Hallo,
Ik ga dit jaar weer fietsen in de bergen. Nu ben ik opzoek naar een nieuwe (klim) cassette en vond een 16-27. Alleen hier staat bij: "Dit artikel is niet geschikt voor freewheelbodies, die alleen met Shimano 10-speed compatibel zijn." Ik heb wat rond gegoogled maar kwam er niet echt uit wat dit nou precies betekend. ik heb een Shimano Ultegra 10 speed. Zou iemand mij kunnen uitleggen wat dit betekend en of dit wel of niet geschikt is voor mij fiets?
Cassette
Een paar jaar geleden maakte Shimano cassettebody's die alleen voor tien speed geschikt zijn. Tien speed is namelijk iets smaller dan 9 speed. Nu zijn ze compatible met beide en heb je doorgaans een opvulringetje nodig om je 10 speed cassette te plaatsen. Daar heeft het mee te maken. Een cassette die met een 16 begint is trouwens heel apart. Jeugdrenner?
Nee ik was eigenlijk opzoek naar een 28. Alleen bij bijna allen die ik vind het tandwieltje ervoor een 24 en dat vind ik een groot verschil. Dus vond ik deze met een heel mooi verloop voor in de bergen (16-17-18-19-20-21-22-23-25-27)
Ik heb een Ultegra 6700
Ik heb een Ultegra 6700
Met een 16 aan het begin heb je denk ik wel kans dat je ketting/kransje de achtervork raakt..?
-
- Forum-lid
16 aan het begin is zeker geen probleem als je een 8/9 speed body hebt, dan plaats je normaal gesproken een 1 mm spacer als je een 10 speed cassette plaats maar niet bij de nieuwelingen cassette.
Als nieuweling weet ik zelf hoe het zit, even een foto ter verduidelijking:
Als nieuweling weet ik zelf hoe het zit, even een foto ter verduidelijking:
CANNONDALE SuperSix EVO sram red