Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Afgesneden en schade maar geen getuigen, wat nu?

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 12 jul 2011 10:48

Beste menschen,

Nu ben ik afgelopen zondagochtend door een automobilist moedwillig afgesneden. Ik reed in de buurt van Herni-Chappelle in een afdaling naar beneden. Achter me zat een auto en aan het motergeluid kon je horen dat ie haast had. Ik liet me niet opjutten en bleef rustig maar netjes aan de kant rijden van het toch al smalle weggetje. Halverwege de afdaling zat er een flauwe bocht naar rechts, dit was het moment voor de beste automobilist om te toeteren, me in te halen en me dan in de bocht maar af te snijden. De enige optie die ik had was de berm. Met 'n kilometertje of 55 schoot ik de berm in en werd op enig moment door iets (kei) weer terug geworpen op het asfalt. Na te zijn opgekrabbeld - van de spectaculaire koprol met driedubbele rietberger en schroef - en rustig naar huis te zijn gepeddeld kwam ik tot de ontdekking dat ik eigenlijk toch wel wat schade heb. Buiten de flinke kneuzingen en grote schaafwonden een lijstje met materiaalschade:

- slag in voorwiel (Campa Vento)
- veel speling in achterwiel (Campa Vento)
- shifter (campo 10 speed) werkt niet meer naar behoren
- achter derrie zwaar gehavend (Campa veloce 10 sp)
- zadel kapot
- shirtje volledig open gescheurd (Rapha > dus best prijzig)
- Trapper zwaar gehavend (look keo classic)

Ik denk alles bij elkaar toch zo'n 650 euro aan kapotte spullen.

Maar ja... er zijn geen getuigen en de automobilist gaf een spuit gas en is met de noorderzon vertrokken. Ik heb geen kenteken, ik heb geen merk, ik weet zelf niet eens wat de kleur van de auto was. Daar was ik op dat moment nou net ff niet mee bezig. Heeft iemand van jullie ervaring met hoe of wat ik nu moet doen en of dat ik de geleden schade bij m'n verzekering kan indienen?

Alvast dank!
Voor de mooiste fiets-blog:
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 jul 2011 11:06

Je moet in ieder geval aangifte doen bij de politie. De dader zullen ze niet vinden, maar je krijgt geen cent van een verzekering als er geen aangifte is gedaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 jul 2011 11:07

Onder welke verzekering wil je dit claimen?

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 12 jul 2011 11:47

havana schreef:Onder welke verzekering wil je dit claimen?
Ook dat is me een vraag...
WA? Reisverzekering? Inboedel?
Weet ik het. Misschien moet ik er maar eens een telefoontje met m'n verzekeringsagent aan wagen.

Ik stelde de vraag ook met name omdat er wellicht mensen zijn die een zelfde soort situatie hebben gehad en me kunnen vertellen hoe ik het best kan handelen. Dit; voordat ik iets in gang ga zetten wat niks oplevert of zelfs een averechts effect gaat hebben?
http://www.pokergraphics.com/koersvandedag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Berrie50
Forum-lid

Berrie50 12 jul 2011 12:04

Ik heb ook zoiets meegemaakt, maar de auto stopte netjes en de schade is afgewerkt met zijn verzekering.
Ik ben toch bang dat je geen poot hebt om op te staan.
Wel spijtig voor jou.
Ik zou toch eens bij je eigen verzekering te rade gaan.
Succes.

-eric-
Forum-lid

-eric- 12 jul 2011 12:14

In Nederland heeft men een waarborgfonds die uitkeert bij schade als de veroorzaker doorrijdt. Ik weet niet of er iets vergelijkbaars is in Belgie. Maar los daarvan, zelfs al zou dat er wel zijn dan is het de vraag of ze in dit geval zouden uitkeren omdat er in het geheel geen getuigen zijn...

Sterkte, het lijkt me moeilijk om na een dergelijk ongeval vertrouwen in de mede-weggebruikers te houden...
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

dapoker
Forum-lid

Gebruikersavatar dapoker 12 jul 2011 12:35

-eric- schreef:Sterkte, het lijkt me moeilijk om na een dergelijk ongeval vertrouwen in de mede-weggebruikers te houden...
Ach... dat valt wel mee.
Niet iedereen is gelukkig een totale malloot die zo nodig mede-weggebruikers moet afsnijden.

Net even de verzekeringsagent gebeld en zij zeiden eigenlijk dat aangifte doen totaal niet noodzakelijk is omdat er toch geen getuigen zijn.
Verder zal het een moeilijk verhaal worden vrees ik. Gelukkig heb ik nog foto's gemaakt van alle schade en ook heb ik nog van alles bonnetjes zodat ik een onderbouwde case kan schrijven.

Voor wie nog tips heeft... ik hou me warm aanbevolen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 jul 2011 12:39

WA verzekering is voor schade die jij hebt toegebracht aan derden. Dus feitelijk zou de schade aan jouw fiets moeten worden betaald door de veroorzaker.

Inboedel valt uiteraard af. Reisverzekering kan alleen indien je met vakantie was.

De enige verzekering die wellicht uitkeert is een ongevallenverzekering maar die hebben de meeste mensen niet.

faxe
Forum-lid

faxe 12 jul 2011 13:17

Zou in ieder geval aangifte doen bij de politie. Dit is een vereiste om eventueel succesvol een claim in te kunnen dienen bij het waarborgfonds. Kans op een succesvolle verhaalsactie bij het waarborgfonds is niet erg groot maar je kunt het altijd proberen. Verder is het verstandig om indien mogelijk een poging te doen om te achterhalen wat de identiteit is geweest van bestuurder. Waarborgfonds kent in ieder geval een eigen risico van ik dacht € 250. Meer info over het waarborgfonds kun je hier vinden.

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 12 jul 2011 14:54

Vrees dat dit heel moeilijk wordt zonder getuigen. Je moet namelijk bewijs leveren dat dit door een motorvoertuig is veroorzaakt, anders kan iedereen z'n door zichzelf veroorzaakte schade wel gaan verhalen op het fonds. Eén getuige in de vorm van het slachtoffer zelf is dus niet voldoende. Proberen kun je het altijd, maar reken maar nergens op.

Dit zijn echt rot situaties waar je zelf niets aan kunt doen. Gelukkig ben je er zelf nog redelijk goed vanaf gekomen.

roy73
Forum-lid

roy73 13 jul 2011 19:29

Niet toevallig lid van de NTFU, dan ben je er standaard voor verzekerd tot € 1000, -
Specialized Tarmac Sworks SL4, Specialized Sworks ht, Project 346 Basman en een opoefiets.....

Twitter Facebook

Plaats reactie