft, doen mij denken dat het zadel voor jou te smal is.
Een breder zadel zal dan de oplossing zijn. Blijf nog even weg bij de zadels met een gleuf, die kunnen aan de rand een onaangenaam gevoel geven en hebben een kleiner oppervlak. Ga naar een winkel waar ze testzadels hebben, bij voorbeeld van Fizik of Selle Italia.
Succes!
Afbeelding

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 06 jul 2011 12:22

Je hebt toch wel een fietsbroek aan heh?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

DannyM
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2011 08:51

DannyM 06 jul 2011 12:46

superrose schreef:Je hebt toch wel een fietsbroek aan heh?

Uiteraard!! :)


@loos

Dank voor de tip,mijn zadel is inderdaad vrij smal heb ik het idee. Ik ga even opzoek naar een winkel met testzadels in de regio Gouda.

Danny

scott_marmotte
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 16 feb 2007 21:44

scott_marmotte 06 jul 2011 12:54

Een zadel is heel persoonlijk maar ik ken meerdere mensen die (net als ik) overgestapt zijn op een Specialized Toupe 143 en zeer tevreden zijn...echt heel comfortabel!
Wellicht het proberen waard?

reverb
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jun 2010 14:34
Locatie: Groningen

reverb 06 jul 2011 19:25

Idd Specialized maakt geweldige zadels! Het mooie is dat ze deze ook aanbieden in drie verschillende breedte maten. Zelf heb ik ook twee zadels getest , omdat mijn zadel mij niet beviel. De Fizik Arione en een Specialized Romin pro. Het is de Romin geworden. Absolute verbetering tov. mijn andere zadel. Romin pro heeft dacht ik zo te zien dezelfde vorm als de Toupe. Qua prijs is ie wel iets duurder. Komt mede door de titanium rails.

@scot marmotte: die 143 is een breedtemaat, hoort niet bij het type :D

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 06 jul 2011 23:56

Als je een Trek fiets hebt zit er een Bontrager zadel op en ook die heb je in verschillende breedte maten. Als je je fiets bij een goede fm hebt gekocht dan kun je ook terug gaan en hem het probleem voorleggen. Beetje fm zal zeker een ander zadel voor je monteren om uit te proberen.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 07 jul 2011 00:43

Als je naar mijn idee het zadel met de punt te ver naar beneden zet steun je op het midden of iets op de "achterkant" van je zitbotjes, zeker indien je je handen in het merendeel boven op het stuur houd.
Zadel zodanig afstellen dat je gewicht ook iets meer gedragen wordt op de voorkant van je zitbotjes.
Althans, dit heeft mij geholpen.
Mijn zadel stond horizontaal maar heb het met de punt een beetje naar beneden gekanteld (nauwelijks zichtbaar maar duidelijk meetbaar met een lat of waterpas) omdat ik te veel op mijn bilnaad zat in de beugels.
Beetje experimenteren met de zadelkanteling voordat je besluit om naar een ander zadel te kijken.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

woonwerk
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2009 21:54

woonwerk 07 jul 2011 09:43

Hier nog een zeer tevreden gebruiker van de Specialized Romin (143 mm versie). Na jaren van min of meer rommelen met allerlei zadels nu eindelijk een zadel dat ik tijdens het fietsen vergeet. Echt super.

DannyM
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 jun 2011 08:51

DannyM 07 jul 2011 09:53

Dank voor de vele reacties!!

Ik ben terug gegaan naar de fm en die adviseerde me eerst is te kijken naar een betere broek. Ik heb de broek gekregen maar dat schijnt er een te zijn die voor 20 euro te verkrijgen is(Uiteraard wel blij met het cadeau!)

Wat zijn de kansen dat het aan de broek ligt en niet aan het zadel? Zal ik gewoon maar een goede broek kopen en eerst proberen op het huidige zadel?

Dank voor de reacties weer.

Danny

db87
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Heerenveen

db87 07 jul 2011 11:01

Een betere fietsbroek zal wel iets helpen maar ik denk dat de problemen daarmee niet verholpen zal zijn.
Zeker omdat je klachten hebt bij relatief korte afstanden. Wellicht dat een betere fietsbroek net voldoende verbetering brengt voor afstanden van 30km maar als je een keer 60km fietst heb je waarschijnlijk meer last dan je nu hebt...

Maar je fietst pas twee weken, verwacht ook dat de klachten zullen afnemen naarmate je meer zitvlees kweekt.

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 07 jul 2011 13:41

Een echt slechte broek kan klachten wel verergeren. Ik heb een topzadel maar met mijn laatste nieuwe broek kan ik nog geen 10 minuten fietsen omdat de zeem gewoon op de verkeerde plekken juist wel of juist geen padding heeft. Het is volgens mij het beste om in ieder geval niet met een fietsbroek een eerste zadelselectie in de winkel te maken, dan voel je veel beter of het zadel wel past. Trek dan uiteraard wel een soepele dunne broek aan met dunne naden.

Plaats reactie