Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 23 apr 2011 19:34

Na een triple double en een compact lang getest te hebben en eigenlijk geen enkele goede oplossing voor mij te hebben gevonden. Heb ik toch maar besloten om een compact er op te zetten.
Compact:
50 krijg ik goed rond op het vlakke als ik alleen fiets. Een 39 was altijd een beetje te klein en de 52 te groot om lekker te rijden. Een 34 gebruik ik op het vlakke helemaal niet. Ook niet voor hoge rpm trainingen.
2 jaar geleden heb ik ook een compact gehad maar toen kon ik er helemaal niet mee fietsen 34 te licht en 50 te zwaar. Na een beetje training lukt het nu goed.
Een triple:
vond ik heel lastig rijden doordat je niet de hele cassette kan gebruiken omdat je dan het bijvoorbeeld tegen het buitenblad aan komt als je te schuin rijdt. Het ziet er naar mijn mening ook niet zo mooi uit.
Double:
Is voor mij een te zwaar verzet. 52 Is op het vlakke te zwaar en 39 is in Limburg al te zwaar na 100 km. Ik had er zelfs een aparte compact bij voor in de bergen.

Een vraag: hoe kun je je binnen blad wisselen in 2 minuten? Ik moet er toch echt de hele crank af draaien want de sleutel kan niet in de bladbouten als de crank gemonteerd zit.

misternochain
Forum-lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 dec 2008 16:33

misternochain 26 apr 2011 01:27

Vraagje aan de compact-rijders:

Ik rij nu met een triple en dan zit ik het meest op 39*15, als ik dat vergelijk met een compact zit je daar op 34*13. Als je een cassette hebt die begint met een 11 is het toch te doen om op je 3e kroontje te rijden?
Hier in de buurt liggen wel wat klimmetjes tot 20%, uiteraard maar een paar honderd meter maar als het licht al wat uit is gooi je hem toch al rap op de 30. Dus het zou wel fijn zijn dat ik toch opnieuw zo klein kan rijden.
Stevens SLC Team Ultegra SL

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 16 mei 2011 00:27

Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal. Maar je kunt ook met 50/19 of 50/19 bijna het zelfde bereiken. Dan slijt je ketting ook wat minder. omdat hij over meerdere tanden gaat. Scheve ketting lijn is naar mijn mening een beetje een overdreven iets. Ervan uitgaande dat het midden van de 2 bladen voor in het midden van de 10 achter staat.

gjlp
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 apr 2009 21:07

gjlp 23 mei 2011 14:04

Na het doorlezen van dit topic heb ik voor mezelf een conclusie getrokken. Ik heb mijn nieuwe frame binnen en was van plan deze af te gaan monteren met een compact (ik kom van een triple 50/39/30 12-27).

Ik rijd sinds dit seizoen bij een club en doe daar ook mee aan de clubcompetities en ga volgend seizoen een sportklasselicentie aanvragen. Verder toer ik vrij regelmatig (regio den haag/zuid holland)

Nu kan ik mijn nieuwe fiets afmonteren met een dubbel en mijn oude fiets met triple bewaren voor de zeldzame keren dat ik ga klimmen of monteer een compact met een 39 en bewaar de 34 voor de klimtochtjes. Wel heb ik soms het gevoel als ik clubwedstrijdjes rijd tekort kom aan de 50/12 voor sprints..

Wellicht zijn hier al veel antwoorden op gegeven maar misschien kan iemand mij een passend advies geven :)

edit: En wat zou op mijn situatie een goede cassette zijn voor evt de 50/39-34 combi? Of beter voor de 39 en 34 aparte cassettes aanschaffen?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2456
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 24 mei 2011 15:37

gjlp schreef:Na het doorlezen van dit topic heb ik voor mezelf een conclusie getrokken. Ik heb mijn nieuwe frame binnen en was van plan deze af te gaan monteren met een compact (ik kom van een triple 50/39/30 12-27).

Ik rijd sinds dit seizoen bij een club en doe daar ook mee aan de clubcompetities en ga volgend seizoen een sportklasselicentie aanvragen. Verder toer ik vrij regelmatig (regio den haag/zuid holland)

Nu kan ik mijn nieuwe fiets afmonteren met een dubbel en mijn oude fiets met triple bewaren voor de zeldzame keren dat ik ga klimmen of monteer een compact met een 39 en bewaar de 34 voor de klimtochtjes. Wel heb ik soms het gevoel als ik clubwedstrijdjes rijd tekort kom aan de 50/12 voor sprints..

Wellicht zijn hier al veel antwoorden op gegeven maar misschien kan iemand mij een passend advies geven :)

edit: En wat zou op mijn situatie een goede cassette zijn voor evt de 50/39-34 combi? Of beter voor de 39 en 34 aparte cassettes aanschaffen?


Ik rijd ook clubcompetitie met een compact en gebruik de volgende 3 settings:

1. Polder en wedstrijden > voor 39/50 + achter een 11-23 (12-23 is een optie als je een mindere sprinter bent)

2. Limburg en Ardennen > voor 34/50 + achter een 12-25

3. Alpen > voor 34/50 + achter een 11-28

Ik ben geen geweldige klimmer, een goede klimmer kan in de Alpen ook wel uit met 12-27.

't Is maar een richtlijn, iedereen moet het zelf proberen en ondervinden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
rico8
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 27 jan 2009 21:09
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar rico8 12 jul 2011 14:10

"Kan je trouwens makkelijk die 34 weer veranderen voor een 39 ?"

5 bladboutjes losdraaien, blad van de crank schuiven, 39'er erop schuiven, 5 bladboutjes vastdraaien, 5 minuutjes werk.
De voldoening duurt langer dan de pijn...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12985
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jul 2011 10:56

Als je toch aan het sleutelen gaat dan zou ik aanraden een 42 voorblad te monteren voor het vlakke.
helemaal waar, echter past het niet op elke fiets. Op mijn cube litening is niet genoeg ruimte bij de achterbrug om een 42 te plaatsen een 39T is echt het maximum als binnenblad.

Als het past zou ik het zeker doen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27753
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jul 2011 11:23

Een 39 is ook groot zat mits de souplesse maar goed is.
Laatst gewijzigd door havana op 15 jul 2011 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12985
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jul 2011 18:33

mwa, ik gebruik nu nooit de 19, 21, en 23 op het vlakke en ik kan me niet voorstellen iemand wel, want dan rijd je net 20km/h.

Met een 42 zou ik de 19 wel gebruiken en net wat langer kunnen doorrijden op het kleine blad zodat de ketting lijn op het grote blad daarna beter is.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 14 jul 2011 18:41

wasbeer2006 schreef:mwa, ik gebruik nu nooit de 19, 21, en 23 op het vlakke en ik kan me niet voorstellen iemand wel, want dan rijd je net 20km/h.
20km/u? Hoe laag is jouw cadans wel niet? Misschien wat souplesse trainen?

woonwerk
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2009 21:54

woonwerk 15 jul 2011 11:40

Op de 21 rij je met een cadans van 90 21 km/h, klopt dus aardig. Niet iedereen rijdt met een cadans van 120. Overigens lijkt het erop dat tegenwoordig een hoge cadans geen keuze is maar een soort van waarde oordeel, hoe hoger hoe beter. Heb je wel eens naar oude filmpjes van Merckx, Hinault, Figon, etc... gekeken ? Die gingen echt wel hard.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12985
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 18 jul 2011 14:26

wasbeer2006 schreef:
mwa, ik gebruik nu nooit de 19, 21, en 23 op het vlakke en ik kan me niet voorstellen iemand wel, want dan rijd je net 20km/h.

20km/u? Hoe laag is jouw cadans wel niet? Misschien wat souplesse trainen
Die 20 is misschien wat overdreven, maar dan nog ik rijd echt nooit de 23 of 21 en de 19 ook nooit op mijn 39t

Mijn cadans is best hoog alleen niet als ik een hartslag van 110 rijd. Nu ben ik echt niet zo'n bijzondere fietsers, maar ook al heb je een jaar in een kartonnen doos gezeten kan ik me niet voorstellen dat er iemand hier 39/21 rijd (in het vlakke nederland).

Hoe hoger mijn vermogen hoe hoger de cadans
Gisteren voluit windmee 112rpm 50/13 (komt ook omdat ik de 12 dan gewoon niet rond krijg). Bij normale inspanning zo rond de 100rpm

Maar 112rpm op 39/21, dat is net zoiets als met een auto 50 in z'n 1 blijven rijden.

Plaats reactie