Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2011

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 17 jul 2011 20:26

amclassic-fan schreef:
timo2.0 schreef:
Mr_T schreef:edit: klöden afgestapt
Krijgen we nu ook: geen winnaarsmentaliteit, maakt z'n salaris niet waar, was met z'n gedachten al bij z'n vakantie, heeft geen doorzettingsvermogen, heeft rijlessen nodig, etc., etc.?
Moet petje75 Klöden wel kennen. Mijn opmerking over toerfietsertje richting Petje75 was zeker niet in een vlaag van verstandsverbetering. Als je met zo'n was lijst aan beledigingen komt aan het adres van een renner die zich dagenlang 't schompes heeft gereden, tja dan begrijp je er echt helemaal niets van. Als je in het openbaar iemand zo af gaat zitten fakkelen dan doe je dat beter op basis van valide argumenten

Zelfde is 't gezeur dat Gesink op 't NK niet goed was en tijdens de Dauphiné niet top was. Hoe beroerd reden de Schleckjes in Zwitserland, vooral in de tijdrit? In het moderne wielrennen kan je gewoon niet altijd goed zijn. Er zijn wedstrijden die je als training rijdt, maar sommige schijnen dat niet te willen begrijpen. Geloof alleen niet dat ze in Zwitserland Cancellara massaal lietenvallen nadat ie door de klimmer Gesink er in de tijdrit in Oman afgereden werd.
Tja, het blijkt dat Gesink gewoon te vroeg gepiekt heeft! Zie hoe Cancellara nú rijdt , nu het moet . En de Schlecks kunnen ook beter dan ze nu tonen maar zijn te bang om meer afstand te nemen of ze denken: Wij staan voor op de andere favorieten, dus het is aan hén om aan te vallen. Voeckler wordt wel uit het geel gereden in de Alpen tenzij hij in Lourdes op wonderbaarlijke wijze een paar nieuwe klimmersbenen heeft gekregen..
Daar gebeuren toch wonderen?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 17 jul 2011 20:29

@marconi: Ok, je hebt gewonnen. Ik kan de kracht niet meer vinden om geduldig een reactie te formuleren. Congrats!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 jul 2011 22:25

@Marconi, hoe kom je er in vredesnaam bij dat Gesink te vroeg gepiekt heeft? Ik kan met de beste wil van de wereld er geen onderbouwing voor verzinnen. In de Dauphiné was hij immers zeker niet in topvorm...
WdvB schreef:De rit naar Plateau de Beille vond ik maar een aanfluiting. Zes cols in een etappe en alleen in de laatste beklimming is wat vaag vuurwerk te zien, althans wat demmarrages die niemand echt doorzette. Echt zonde van zo'n bergrit, dat gereken, dat afwachten, dat naar elkaar kijken en afwachten, die klassementswedstrijd binnen een etappewedstrijd. Net als de etappe die Hushovd won (overigens de mooiste etappezege van de Tour tot dusver, dus chapeau voor Hushovd), met daarin de Aubisque..... Zo'n mooie col en geen vuurwerk. Wat mij betreft trekken ze op elke col een eindstreep waar tijd te winnen is voor het klassement (niet alleen voor de eerste drie, maar voor iedereen in het klassement). Dan worden de klassementsrenners wel gedwongen om op elke col aan te vallen. Je zult dan een geheel andere schaakwedstrijd krijgen. En bij slecht weer dan lekker de smalle en gevaarlijke passages van een afdaling neutraliseren.... hoeft die Geraint Thomas ook weer niet twee keer de bocht uit te vliegen en te zwabberen.....
De Tour gaat over 3 weken, je hoeft het verschil niet nu in de Pyreneëen te maken. Iedere trap die je nu te veel doet kom je later gegarandeerd te kort. De bergen in Frankrijk lenen zich niet voor Giro achtig spectakel. Je hebt op de meeste klimmen aanzienlijk voordeel als je in 't wiel kan rijden. Vaak zijn er aanzienlijke stukken door 't dal, dat is ook dodelijk als je solo moet rijden. Je zou wat bonificatie secondes op de streep kunnen leggen, daarmee voorkom je dat ze bijv een Vanendert laten rijden. Bonificatie op cols leggen heeft weinig zin, want er rijdt doorgaans toch een kopgroep vooruit die die secondes oprapen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 18 jul 2011 00:06

Je snapt het niet helemaal, het gaat niet om bonificaties op de cols, maar om de tijdsverschillen tussen elkaar die de renners maken bovenop de cols en die tijdsverschillen laten meewegen in het eindklassement.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 18 jul 2011 00:23

dan krijg je dus dat klimmers zwaar in het voordeel zijn ten opzichte van klassementsrenners met een hele goede tijdrit.
Bovendien slaat dat nergens op, want je wilt de beste renners over 3 weken als winnaar zien. Niet degene die als hardste een klim op kan rijden. Je maakt de koers leuker door ploegen nog maar uit 6 renners te laten bestaan, de etappes korter te maken en meer bonificaties op de streep te leggen.
Dan is het:
1. moeilijker de koers te controleren
2. goed uit te houden, ook voor vluchters
3 met boniseconde heb je iets extra's om voor te rijden.

Kentaur
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 jun 2011 08:52

Kentaur 18 jul 2011 07:05

marconi schreef: Tja, het blijkt dat Gesink gewoon te vroeg gepiekt heeft!
Wannéér was dat dan wel? Moet me ontgaan zijn...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40165
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 jul 2011 07:41

stokie schreef: en meer bonificaties op de streep te leggen.
.
Oneens. Boni-seconden zijn spelbederf. Een eindsprintje in de laatste 150m levert je dat seconden op die je in de klim niet zelf kon verdienen.

@amcf: zou jij het als klassementsrenner aan durven om te wachten tot de galibier? Je neemt dan wel een enorm risico.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 jul 2011 10:41

Door wat boni secondes neer te leggen zorg je dat er altijd volgereden moet worden op de finish. Neem bijv de Giro die Menchov won, daar waren ook veel aankomsten bovenop een klein klimmetje. Doordat er wat extra secondes te verdienen waren werd er vol gekoerst door de klassementsrenners. Bij een compleet gebrek aan bonificatie seconde's zie je dat er door de toppers meer etappes worden weg gegeven.

Minder renners per ploeg zorgt zeker dat de controle verminderd. Het is in een ploeg met 6 renners niet mogelijk om dagen lang de koers volledig te controleren. Veiliger wordt het er echter niet van als je het peleton niet kleiner maakt. Want er zijn alleen maar meer ploegen die renners van voren willen houden.

Kortere etappes zorgen enkel voor een korter wandelstuk in het midden van de etappe. Een etappe blijft toch meestal een uurtje hard rijden bij de start, dan normaal tempo en het laatste uur weer finale rijden. Als de etappe korter is dan is het niet alleen makkelijker voor de kopgroep om net een iets hoger tempo aan te houden, datzelfde geldt voor de knechten van de sprinters.

Probleem in de etappe naar de Galibier is het stuk van Briancon naar de voet van de Lautaret. Door dat dal loopt het maar met een paar procent omhoog, je hebt daar renners nodig die voor je rijden. Dus je kan wel aanvallen, maar dan moet je wel ploeggenoten hebben die eerder zijn gegaan. Zelfde probleem heb je in de etappe er na, als jij als klassements renner daar alleen met 1,5 minuut voorsprong rijdt en de Schleckjes toveren op eens Voigt of Cancellara te voor schijn die de afdaling van de Lautaret op kop gaan rijden dan is 't gat zo dicht. Er liggen geen ideale ritjes om eerder te gaan als klassements renner. In de Giro had je die monster etappe waar je in de finale de Giau op moet, afdalen en direct Fedaia vanaf de west kant. Dat is een parcours wat zich veel beter leent voor een vroege aanval.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 18 jul 2011 10:48

Kortere etappes zorgt er wel voor dat renners fitter blijven, hierdoor zullen meer renners mee willen zitten in een ontsnapping, wat het 'spektakel' ten goede zou moeten komen.
Dat er inderdaad alleen het eerste en laatste uur gekoerst wordt zal inderdaad niet veranderen.

Ik ben overigens voorstander van 22 ploegen van 6 renners, daarmee krimp je het peloton echt een heel eind in en wordt het een stuk veiliger.

WdvB
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 06 jul 2011 21:32

WdvB 18 jul 2011 11:18

stokie schreef:dan krijg je dus dat klimmers zwaar in het voordeel zijn ten opzichte van klassementsrenners met een hele goede tijdrit.
Bovendien slaat dat nergens op, want je wilt de beste renners over 3 weken als winnaar zien. Niet degene die als hardste een klim op kan rijden. Je maakt de koers leuker door ploegen nog maar uit 6 renners te laten bestaan, de etappes korter te maken en meer bonificaties op de streep te leggen.
Dan is het:
1. moeilijker de koers te controleren
2. goed uit te houden, ook voor vluchters
3 met boniseconde heb je iets extra's om voor te rijden.
- Je hoeft natuurlijk niet op elke col zo'n streep voor het klassement te leggen.... nadeel van bonificaties is dat de klassementsrenners juist eerder een groepje laten rijden. Wat je dus zegt is dat er een nadeel optreedt voor de klassementsrenners met een goede tijdrit is dat er dus een balans moet zijn tussen die eventueel extra finishstrepen bovenop een col en de hoeveelheid en lengte van de tijdrit. Echter jouw genoemde nadeel lijkt me maar een kleintje. Elk jaar is er een ander Tour-parcour, waarbij soms een tijdrijder in het voordeel is, en het ander jaar een berggeit. Waar het me om gaat is dat het zonde van het kijkplezier is als er een rit is met 5 cols en alle klassementsrenners wachten met aanvallen tot de laatste col: het is een wedstrijd in een wedstrijd, en als je daar gewoon aan toegeeft dan zou je her en der wel eens een eerder een finishstreep (louter voor het klassement, niet voor de etappewinst) kunnen trekken.

- Kleinere ploegen en daardoor een kleiner peleton lijkt me een heeel goed idee

- Her en der een bonifactieseconde voor het klassement kan er dan ook nog wel bij

- En ten faveure voor Lars Boom en Nikki Terpstra mag er wat mij betreft in de laatste 20km naar de finishstreep ook wel een verbod komen op het collectief rijden van een ploeg voor een sprinter. Dat hoeft natuurlijk niet in elke etappe, maar je zou zo nu en dan zo'n etappe kunnen aanwijzen. Jammer voor de Cavendishses en de Van Poppels, maar leuker voor mensen die durven aan te vallen en dat in hun eentje doen.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1724
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 18 jul 2011 11:43

kxlight schreef:
frank1 schreef:
stephan68 schreef:Zal Fuckler (zoals Boogie Voekcler noemt) toch niet de tour gaan winnen??
Ha, dat dacht ik vandaag ook heel even.
Maar volgende week zullen ze hem toch wel uit het geel rijden? (Voeckler kwam wel echt sterk over! En hij heeft een goeie aan Roland)
Laten we het hopen zeg. Zou een aanfluiting zijn als Voeckler de Tour wint.
Waarom zou het een aanfluiting zijn als Voecler de Tour wint? Hij is al jaren een erg aanvallende renner en als de big boys het dan vertikken om aan te vallen...........
Tot nu toe rijden ze hem niet los en gaat hij gewoon met wat vooraf als de sterksten waren bestempeld omhoog. Als de favorieten nou eens net zoveel aanvalslust toonden als petit Thomas..........
Het geel geeft hem ongetwijfeld extra moraal. Een aantal jaren zou Voecler ook wel eventjes uit het geel gereden worden, maar daar hadden ze toch een dag of 10 voor nodig en ging Voecler veel langer mee dan iedereen dacht.
Ik denk dat ze het nog heel moeilijk gaan krijgen om hem uit het geel te rijden, als het als lukt denk ik dat het pas in de tijdrit van zaterdag gaat gebeuren.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

eelcoz

eelcoz 18 jul 2011 13:16

amclassic-fan schreef: Mijn opmerking over toerfietsertje richting Petje75 was zeker niet in een vlaag van verstandsverbetering.
Echt niet te geloven dit. Dat je het uberhaupt neer durt te zetten, ik zou me doodschamen voor zoveel arrogantie en dedain richting toerfietsers. Ik ben echt helemaal klaar met dit forum, waar een paar mensen met een wedstrijdlicentie precies menen te weten hoe alles in elkaar zit. En als je daar eens tegen in gaat, dan krijg je dit soort beledigingen. Dit is helaas niet het eerste topic waar dit gebeurt. Ik denk niet dat ik nog terugkom om te posten op dit forum.

Gesloten