Speling sram force??
Hey mede liefhebbers!
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een bianchi infinito afgemonteerd met sram force.
Kheb er nu een dikke 1000km opzitten en hij bevalt prima!
Alleen krijg ik mijn achterderailleur maar niet perfect afgestel.Als hij in de fietstandaard staat en ik stel hem af dan loopt hij goed,schakel ik dan op en dan terug naar beneden dan tikt hij terug...Als ik ermee rij hoor ik wel niks...
Nu heb ik gemerkt dat er toch aardig veel speling zit op mijn derailleur.Met name op het scharnierpunt waarmee de kooi met de tandwieltjes vastzit aan de rest van de derailleur.Is dit normaal of zou dat niet mogen?
Alvast bedankt!
Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een bianchi infinito afgemonteerd met sram force.
Kheb er nu een dikke 1000km opzitten en hij bevalt prima!
Alleen krijg ik mijn achterderailleur maar niet perfect afgestel.Als hij in de fietstandaard staat en ik stel hem af dan loopt hij goed,schakel ik dan op en dan terug naar beneden dan tikt hij terug...Als ik ermee rij hoor ik wel niks...
Nu heb ik gemerkt dat er toch aardig veel speling zit op mijn derailleur.Met name op het scharnierpunt waarmee de kooi met de tandwieltjes vastzit aan de rest van de derailleur.Is dit normaal of zou dat niet mogen?
Alvast bedankt!
-
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 27 dec 2010 18:50
Ik heb net hetzelfde probleem. Ik heb er zo'n 3000 km mee gereden en zo'n 15 wedstrijden.
Voorlopig maak ik er mij geen zorgen over, want reeds bij de aankoop van de achterdeur merkte ik deze speling al op (maar toen wel een pak minder).
Zijn er nog mensen met hetzelfde probleem?
Hoe zit het met Sram Red?
Voorlopig maak ik er mij geen zorgen over, want reeds bij de aankoop van de achterdeur merkte ik deze speling al op (maar toen wel een pak minder).
Zijn er nog mensen met hetzelfde probleem?
Hoe zit het met Sram Red?
http://img202.imageshack.us/img202/636/profielfoto2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
@smartfella ; @turboman
Hallo , ik ben nieuw hier op dit forum .
Daar dit topic mij erg interesseert , heb ik maar een account aangemaakt om ook een duit in het forumzakje te doen .
Mijn kleinzoon en zijn maatje ,bij dezelfde club , hebben dit jaar in Maart een nieuwe fiets gekregen van hun ouders.
Beiden afgemonteerd met Sram Force . Ik doe het onderhoud aan de fiets van mijn kleinzoon zelf en constateerde enkele maanden geleden al, dat er best wat veel speling op de uitgaande as met daaraan de derailleurkooi zit . Ook bij de fiets van zijn maatje heb ik dit geconstateerd , wel iets minder speling . Ik vind dit niet goed , omdat naar mijn mening de ketting niet goed over de kransjes en derailleurwieltjes geleid wordt . De kooi wordt enigszins scheef getrokken .Dit heeft tot gevolg dat je best vaak de achterderailleur moet bijstellen . Daar mijn kleinzoon over meerdere achterwielen beschikt (i.v.m. wedstrijden) moet ik bij iedere derailleurverstelling alle wielen/cassette's wel even controleren op het goed lopen en schakelen .
Gelukkig gaat dit meestal best goed en hoef ik bij de andere wielen niets meer te corrigeren w.b.t. de derailleur.
Een andere jongen van de club rijdt sinds Juli 2010 met Sram Red en daarbij voel en zie ik géén speling .
Het lijkt me dus een structureel probleem van de Force groep , gezien ook jullie ervaring .
Op zijn oude fiets zat de Ultegra 6600-groep , nu ruim 2 jaar oud en daarop zit hoegenaamd geen speling .
Hallo , ik ben nieuw hier op dit forum .
Daar dit topic mij erg interesseert , heb ik maar een account aangemaakt om ook een duit in het forumzakje te doen .
Mijn kleinzoon en zijn maatje ,bij dezelfde club , hebben dit jaar in Maart een nieuwe fiets gekregen van hun ouders.
Beiden afgemonteerd met Sram Force . Ik doe het onderhoud aan de fiets van mijn kleinzoon zelf en constateerde enkele maanden geleden al, dat er best wat veel speling op de uitgaande as met daaraan de derailleurkooi zit . Ook bij de fiets van zijn maatje heb ik dit geconstateerd , wel iets minder speling . Ik vind dit niet goed , omdat naar mijn mening de ketting niet goed over de kransjes en derailleurwieltjes geleid wordt . De kooi wordt enigszins scheef getrokken .Dit heeft tot gevolg dat je best vaak de achterderailleur moet bijstellen . Daar mijn kleinzoon over meerdere achterwielen beschikt (i.v.m. wedstrijden) moet ik bij iedere derailleurverstelling alle wielen/cassette's wel even controleren op het goed lopen en schakelen .
Gelukkig gaat dit meestal best goed en hoef ik bij de andere wielen niets meer te corrigeren w.b.t. de derailleur.
Een andere jongen van de club rijdt sinds Juli 2010 met Sram Red en daarbij voel en zie ik géén speling .
Het lijkt me dus een structureel probleem van de Force groep , gezien ook jullie ervaring .
Op zijn oude fiets zat de Ultegra 6600-groep , nu ruim 2 jaar oud en daarop zit hoegenaamd geen speling .
Hallo allemaal,
hier hetzelfde probleem. 2 maanden geleden een nieuwe SRAM Force groep op een nieuwe frame geinstalleerd. Ik merkte tijdends het schoonmaken van de ketting ook de speling vanaf het bovenste derailleurwieltje. Heb tot op heden weinig problemen met schakelen, maar heb zo het idee dat het zonder speling allemaal nog strakker kan. Wellicht een contructiefoutje ergens in de 2011 modellen?
Ik ga er in ieder geval wel mee terug bij mijn volgende keer dat ik de fiets demonteer.
hier hetzelfde probleem. 2 maanden geleden een nieuwe SRAM Force groep op een nieuwe frame geinstalleerd. Ik merkte tijdends het schoonmaken van de ketting ook de speling vanaf het bovenste derailleurwieltje. Heb tot op heden weinig problemen met schakelen, maar heb zo het idee dat het zonder speling allemaal nog strakker kan. Wellicht een contructiefoutje ergens in de 2011 modellen?
Ik ga er in ieder geval wel mee terug bij mijn volgende keer dat ik de fiets demonteer.
Stefan van Loenhout
Bij mij idem.
Nu ongeveer 2000 km mee gedraaid met de Force '11 en al best veel speling. Elke paar honderd km kan ik heb bijstellen. Mijn SRAM Rival van 2009 had dit niet. Gezien jullie reacties mag je verwachten dat er toch iets mis is met de achterderailleurs.
Is er toevallig nog iemand meer die kan bevestigen dat de RED derailleurs spelingsvrij blijven? Dan wissel ik die op mijn fiets een keer om.
Nu ongeveer 2000 km mee gedraaid met de Force '11 en al best veel speling. Elke paar honderd km kan ik heb bijstellen. Mijn SRAM Rival van 2009 had dit niet. Gezien jullie reacties mag je verwachten dat er toch iets mis is met de achterderailleurs.
Is er toevallig nog iemand meer die kan bevestigen dat de RED derailleurs spelingsvrij blijven? Dan wissel ik die op mijn fiets een keer om.
Kritiek is altijd opbouwend.
Heb sinds begin dit jaar een Moozes Mistral met hierop eem SRAM Red groep die vanaf het begin nooit geruisloos heeft gelopen.
Hiervoor ben ik al een paar keer terug gegaan naar mijn dealer en deze wist te melden dat dit "normaal" was omdat SRAM de cassette uit een stuk maakt.
Maar in de tussentijd had ook ik ontdekt dat de kooi van de deraileurwieltjes verdacht veel speling had (+/- 4mm onder) in vergelijking met Campagnolo en Shimano, toen ik dit onder de aandacht van mijn dealer bracht heeft hij telefonisch contact gehad met AGU (de importeur van SRAM) en die had niet direkt een antwoord en werd volstaan met het feit dat het schakelen nog wel goed ging en er geen verdere aktie nodig was.
Dus nu maar afwachten of deze speling niet snel toeneemt, al met al schakelt SRAM goed maar over de kwaliteit heb ik nu toch wel mijn twijfels (en ik hoop AGU ook als ze meer van deze reakties binnen krijgen).
Hiervoor ben ik al een paar keer terug gegaan naar mijn dealer en deze wist te melden dat dit "normaal" was omdat SRAM de cassette uit een stuk maakt.
Maar in de tussentijd had ook ik ontdekt dat de kooi van de deraileurwieltjes verdacht veel speling had (+/- 4mm onder) in vergelijking met Campagnolo en Shimano, toen ik dit onder de aandacht van mijn dealer bracht heeft hij telefonisch contact gehad met AGU (de importeur van SRAM) en die had niet direkt een antwoord en werd volstaan met het feit dat het schakelen nog wel goed ging en er geen verdere aktie nodig was.
Dus nu maar afwachten of deze speling niet snel toeneemt, al met al schakelt SRAM goed maar over de kwaliteit heb ik nu toch wel mijn twijfels (en ik hoop AGU ook als ze meer van deze reakties binnen krijgen).
@svl
Het bovenste wieltje ( bij Shimano) moet een kleine zijdelingse speling hebben , het onderste in principe niet . Bij Sram voel ik dat niet .Waar wij het hier over hebben is de speling op de uitgaande as van de derriekooi in de body . Misschien bedoel je dat ook wel , maar zo lees ik het niet . )
@haroldd
zie mijn eerdere post ( 25 juni) met mijn ( enigste ) ervaring met de sram red . Maar @vandaal weerlegt dat , zo te lezen .
Het probleem van de overmatige speling leidt m.i. tot het volgende :
De shifter geeft bij schakelen een bepaalde slaglengte / verplaatsing door aan de achterderailleur . De body zal wel zijn slag maken conform de shifterslag , maar door de speling op de as van de derriekooi zal de ketting niet voldoende verplaatst kunnen worden . De kooi gaat iets kantelen .Resultaat : slecht lopen van de ketting op de pion met dito lawaai . De hartlijn van de derriewieltjes staat onder een (kleine) hoek t.o.v. de tandwielen . Dus scheef .
Door dit alles krijg je nooit , gedurende langere tijd ,een geluidloze loop van de ketting omdat de speling blijkbaar iedere keer meer wordt als gevolg van het schakelen en zal je iedere keer de achterderrie bij moeten stellen . Dat blijkt uit mijn en jullie ? ervaring .
Het verhaal van de FM van @ vandaal vind ik onzin , omdat een pion uit één stuk met de huidige techniek en machines gewoon goed gemaakt kan worden .
Het is een kwestie van de juiste dikte van de tandwielen en de ruimte ertussen .
Ik heb van de speling een stukje film opgenomen , maar weet niet òf en hoe ik dit hier eventueel kan laten zien .
Het filmpje is door de fietsleverancier opgestuurd naar Sram Europe . Tot op heden nog niets van gehoord , omdat de man in kwestie nu op vakantie is .
Wordt vervolgd !
Het bovenste wieltje ( bij Shimano) moet een kleine zijdelingse speling hebben , het onderste in principe niet . Bij Sram voel ik dat niet .Waar wij het hier over hebben is de speling op de uitgaande as van de derriekooi in de body . Misschien bedoel je dat ook wel , maar zo lees ik het niet . )
@haroldd
zie mijn eerdere post ( 25 juni) met mijn ( enigste ) ervaring met de sram red . Maar @vandaal weerlegt dat , zo te lezen .
Het probleem van de overmatige speling leidt m.i. tot het volgende :
De shifter geeft bij schakelen een bepaalde slaglengte / verplaatsing door aan de achterderailleur . De body zal wel zijn slag maken conform de shifterslag , maar door de speling op de as van de derriekooi zal de ketting niet voldoende verplaatst kunnen worden . De kooi gaat iets kantelen .Resultaat : slecht lopen van de ketting op de pion met dito lawaai . De hartlijn van de derriewieltjes staat onder een (kleine) hoek t.o.v. de tandwielen . Dus scheef .
Door dit alles krijg je nooit , gedurende langere tijd ,een geluidloze loop van de ketting omdat de speling blijkbaar iedere keer meer wordt als gevolg van het schakelen en zal je iedere keer de achterderrie bij moeten stellen . Dat blijkt uit mijn en jullie ? ervaring .
Het verhaal van de FM van @ vandaal vind ik onzin , omdat een pion uit één stuk met de huidige techniek en machines gewoon goed gemaakt kan worden .
Het is een kwestie van de juiste dikte van de tandwielen en de ruimte ertussen .
Ik heb van de speling een stukje film opgenomen , maar weet niet òf en hoe ik dit hier eventueel kan laten zien .
Het filmpje is door de fietsleverancier opgestuurd naar Sram Europe . Tot op heden nog niets van gehoord , omdat de man in kwestie nu op vakantie is .
Wordt vervolgd !
Laatst gewijzigd door Avonrepus op 10 aug 2011 01:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Zet het filmpje op you tube en post hier een verwijzing ernaar dan kunnen we het bekijken. Ben wel benieuwd.Avonrepus schreef:
Ik heb van de speling een stukje film opgenomen , maar weet niet òf en hoe ik dit hier eventueel kan laten zien .
Het filmpje is door de fietsleverancier opgestuurd naar Sram Europe . Tot op heden nog niets van gehoord , omdat de man in kwestie nu op vakantie is .
Wordt vervolgd !
No pain no gain, no guts no glory!
Zojuist het filmpje op YouTube gezet .
Hierbij de link : http://www.youtube.com/watch?v=MtNmpoZa1Wg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik moest met één hand de kooi bewegen en met de andere hand filmen , maar ondanks dat is de speling goed te zien .
Hierbij de link : http://www.youtube.com/watch?v=MtNmpoZa1Wg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik moest met één hand de kooi bewegen en met de andere hand filmen , maar ondanks dat is de speling goed te zien .
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Bij campa zit over die as (in de kooi) een bout die je aan kan draaien. Mooi filmpje maar heb je eerst gecheck of Sram dat ook heeft en of die wel vast zit?