Heb een oude MTB aangeschaft om voor de strandraces te kunnen gebruiken. Dan hoef ik mijn zondagse MTB niet te wagen aan al dat zout, vaste vork en v-brakes, dus dat kan ook niet kapot. Bovendien wel leuk om weer eens wat in elkaar te pielen.
De vraag is nu: de versnelling is 3x7. Stel nu dat ik er een 9 speed versnelling van wil bakken. Dan moet ik een nieuwe cassette, achterderailleur en shifter voor aanschaffen. Maar gaat dat werken met mijn crankset. Officieel zal het wellicht niet maar vaak valt het in de praktijk mee.
Graag jullie kundig advies hierover.
Sleuteladvies 3x7 naar 3x9
Ook officieel kan dat wel, hangt helemaal af van type crankset. Sommige cranks hebben wat dikkere tanden en dan loopt de dunne ketting niet echt lekker. Als het voor het strand is, koop je toch een crankstel met JIS vierkant, voor 35 euro alles bij elkaar, ben je klaar. De achterderailleur zou ik pas kopen nadat je eerst de oude heb geprobeerd. Grote kans dat die het allemaal schakelt. De cassette zal dus niet passen, althans niet alle 9, wel als je 2 buitenste kransjes weglaat en een sluitkrans van 13t en een sluitmoer van 12t gebruikt. Dan heb je dus.... juist: 8v met 9v spacing. Eigen ervaring. Vondst van Sheldon Brown. Dit onder voorwaarde dat je inderdaad een cassette met kransjes hebt, en geen freewheel met tandwielen.
Dank voor je advies. MTB sleutelen is nieuw voor me, een racefiets kan ik inmiddels aardig aan.
Aha. De shifter gaat me de kop niet niet kosten. Als ik er wel 9 speed van wil maken, met echt 9 kransjes, dan heb ik zeker een nieuw wiel nodig? Nou zijn de wielen niet super dus wellicht dat ik een 2-hands setje kan scoren. Als ik dat zou doen, trekt die achterderrie het dan nog steeds?
En die crankset die jij bedoelt, heb je een linkje oid, dan kan ik zien wat voor ding dat is (JIS ken ik niet).
Aha. De shifter gaat me de kop niet niet kosten. Als ik er wel 9 speed van wil maken, met echt 9 kransjes, dan heb ik zeker een nieuw wiel nodig? Nou zijn de wielen niet super dus wellicht dat ik een 2-hands setje kan scoren. Als ik dat zou doen, trekt die achterderrie het dan nog steeds?
En die crankset die jij bedoelt, heb je een linkje oid, dan kan ik zien wat voor ding dat is (JIS ken ik niet).
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
JIS is geen merk! Japan Industry Standard is de definitie voor de vierkante trapassen van Shimano en vele anderen, maar niet Campa (ISO). Voor 9v heb je inderdaad een nieuw achterwiel nodig. De achterderailleur moet je gewoon proberen, voor je wat nieuws koopt. Een oude Acera voor 7v, doet nu al jaren dienst op een racefiets met 9v.
succes!
succes!
-
- Forum-lid
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 21 jul 2008 11:40
Monteer dan 8speed, als je perse meer versnellingen wilt. Die ketting is even breed als de 7speed dus kan je je crankstel laten zitten. Bovendien gaan 8speed kettingen meestal langer mee dan 9speed en zijn de cassettes veel goedkoper. Van beiden verslijt je wel een setje op een strandfiets.