Beginner
Hallo fietsfanaten,
Hierbij zal ik me eerst even voorstellen.
Een jongen van 16 jaartjes oud woon in het Rivierengebied (mooie dijken )
Als fiets heb ik een oude Colnago super (daar heeft mijn stiefpa vroeger wedstrijden op gereden)
Nu heb ik een aantal vragen:
- Ben ik niet te zwaar?? (1,85m +/- 83kg)
- En hoe kan ik het beste mijn conditie opbouwen?
Ik heb een paar maanden terug een aantal weken achter elkaar aardig gefietst (een aantal keer 40+ km in de week)
En 3 weken terug heb ik nog een ritje van 65km gemaakt (zonder problemen met een gemiddelde snelheid van 28 km/h)
Maar nu fietste ik vandaag van mijn vaders huis naar mijn moeder (ong. 14km en bij thuiskomst was ik al moe ((onderweg ook al) Ook kreeg ik een rare smaak in mijn mond... wat kan dit geweest zijn??
Heb verder totaal geen ambitie om koersen te gaan rijden ofzo, maar ik wil gewoon mijn conditie opbouwen en lekker genieten van het fietsen.
Ik hoop dat jullie me willen helpen!
Hierbij zal ik me eerst even voorstellen.
Een jongen van 16 jaartjes oud woon in het Rivierengebied (mooie dijken )
Als fiets heb ik een oude Colnago super (daar heeft mijn stiefpa vroeger wedstrijden op gereden)
Nu heb ik een aantal vragen:
- Ben ik niet te zwaar?? (1,85m +/- 83kg)
Ik heb een paar maanden terug een aantal weken achter elkaar aardig gefietst (een aantal keer 40+ km in de week)
En 3 weken terug heb ik nog een ritje van 65km gemaakt (zonder problemen met een gemiddelde snelheid van 28 km/h)
Maar nu fietste ik vandaag van mijn vaders huis naar mijn moeder (ong. 14km en bij thuiskomst was ik al moe ((onderweg ook al) Ook kreeg ik een rare smaak in mijn mond... wat kan dit geweest zijn??
Heb verder totaal geen ambitie om koersen te gaan rijden ofzo, maar ik wil gewoon mijn conditie opbouwen en lekker genieten van het fietsen.
Ik hoop dat jullie me willen helpen!
- plantagenet
- Forum-lid
Welkom Monkeyboy op het forum!Monkeyboy schreef: - Ben ik niet te zwaar?? (1,85m +/- 83kg)
Te zwaar? Absoluut niet. Elke fiets moet jouw gewicht kunnen dragen. Bovendien zul je misschien lichter worden als je regelmatig gaat fietsen.
Conditie opbouwen kan op verschillende manieren. Gewoon regelmatig fietsen zoals je zelf al schrijft is prima, bv 2x per week.
Omdat fietsen een duursport is, zijn lange rittten van belang, waarbij je ervoor zorgt dat je rustig fietst en niet steeds buiten adem bent (je moet als het ware tijdens het fietsen nog een gesprek kunnen voeren)
Daarnaast kun je ter afwisseling stukken met meer inspanning gaan fietsen, zodat je hartslag omhoog gaat.
Maar het belangrijkste is toch: kilometers maken.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Gewoon lekker op gevoel gaan fietsen.. Niet teveel op je teller of hartslag op het begin. Het moet wel leuk blijven en je beetje luisteren naar je lichaam is ook wel fijn.
Freude am Fahren
Giant TCR 1 '11
Giant TCR 1 '11
- plantagenet
- Forum-lid
Als je net begint is 40 km prima, maar je zult zelf merken dat je die 40 km steeds makkelijker gaat rijden en dat je dan best uit kan bouwen tot 60-80-100 km of nog meer. Zoals bmwpower zegt, gewoon beginnen op je gevoel en luisteren naar je lichaam.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Dankjulliewel voor de reacties!!
Toen ik een tijd terug bezig was met fietsen, trapte ik die 40km met gemak weg. Morgen maar weer ff fietsen (mits het weer is)
En naar de mp3 speler (met 1 oor hoor )plantagenet schreef:Als je net begint is 40 km prima, maar je zult zelf merken dat je die 40 km steeds makkelijker gaat rijden en dat je dan best uit kan bouwen tot 60-80-100 km of nog meer. Zoals bmwpower zegt, gewoon beginnen op je gevoel en luisteren naar je lichaam.
Toen ik een tijd terug bezig was met fietsen, trapte ik die 40km met gemak weg. Morgen maar weer ff fietsen (mits het weer is)
Ik hoop ook op droog weer morgen, wil morgenvroeg rondje maken..
Kilometers wegfietsen is opzich goed te doen inderdaad, zit zelf alleen met m'n rug en zadelpijn waar ik aan moest wennen, maar ik merk dat dat ook steeds beter gaat!
Welke rare smaak?
Kilometers wegfietsen is opzich goed te doen inderdaad, zit zelf alleen met m'n rug en zadelpijn waar ik aan moest wennen, maar ik merk dat dat ook steeds beter gaat!
Welke rare smaak?
Freude am Fahren
Giant TCR 1 '11
Giant TCR 1 '11
Het leek wel een ijzersmaakbmwpower schreef:Ik hoop ook op droog weer morgen, wil morgenvroeg rondje maken..
Welke rare smaak?
-
- Forum-lid
Monkeyboy schreef:Het leek wel een ijzersmaakbmwpower schreef:Ik hoop ook op droog weer morgen, wil morgenvroeg rondje maken..
Welke rare smaak?
dan hing je waarschijnlijk met je tong op het stuur
Whahaha geweldig!basterhorst1 schreef:Monkeyboy schreef:Het leek wel een ijzersmaakbmwpower schreef:Ik hoop ook op droog weer morgen, wil morgenvroeg rondje maken..
Welke rare smaak?
dan hing je waarschijnlijk met je tong op het stuur