Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Ervaringen wedstrijden BWF

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 18 jul 2011 13:09

Volgens mij valt t best wel mee hoor. Of het moet er bij de 50- heel anders aan toe gaan dan bij de amateurs??

Je zou ook bij de tmz kunnen kijken, maar weet niet of dat heel anders is.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 18 jul 2011 13:43

volgens mij is bij de BWF de klasse 50- hetzelfde als amateurs..
Ach, ik zeg ook maar wat

tiest
Forum-lid HC

tiest 18 jul 2011 16:03

ophetkantje schreef:volgens mij is bij de BWF de klasse 50- hetzelfde als amateurs..
Op koersdagen dat er geen aparte amateurklasse is mogen de amateurs bij de 50- starten. Is er een amateur wedstrijd dan horen ze ook daar te starten en zijn er twee aparte wedstrijden.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 19 jul 2011 08:20

tiest, volgens mij klopt het wat je zegt, toch maar even opgezocht:

De BWF amateurs/masters categorie is een open categorie voor alle Amateurs/masters A/B of Sportklasse licentiehouders (WFN-KNWU-UCI). Tevens zijn dagkaarten mogelijk.
U kunt in de kalender zien wanneer de BWF speciaal voor deze categorie wedstrijden organiseert (type wedstrijd: A). Wanneer er geen wedstrijd door de BWF voor deze categorie wordt georganiseerd is er in de regio een KNWU-wedstrijd te rijden.

De BWF 50+ blijft een open categorie vanaf 50 jaar. Hier mag u dus ook met een Amateur A/B licentie met aantekening 50+ starten. Tevens is er de mogelijkheid voor dames, nieuwelingen jongens en -meisjes om hier te starten, met KWNU-licentie A/B/C, maar ook niet-licentiehouders zijn welkom, welke dan een daglicentie kunnen nemen.

De BWF 50- blijft voor renners jonger dan 50 jaar, die geen licentie hebben op het niveau van Amateur of hoger. Dit laatste is niet nieuw maar blijkt het afgelopen jaar niet al te nauw te zijn genomen. In 2009 willen we daar echter een strak beleid in gaan voeren. Van de 50- een open categorie maken, betekent een te hoge drempel voor starters en trimmers. Enkele uitzonderingen maken geeft veel onduidelijkheid. Er worden in 2009 dan ook geen uitzonderingen meer door de vingers gezien.
Ach, ik zeg ook maar wat

swissmoped
Forum-lid

swissmoped 21 jul 2011 09:13

BonoCross schreef:@ swissmoped: volgens mij heb ik in totaal een wedstrijd of 60 gereden bij de BWF maar ik kan me echt niet vinden in jouw ervaringen. Heb nog nooit van m'n leven iemand zien spugen in het peloton (naar een andere renner mag ik aannemen). Ga eens kijken hoeveel er zondagochtend wordt gescholden op een voetbalveld... dan zijn wij wielrenners nog brave jongens denk ik zo!
Ok, dus zoals een mijnheer de Baat zich gedraagt in het peloton is dus een beetje een afspiegeling van een gemiddelde BWF koers?

BonoCross
Forum-lid

BonoCross 21 jul 2011 19:07

swissmoped schreef:
BonoCross schreef:@ swissmoped: volgens mij heb ik in totaal een wedstrijd of 60 gereden bij de BWF maar ik kan me echt niet vinden in jouw ervaringen. Heb nog nooit van m'n leven iemand zien spugen in het peloton (naar een andere renner mag ik aannemen). Ga eens kijken hoeveel er zondagochtend wordt gescholden op een voetbalveld... dan zijn wij wielrenners nog brave jongens denk ik zo!
Ok, dus zoals een mijnheer de Baat zich gedraagt in het peloton is dus een beetje een afspiegeling van een gemiddelde BWF koers?
Je bent wel degelijk gefrustreerd zo te merken. Je hebt vermoed ik een keer problemen gehad met de Baat maar om nou het hele peloton met hem te gaan vergelijken... jammer hoor. Zou zonde zijn als jij je koers laat verpesten door het gedrag van 1 persoon (of enkele). En als er echt wangedrag plaatsvindt is er altijd nog een jury waar je naar de koers een beroep op kunt doen. Dat levert meer op dan hier een klaagzang leveren.
Canyon Ultimate CF SL 2016

lanz
Forum-lid

lanz 21 aug 2011 15:51

Vandaag voor het eerst meegereden en ik heb in ieder geval geen gescheld gehoort en gespuug gezien. Ik hoop dat dit representatief is voor de andere wedstrijden.
Verder viel het wat betrefd tempo ook nog wel mee. Ik kon goed meekomen met het peleton. Ik moet in het vervolg wel beter opletten want ik had de sprint van het peleton gemist. Dit gebeurde al 8 ronden voor het einde en de speaker stond nou ook niet echt hard (bovendien moet ik dat Brabants nog een beetje leren ;) ). Hierdoor volgens mij 1 na laatste van het peleton geworden.
We rarely think people have good sense unless they agree with us.

BonoCross
Forum-lid

BonoCross 21 aug 2011 17:19

@ lanz: goed om te horen dat het je goed is bevallen! Het tempo was inderdaad niet superhoog vandaag. Zal door de warmte en de toch wel stevige wind zijn gekomen denk ik. Ik zat zelf in de kopgroep en omdat we het peloton dubbelden is het vaak de regel dat het peloton 7/8 ronden voor het einde moet afsprinten. Die speaker is inderdaad vaak aardig onduidelijk (zelfs voor mij als echte Brabander). Je moet het trouwens ook voor lief nemen dat de uitslag af en toe niet klopt... Zo ben ik namelijk niet geklasseerd vandaag terwijl ik in de kopgroep zat en (eigenlijk) 7e werd uiteindelijk, shit happens ;)

RacingRalph
Forum-lid

RacingRalph 25 aug 2011 21:52

BonoCross schreef:@ lanz: goed om te horen dat het je goed is bevallen! Het tempo was inderdaad niet superhoog vandaag. Zal door de warmte en de toch wel stevige wind zijn gekomen denk ik. Ik zat zelf in de kopgroep en omdat we het peloton dubbelden is het vaak de regel dat het peloton 7/8 ronden voor het einde moet afsprinten. Die speaker is inderdaad vaak aardig onduidelijk (zelfs voor mij als echte Brabander). Je moet het trouwens ook voor lief nemen dat de uitslag af en toe niet klopt... Zo ben ik namelijk niet geklasseerd vandaag terwijl ik in de kopgroep zat en (eigenlijk) 7e werd uiteindelijk, shit happens ;)
Ook ik ben redelijk aan het twijfelen of ik eens mee zal doen met BWF wedstrijden. Maar als men de klassering niet juist heeft, zeker in de kopgroep, dan gaat de fun er toch wel aan af? Je doet juist mee voor het resultaat denk ik. Lanz waar kom je vandaan trouwens?

Enne, wat is zo'n beetje het gemiddelde tijdens het koersen daar? Niet rondespecifiek, ook ik begrijp dat weersinvloeden en de ronde zelf meespelen!

Zal ik met mn 26 niet te jong zijn in die 50- groep?

BonoCross
Forum-lid

BonoCross 29 aug 2011 11:55

@ RacingRalph: voor de uitslag van vorige week heb ik nog gemaild met de voorzitter en uiteindelijk is het toch nog netjes opgelost (ook met het 'prijzengeld'). Bij de TMZ rijden ze met transponders van Mylaps en dat werkt natuurlijk vele malen beter. Het zou kunnen dat de BWF hier ook nog eens aan gaat beginnen.
Over het gemiddelde valt moeilijk een uitspraak te doen. Gisteren reden we bijvoorbeeld iets meer dan 39 gemiddeld maar van de 50 renners waren er wel 30(!) gelost (helft door de polder, andere helft over heel smal parcours met scherpe bochten). Hierbij moet wel gezegd worden dat de Amateurs van de BWF gisteren ook mochten starten (dat is als het een B wedstrijd is). Als ik kijk naar de wat rappere rondjes (industrieterrein bijv.) zit het gemiddelde vaak rond de 41-42.
Met je 26 ga je niet de jongste zijn in elk geval, want ik ben zelf 25 :). Gemiddelde leeftijd zal zo rond de 35/40 liggen denk ik.

lanz
Forum-lid

lanz 04 sep 2011 09:30

@RacingRalph: Zoals BonoCross al aangaf ben je met 26 jaar niet te jong. Ik ben zelf 29 en woon in Breda. Staar je niet blind op de gemiddelde snelheden of ben je van plan alleen weg te rijden? Moleneind is in ieder geval een makkelijk baantje om te beginnen. Er zit maar 1 iets scherpere bocht in. Hierdoor hoef je na de bochten niet vreselijk hard aan te zetten en wordt je niet gestrafd als je wat meer achterin hangt.

lanz
Forum-lid

lanz 02 okt 2011 21:51

Vandaag voor de 2e keer meegedaan. Het ging vandaag best lekker (terwijl ik dacht minder in vorm te zijn). Dit kwam waarschijnlijk deels doordat er geen wind stond en het wat dat betreft dus niet lastig was.
Ik reed iets meer naar voren dan de vorige keer, want achterin zaten er een paar die af en toe een gaatje moesten laten vallen en ik had het idee dat ik daar beter voor kon zitten.
Toen er 6 ronden voor het einde 'laatste ronde' werd omgeroepen, dacht ik k@t weer niet opgelet en ben ik nog snel naar voren gereden. Dit keer bleek het echter voor een paar enkele achterblijvers te zijn... Het peleton kwam na de streep dan ook hard over me heen. Gelukkig nog net bij het peleton aansluiting kunnen vinden en nog ff een paar rondjes bij kunnen komen. Op het laatst nog naar voren gereden om te kijken hoe hard de sprint nou gaat en het viel niet eens tegen.
Ook in mijn geval klopt de uitslag niet. Ik sta 1 na laatste in de uitslag, terwijl ik waarschijnlijk rond plaats 22 finishte. Ik finishte namelijk schuin achter rugnummer 1 (lekker makkelijk te onthouden).

Mijn conclusie na 2 keer meedoen:
- Het niveau is redelijk hoog aangezien dit een instap klasse is. Dit is in het voetbal bijvoorbeeld heel anders. Gelukkig kan ik het wel bijhouden.
- Ik heb gelukkig nog geen onsportief gedrag meegemaakt, al komt dat mogelijk ook doordat ik nog weinig van voren heb gereden.
- De uitslag klopt niet helemaal\helemaal niet.

Als ik een beetje redelijk de winter doorkom, ga ik volgend jaar waarschijnlijk weer een paar keer meedoen.

Plaats reactie