Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Focus fiets verbeteren

dannique14
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 14 apr 2011 22:01

dannique14 01 jun 2011 10:58

Dag mensen,
Een paar weken geleden heb ik een Focus Variado 3.0 gekocht.
Nu vraag ik mij af wat kan ik het best aan de fiets veranderen? Ik ken
namelijk veel onderdelen niet zoals het zadel en stuur van concept. Wat kan ik het best veranderen?

Specificaties:
Frame: Variado 3.0 Double butted alloy frame
Voorvork: Focus carbon
Gewicht totale fiets 9.3 KG
Derailleur: Shimano Tiagra
Shifter: Shimano Tiagra
Crank: Shimano Tiagra 27v Triplo 52/39/30 rear 11/25
Stuur: Concept SL
Stuurpen: Black comp
Zadel: Concept EX
Zadelpen: Concept SL
Remmen: Shimano Tiaga
Wielen voor/achter: Concept SL naven met Rody stylish velgen
Banden: Continental grand prix

http://www.focus-bikes.com/nl/nl/bikes/ ... -30-4.html

Gebruikersavatar
deijn
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2008 00:24

Gebruikersavatar deijn 01 jun 2011 11:19

Als je nu al aan veranderingen denkt, had je dan niet beter de 1.0 kunnen kopen?
Alles wat je nu gaat vervangen gaat je warschijnlijk meer geld kosten dan dat een duurder model je gekost zou hebben.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 01 jun 2011 11:52

Waarom wil je veranderingen?
Wat is het doel van de veranderingen? Zonder dat te weten is het een beetje lastig adviseren. En waarom iets veranderen als je merknaam van een onderdeel niet kent? Ik vind dat nogal een vage reden. Zoiets van: "nog nooit van Lightweight wielen gehoord, dus vervang ik ze maar door Shimano wielen want dat merk ken ik tenminste".
Live fast; die young. mijn blog

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 01 jun 2011 12:29

De gemonteerde stuur en stuurpen, zadel en zadelpen zijn allemaal vrij eenvoudige eigen merk onderdelen (ofwel dezelfde als 'eigen' merken van andere fabrikanten). Op die onderdelen valt weinig te verbeteren. Het kan allemaal iets lichter, maar het is marginaal (tenzij je voor optische verbetering wilt gaan). Waar je duidelijk iets kunt winnen qua gewicht en rijgedrag zijn de wielen. De Rody wielset is schat ik loeizwaar. Als je ergens 3 a 400 euro hebt liggen, kun je een mooie middenklasse wielset scoren.

Persoonlijk zou ik ook niets aan de groep doen. Gewoon mee rijden. Als het versleten is kun je er alsnog voor kiezen om er een 105 groep op te (laten) zetten.

Plaats reactie