Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

SIDI schoenen - pijnlijke voeten

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 30 jun 2011 21:16

Ik rij al een paar jaar met Shimano R099 schoenen. Bij Shimano val ik echter net tussen 2 maten in (46 en 47). Gevolg is dat mijn oude schoenen in mt. 46 OK zijn voor zover ik er zonder sokken in rij, wat ik in de zomer ook altijd doe (ook voor langere ritten geen probleem).

Nu was ik op zoek naar een nieuw paar fietsschoenen (om ook met sokken te dragen) en ben ik na een uitgebreide pasbeurt beland bij een paar SIDI's - model 'Logo' in maat 47. Tijdens het fietsen heb ik echter steeds last van een nijpend gevoel aan de buitenste rand van en halverwege mijn beide voeten. De ene keer doet dit zich voor na 1,5u, een andere keer pas na 2,5u. Feit is dat het direct na het fietsen pijnlijk blijft bij gewoon rondstappen (in gewone schoenen of slippers). Afgelopen dinsdag heb ik 3,5u in de Vlaamse Ardennen gefietst en het was na nog geen 2u weer van dat (ik moest wel doorfietsen om terug bij de wagen te geraken). Het resultaat is dat ik het vandaag nog steeds voel in mijn voeten (wel niet echt pijnlijk) en in mijn linker onderbeen een soort 'uitstraling' ervaar (vooral bij stilzitten).

De velcro's zijn allesbehalve strak aangespannen, dus daar kan de oorzaak m.i. niet liggen.

Heeft iemand hier ervaring mee? En eventueel een oplossing?
Zou de oorzaak kunnen liggen in het feit dat de schoenplaatjes mogelijks te veel naar achter staan waardoor er druk wordt uitgeoefend op het midden van de voet i.p.v. op de bal van de voet?


Alvast bedankt voor de reacties
Frederik

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 jun 2011 21:55

Afgelopen dinsdag was 't erg warm. Als het heel warm is gaan je voeten uitzetten. Sidi's zijn behoorlijk smal en als je voeten dan net wat te breed zijn dan krijg je als het warm is zere voeten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 30 jun 2011 22:06

Afgelopen dinsdag was het idd. heel warm, maar ook bij frissere temperaturen doet dit zich voor. En ik heb nooit het gevoel dat mijn schoenen knellen.

tinn
Forum-lid
Berichten: 983
Lid geworden op: 01 aug 2006 15:51

tinn 01 jul 2011 14:04

Ik ben sinds kort in bezit van nieuwe Sidi Genius 5-Pro Road maat 45 (paar weken terug gekocht bij Bike2Build voor 130 eu). Tijdens het fietsen een lichte druk op de buitenste rand van mijn voet. Na afloop van het fietsen bij lopen in gewone schoenen/slipper pijnlijke buitenste rand als je de voet even te schuin neerzet.
Mijn analyse: de schoen is te smal is voor mijn voet (of mijn voet te breed voor de schoen :-)).
Conclusie: Schoenen gaan in de verkoop (Liefhebbers? 100 eu ex verzenden) en ik ga op zoek naar een paar schoenen met betere pasvorm.
Leef! Fiets!

zaaf
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 18 mei 2006 18:12

zaaf 01 jul 2011 15:24

Volgens mij is dit een meer voorkomend probleem bij sidi's, heeft idd te maken met breedte (smalte in dit geval) van de leest maar meer nog met de kwaliteit van de binnenzool, die is gewoon veel te hard (goedkoop plastic). De rand daarvan drukt in je voet en dat doet pijn. Een andere binnenzool wil al veel helpen (en goedkoper dan nwe schoenen).

trujillo
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 jun 2010 16:50
Locatie: Lier - BE

trujillo 01 jul 2011 15:42

Net nieuwe schoenen gekocht. Shimano, Sidi en Specialized gepast. Sidi was voor mij te smal. Ik heb blijkbaar een brede voet en in mijn geval zat de Specialized (Pro Road) het beste. Zoals amclassic-fan al zei: Sidi's zijn behoorlijk smal.

Gebruikersavatar
nijb_jan
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 okt 2008 00:03
Locatie: Veenwouden

Gebruikersavatar nijb_jan 03 jul 2011 01:02

Ik had een soortgelijk probleem met mijn Sidi's (altijd tintelende voeten na 3 kwartier, onder de 10 graden steenkoude voeten oftewel afgekneld, met als bron buitenkant voorvoet, en dat terwijl de schoen halflos zit). De schoenen zelf sluiten prachtig aan rondom dus pasvorm is prima. Ik heb een stel Specialized binnenzooltjes geplaatst en het probleem is over. Of het nu de dikkere binnenzool is of de betere ondersteuning; het probleem is opgelost en de Sidi's mogen blijven.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 03 jul 2011 11:59

Ik heb sinds een aantal jaren Sidi Zeta schoenen en die zitten als gegoten. Geen dure schoen maar voor mijn voeten prima! Mijn vorige schoenen, Gaerne, zaten bij het passen goed maar na verloop van tijd kreeg ik tijdens het fietsen pijnlijke voeten en zelfs werd mijn linkervoet soms gevoelloos. Het ligt dus vnl aan de voeten en niet iedere fabrikant hanteert nu eenmaal dezelfde passing.
Nu meende ik te weten dat Sidi ook schoenen in grotere breedte maakt. Iets van " Zeta mega" of iets dergelijks.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 03 jul 2011 13:31

Het is niet alleen dat sidi smalle schoenen heeft, in vergelijk met Shimano loopt de zool, bij de neus redelijk hoog, dus de bocht in de zool is groot. Niet elke voet kan dat hebben.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
kiekerjan
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jul 2011 10:45
Locatie: 's-Hertogenbosch

Gebruikersavatar kiekerjan 10 jul 2011 11:07

trujillo schreef: .... . Ik heb blijkbaar een brede voet en in mijn geval zat de Specialized (Pro Road) het beste. .....
MTB vriend van is 100% scott-freak, maar rijdt al jaren met Specialized schoenen omdat hij naar eigen zeggen een brede voet heeft en niet kon wennen aan zijn oude Sidi's. Heb zelf later ook S-Works MBT schoenen gekocht (in de sale), maar heb voor de race ook Sidi's. Alleen de opvolgers hiervan worden ook zeker Specialized schoenen met het boa veter systeem. Voor mijn gevoel verdeelt dat beter de druk over de voeten bij de nu vaak korte MTB tochten. Dus verwacht daar ook positieve resultaten van bij lange cyclo's in de zomer warmte.

woonwerk
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2009 21:54

woonwerk 15 jul 2011 09:23

Ik heb sinds kort Specialized S-works schoenen, daarvoor Sidi's. Wat een fantastische schoen is die S-works, zit als gegoten en dat BOA vetersysteem werkt echt zeer goed, ik hoop dat het ook een beetje duurzaam is. Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom Sidi hun schoenen zo smal maakt. Leuk voor Italianen van Pantani formaat, minder leuk voor Noord Europeanen...........

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 15 jul 2011 18:49

Sidi schoenen, veel te duur voor hetgeen ze bieden. Binnenzooltjes van belabberde kaliteit, veel te dun en uiteraard een smalle leest. Maarja iedereen heeft Sidi schoenen dus zal het wel goed zijn want het is italiaans en dus émozione. Voor de gemiddelde europeaan zijn ze te smal. Wanneer je een brede voet hebt neem dan een specialized, northwave of een shimano schoen, ook nike had een wat bredere leest, alleen zijn deze niet meer te krijgen.
Ik spreek uit ervaring, heb van alle merken een paar schoenen, ik heb een brede voet.

Plaats reactie