Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud na regenrit

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 15 jul 2011 22:43

Na fietsen in de regen spoel ik mijn fiets meteen af met regenwater. Voordeel daarvan is dat het vlekkeloos opdroogt. Het zand/vuil borstel ik tijdens het spoelen weg met een zachte borstel. Ik laat ook veel water over de casette/deraileur lopen terwijl ik de trappers achterwaarts draai. Daarmee hoop ik alle zand/vuil weg te spoelen.
Ketting behandelen als boven beschreven
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 17 jul 2011 08:44

>Je hoeft echt niet zo bang te zijn met water. Een bracketlager krijgt in de regen heel wat spatwater en zand te verwerken en kan daar echt wel tegen.
Lees even de handleiding van Campa.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 17 jul 2011 19:50

Denk niet dat je een eenduidig antwoord gaat krijgen. Ik ben zelf erg zuinig op mijn materiaal en zet een fiets nooit vies weg, zeker niet na een regenrit. Als eerste gaat mijn ketting eraf, heb KMC missing links op mijn ketting zitten, dus is zo gebeurd en gaan beide wielen eruit. Voordat zand en modder opdrogen spuit ik het eerste vuil er af met een grote plantenspuit, daarna het laatste vuil met een zachte spons. Wielen zelfde, groffe vuil met de plantenspuit en daarna met een zachte spons. Alles met een zachte handdoek afdrogen in de schuur. Ketting schoonmaken, goed drogen en dan weer op de fiets. Meteen ketting weer voorzien van smering. Cassette maak ik schoon met water waar wat afwasmiddel in zit. Met een zachte borstel met lange haren heb ik de cassette dan zo schoon. Sinds vorig jaar maak ik gebruik van Squirt lube en dat is erg makkelijk schoon te krijgen met wat sop.Vuil dat eenmaal opgedroogd is is zo ongelooflijk moeilijk er weer af te krijgen en daarom doe ik het meteen na de rit. Wat iemand doet hangt vaak ook af van of iemand graag poetst of niet. Ken er genoeg die graag altijd zo'n schone fiets zouden rijden als die van mij, maar die hebben simpelweg gewoon geen zin in al dat poetsen.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 17 jul 2011 20:07

Na het afspuiten met de tuinslang gebruik ik billendoekjes om de laatste restjes vuil van m'n frame te krijgen, de ketting maak ik droog en schoon met een droge doek evenals het frame. Een compressor gebruik ik om het vuil tussen de kransjes vandaan te krijgen en tussen de schakels van de ketting. Daarna weer squirt lube of een ander goedje op de ketting en m'n fiets hangt weer in showroomstaat in de garage.

woonwerk
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2009 21:54

woonwerk 18 jul 2011 09:01

diogenes schreef: Lees even de handleiding van Campa.
Wat staat daar dan in, kunnen die Italiaanse spulletjes niet tegen water? Onderdlen van die grote Japanse firma hebben dara geen probleem mee ;) ;) 8-)

justeltjo
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 18 aug 2008 15:35
Locatie: Heenvliet

justeltjo 18 jul 2011 17:35

Bedankt voor alle reacties, ben op een of andere manier toch huiverig om in de regen te gaan rijden (roest, lek, vuil, onterecht?). Gaan jullie op een regendag wel gewoon naar buiten met de racefiets of vermaken jullie je op een andere manier, hardlopen ofzo?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5988
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 18 jul 2011 17:38

Regen is voor mij een beletsel om te gaan rijden omdat ik een hele dag in de regen niet leuk vind. Voor de fiets maak ik me geen zorgen. Die kan wel tegen een buitje. Gewoon na afloop poetsen en de ketting opnieuw smeren. Alle belangrijke lagers zijn goed gesealde industrielagers. Die kunnen echt wel tegen een beetje regen.
Live fast; die young. mijn blog

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 18 jul 2011 18:30

Wanneer het regent blijf ik lekker binnen, het is tenslotte een hobby die ik niet kost wat kost wil uitoefenen. Gaat het regenen terwijl ik aan het fietsen ben , dan rijd ik gewoon door. Het materiaal kan er wel tegen, alleen maak ik meteen na de rit m'n fiets schoon zodat de ketting bv geen kans heeft om er roestig uit te gaan zien.

eelcoz

eelcoz 18 jul 2011 18:55

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 07 dec 2011 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

vsopking
Forum-lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 02 aug 2009 16:17

vsopking 20 jul 2011 18:43

Poetsen??? Rijden!

reverb
Forum-lid
Berichten: 280
Lid geworden op: 25 jun 2010 14:34
Locatie: Groningen

reverb 21 jul 2011 09:22

vsopking schreef:Poetsen??? Rijden!
Yeah right! Doe jij dat maar. Je levensduur van je fiets zal gelijk een stuk korter zijn!

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 24 jul 2011 14:15

In de regen fietsen vind ik stomvervelend en probeer dat dus ten alle tijden te vermijden maar soms overkomt 't je gewoon. Omdat ik na iedere rit een douche neem mag 't fietsje na een regenrit gewoon gezellig mee. Met warm water poets ik met m'n vingers 't vuil van 't frame weg dat zo 't putje inloopt. Dan mag ik 8-)
Ketting uiteraard meteen smeren nadat ie is opgedroogd. Gewoon met een beetje motorolie, gaat prima.
Bij grote regenkans (http://www.weeronline.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) neem ik i.p.v. de racefiets m'n tourfiets mee. Die heeft spatborden dus die wordt nauwelijks vies.

Plaats reactie